Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 9505 ggr
lakrits69
4

arbetsträna och semester

Man får ingen semester om inte avdelningen där man arbetar är stängd!

Tänk om man hade arbetstränat mer än 70 % och inte fick semester plus att man iär underbetald, undrar om detta är lagligt, undra vad facket tycker om detta?

Rita-S
0

Om du är medlem i ett fackförbund kan du iaf be dom kika på saken skulle jag tycka. Det hadde jag gjort!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mainebusters
0

Är du helt sjukskriven och arbetstränar?

lakrits69
0

Ja precis! Sjukskriven (rehabersättning) och arbetstränar!

Mainebusters
0

Jag är nog trög, för jag fattar inte riktigt vad det gäller.. ler.. Men det kan ju vara så att om man varit hemma med sjukpenning/ersättning länge så har de ju blivit hårdare och vill att man ska arbetsträna.

Men avdelningen du är på har väl semester någongång? Eller tycker FK att du har haft "semester" och vill ha igång dig?

Och detta med att du arbetstränat mer än 70% och inte får semester, det begriper jag inte heller.. Semester tjänar man ju ihop vid arbete, så FK tycker nog kanske att du ska arbetsträna, men det gör man ju oftast inte hur länge som helst, det sa de till mig iaf, men det kan ju vara olika regler.

Jag är absolut inte på FK:s sida, det kan ju låta så, men jag försöker bara fundera på hur de tänker..

Är du underbetald när du får rehabersättning, eller har du lön nu? Eller menar du när du jobbar i normala fall? Många frågor, men jag försöker bara förstå.. Glad

candycandye
0

Min arbetsträning är stängd två veckor så det är min semester, tror att din semester kan variera lite ang om du går halv/hel tid. Jag som går halvtid är egentligen inte berättigad någon ledighet alls.

lakrits69
0

# 4

Precis! man ska ha arbetat in sin semester men jag har varit inne i detta ekorrehjul länge, i flera år.

Varför ska inte jag få ledighet när alla andra friska får det?

Och tyvärr är min arbetsplats bemannad hela sommaren!

Jag trivs jätte bra på min arbetsplats men vill som alla andra kunna resa och hälsa på släktingar och göra något kul med mitt barn!

Jag vill kunna käna mig normal, vila upp mig och för den delen också förtjänar vi också ledighet!

Dör jag arbetar finns det också sådana som har "vanlig" praktik , de får inte heller någon ledighet och då finns det en kvinna som har 3 mindre barn, ett av dem går på dagis som kommer att ha stängt hela juli men det spelar ingen roll. Hon får ta ledigt men det blir utan ersättning och i så fall funkar det inte.

Lösningen är att låna pengar från socialen och betala tillbaka till hösten, med vilka pengar då?????

De flesta som har sjukpenning, akassa, aktivitstöd blir indirekt underbetalda när de praktiserar!

Sedan blir de/vi också utnyttjade i stor utsträckning..

Hörde en diskussion här om dagen där de hade räknat på att det skulle ta 18 år för en person att på halvtid att dataregistrerar deras arkiv och nu har chefen bestämt att de ska ta in 3 praktikanter på heltid (alltså dessa personer ska endast sitta vid datorn och registrera, vilket ingen av den ordinariepersonalen orkar eller accepterar att göra utan kräver ett mer varierat arbete). De har räknat på att dessa 3 praktikanterna ska få in arkivet på 3 år och sedan poängterades det också att de skulle ta in unga och friska människor som arbetar snabbt.

Förstår du nu!?

Mainebusters
0

Jag förstår vad du skriver. Tyvärr så är inte reglerna alltid till de sjukas fördel. Eller till de arbetslösas. Nästa sommar kanske du är i arbete igen, och kan ta ut din intjänade semester.

Men det är väl skönt ialla fall att vara igång igen om du varit hemma länge? Är det planerat att du ska börja jobba din vanliga tid?

Och vad gäller registreringen, kan det vara så att de tar in arbetslösa på ett projektarbete? Och visst är det så att företagen anställer de friska, för vem anställer sjuka människor som kanske är borta mycket? Om de inte får lönebidrag vill säga, för då är det ju ok tycker jag.

Personalen på ditt företag verkar ha en del att säga till om då de kan kräva andra arbetsuppgifter, det är inte alla som kan göra så!

Jag har varit sjukskriven hit och dit länge, och nu är jag i arbete igen, och det är toppen!

lakrits69
0

# 7

Grattis till att du har arbete det förklarar väldigt mycket din inställning till oss som arbetstränar och inte har rätt till semester.

Problemet gäller ju inte dig!

"Din intjänade semester"

Precis! min insats på arbetsmarknaden räknas inte, som jag skrev tidigare jag har varit inne i detta ekorrehjul länge och haft många "praktikplatser" = många års arbeta

Och när jag är väldigt sjuk och är sjukskriven 100 % så räknar faktiskt inte jag det som semester, eller?

Mainebusters
0

#8  Vilken inställning? Jag har många funktionshinder och har varit väldigt mycket sjukskriven genom åren och arbetstränat. Vet inte vad du retar dig på.

När jag varit hemma heltid en längre tid, så har jag faktiskt kunnat göra kortare resor ändå. Och om alla andra varit hemma samtidigt, (på sommaren) så då blev det faktiskt som en semester.

Tyvärr är det faktiskt så att inte alla kan få ledigt/semester, och det är mycket trist, men likväl är det ju skönt att komma igång. Min åsikt.

Vad du räknar som semester är ju din åsikt, det är inget jag kan säga något om.

Jag försöker bara se det lilla positiva, för jag tycker/försöker se att det alltid finns något bra i det som sker.