Hjälp, heltid!
Jag har gått och arbetstränat tre timmar om dagen som har fungerat sådär..Har inte kommit alla gånger då jag får så svår värk eller har legat vaken hela natten och gråtit för smärtan blir så stor..
Har fått höra att dom aldrig haft någon som har gått på halvtid så länge som jag har gjort på arbetsträningen (3månader)
Nu kräver dom helt plötsligt att jag ska gå från halv 9 till kl 4 i 2 månader och sen placerars ut på praktikplats..
Jag klarar inte av detta, är inte redå och inte säker på att jag någonsin blir det..jag har pratat med dem med den enda svar jag får är att om jag inte kommer så kommer mina soc pengar bli mindre.
Man drar altså av 100 kr för var dag som jag inte kommer..ingen lyssnar..Min läkare har sagt sitt, hon tror på mig och förstår min smärta..men ingen annan.. vad gör jag?
Om du har arbetstränat i regi av läkare och det är arbetsgivare som kräver att du skal så talar du med din läkare.
Om det därimot är din läkare som kräver du skal arbetsträna på detta sätt skulle jag tagit ett alvarligt snack med honom om innebörden av vad han begjär av dig. Och hur man skal kunne arbetsträna med ekonomisk bestrafning är för mig ett mysterie… Om inte jag tar fel som den norrmann jag är så är att arbetsträna i regi av läkare en form av sjukskrivning med sakta övergong till arbete, och då skal man altså få sina sjukpengar även hemma skulle man ju tycka?
Men den stora frågan i det hela är ju huruvida du arbetstränar som övergong från sjukskrivning eller inte
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
jag har precis samma problem!

Vad är det för ställen ni arbetstränar på? Kan de något om sjukdom eller är det vanliga arbetsplatser?
Själv ska jag ha avstämningsmöte snart. Undrar hur det kommer att gå.
>>>Malum domesticum<<<
Jag gick hemma länge under förra året och sedan var det dags att börja arbetsträna.. Trodde jag..
Jag fick ingen träning alls utan direkt till heltid..Jobbar som lärare och hade ingen egen klass utan skulle starta upp i befintliga klasser inom särkolan.. Det tog tre arbetsplatsbyten innan jag fick något om funkade och jag kände att jag gjorde någon nytta..
Men värken fortsatte och jag har inte haft något familjeliv under den här tiden utan allt har gått ut på att överleva..
Kroppen har fullkomligt skrikigt och jag har ont i varenda del i kroppen..men här i maj kom jag till en slags övergång och jag började känna att jag kom tillbaka..och det fanns dagar då jag faktiskt kan känna att jag känner mig ett uns lite bättre..
Men jag skulle mått oerhört mycket bättre om jag hade kunnat ta det lite lugnare..Nu har jag ett långt sommarlov och 3 v i turkiet för att få regelbunden värme å att jag kan härda ut hösten och en del av vintern..

Tack för alla svar! Känner mig helt maktlös i detta. På torsdag kör det igång..
Idag när jag kom hem från arbetsträningen halv 12 så somnade jag som en stack och vaknade nu halv 6.
När jag kom dit idag var jag så nöjd med mig själv- jag hade faktiskt tagit mig dit!Trots en natt utan sömn med ständig värk så gick jag dit!Kände mig glad och nöjd men det släppte snart då jag träffade min "arbetscoach"..
"Det var ju bra att du kom idag, har ringt din socialsekreterare och bestämt med henne att du kommer att få utföra de flesta sysslor som har med vårat lager att göra!"
Jag blev helt matt, från halv 9 till halv 12 så virkar jag (något som jag älskar även om det är svårt att sitta stilla när man har ont"
Sen från klockan ett så ska jag tydligen lyfta mat- kortonger, gå och handla, bära mat kassar och göra rent/hjälpa till på lagret..
Känner bara att jag bryter ihop.
Arbetsträningen ska vara för sjuka både psykisk/fysisk sjukdom.'
Tack till alla som svarar.

Så hemskt det är för dig. Jag blir så häpen när jag läser att en socialsekreterare och en "arbetscoach" kan bestämma vad som är lämpligt för dig att utföra. Är de medicinskt utbildade? Vad säger din läkare? Blir du sjukskriven om det inte fungerar? Efter tre månader kan man väl bli det igen?
>>>Malum domesticum<<<
är detta enligt rekomendation från din läkare, hur du skal arbetsträna? Har du talat med din läkare om vilka syssler dom anser lämpad arbetsträning? Vad säger h*n i detta? Om du inte redan har talat med din läkare tycker jag du skal göra det så snart du kan!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#7 Läkarna har inte mycket att säga till om i dessa fall, inte där jag bor iaf! Min läkare/kirurg blev totalt överkörd av Försäkringskassan.. De struntar i hans medicinska utlåtande om att det är totalt vansinne att låta mig arbetsträna överhuvudtaget då jag väntar på ytterligare en operation (en gjord nov -09). Ändå tvingas jag arbetsträna.. Systemet är vekligen skit och vi kan bara hoppas att nästa regering hittar på något vettigare!

Tyvärr är det ju så idag att vad läkarna säger tas inte på allvar från FK.
Tror det är många gånger som läkarna körs över.
Hörde på radion att idag får läkarna ägna längre tid åt att skriva intyg än vad dom kan ägna åt patienten det gäller. De läkarna som uttalade sig var inte så glada åt detta.
Vart är vi på väg?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!