Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 4774 ggr
Lillemo
0

Värkmedicin

Hej!

Jag har fått en smärtmedicin mot min fibro som heter Tiparol. Den ska jag ta tillsammans med Panodil Extend till natten för att jag ska kunna sova. Jag har inte vågat testa den ännu, eftersom den innehåller morfin. Har någon av er erfarenhet av denna. Jag fick också en tablett som heter Kalcipos -D, antar att det är för att jag aldrig dricker mjölk.

Sen vill jag också veta hur ni har det med smärta i knä och ben. Mina knä ömmar så fort jag rör på mej. Allra mest när jag går i trappor. Har haft inflammation först i vänster och nu i höger ben. Jag har aldrig haft problem med detta tidigare. Från början satt min fibro i övre delen av kroppen, men nu efter klimakteriet har jag fått så fruktansvärt ont i nedre delen av kroppen. (Höfterna och knäna.) Det stramar i knä och ben precis som att skinnet inte räcker till.

mongu
0

Tiparol innehåller inte Morfin. Kopierar från FASS

Vad innehåller Tiparol?

1 kapsel innehåller:

Verksamt ämne: tramadolhydroklorid 50 mg.

Övriga innehållsämnen: kalciumvätefosfatdihydrat, magnesiumstearat, vattenfri kolloidal kiseldioxid, gelatin (kapselhölje) titandioxid E171 (färgämne i kapselhöljet).

Hur verkar Tiparol?

Tiparol är ett morfinliknande, smärtstillande läkemedel som verkar på speciella celler i det centrala nervsystemet (hjärnan och ryggmärgen). Den smärtstillande effekten börjar inom cirka 1 timme och varar upp mot 6 timmar.

Att du får det tillsammans med Panodil Extend (som är Paracetamol alltså samma som Alvedon men i annan styrka) beror på att de två ger en bra smärtlindring då de verkar på olika sätt.

Tiparol är centralt verkande medan Panodil Extend är perifert verkande.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mosaik02
0

jag har ätit Tiparol nu i över 10 år fungerar mycket bra på att få smärtan till att ge med sig och jag sover bättre på dom

informatonen jag har fått är att man ska blanda dom med Panodil eller liknande för att det förstärker effekten av Tiparolen men att man ska vara försiktig har man otur så protesterar levern av kombinationen

mayolica
0

Många tycker att tipparol hjälper bra. Jag tyckte att den fungerade skapligt förr,men jag blev pigg av dom och kunde inte somna om jag tog dom på kvällen. Fast sånt är så olika från person till person,så du får prova hur det blir för dej. Nu är jag väldigt känslig mot mediciner,så efter en tid fick jag biverkningar och tålde dom inte längre. Precis som med så många andra mediciner jag har fått sluta med. Har en sort som heter temgesic nu, som jag konstigt nog tål utan att få några biverkningar alls som oxå är mycket effektiv mot smärta.

Kalk kan oxå hjälpa mot smärta,eftersom man offta är försurad i kroppen när man har värk. Jag brukar känna det då jag får en särskild slags svidande värk (känns som skelettet håller på att frätas sönder) det brukar även knaka i leder och värker extremt överallt,mycket i knän och höfter. Köper då ph-kalk eller dolomitpulver på hälsokostbutik,som kroppen tar upp på ett helt annat sätt än apotekskalk. Man brukar känna att den smärtan minskar snabbt om det är det som behövs.

Offta rekomenderas oxå extra kalk vid klimakteriet och efter för att förebygga tex benskörhet mm.

~ mayolica ~

bluemary
0

Tack för tipset mayolica, det måste jag testa, är ju i klimakteriet nuObestämd

mayolica
0

#4 Det tycker jag du ska göra bluemary Flört Även för dom som har fibro och/eller annan värk ,utan att vara i närheten av klimakteriet kan det vara värt att prova.Men köp inte apotekets kalk,den tas inte alls upp i kroppen på samma sätt.

Ph-kallk som man köper i pulverform på hälsokostbutik är nog det bästa. Dollomit-pulver fungerar oxå bra, det är billigare men inte så lätt att få tag på längre i pulverform. Dollomitkalk i tabletter tycker jag inte tar smärtan lika snabbt och effektivt som löst pulver,fast det är mina erfarenheter. vissa tycker kanske att det är lättare att ta tabletter än löst pulver.

~ mayolica ~

bluemary
0

I våran situation så är man ju glad för ALLT som kan hjälpa oss.
Alltid roligt med nya tips. ännu ett tack mayolicaGlad