Hur byta husläkare?
Under 15 år har jag gått hos samma läkare. Hon har följt mig från det att jag var frisk till att jag gått in i långtidssjukdom och känner väl till min situation.
Nu är jag inte nöjd med henne och vill byta men hon ska ju skriva mina intyg till FK för fortsatt sjukdom. Problemet är att hon inte vill skriva som FK vill att ett intyg ska utformas. Hon tycker fullt och fast att jag inte är arbetsför men vill inte motivera det gentemot FK. De senaste tre intygen har varit en katastrof. Det finns också flera andra skäl till att jag inte vill gå kvar där jag går.
Vad jag funderar över är att för att gå till en annan läkare måste jag lista om mig. Tänk om jag inte alls trivs med den läkaren redan efter första besöket. Då har jag ju tappat den gamla läkare och står helt utan hjälp och stöd i min sjukdom.
Jag vill ju gå och träffa en eventuellt ny husläkare innan jag listar om mig definitivt och se om den nya är intresserad och verkar kunnig i min problematik.
Under åren som gått har jag träffat många läkare som varit helt fel för mig. Man har inte lyssnat eller varit nonchalant eller inte förstått allvaret i det jag sagt osv osv. En läkare kastade ut mig när jag ville diskutera medicinen som jag fick. m.m.
Genom åren har jag blivit luttrad och inser att det är mycket som måste fungera för att man ska få hjälp på rätt sätt. Det är med min existens på spel som jag byter läkare.
Hur ska man resonera?
>>>Malum domesticum<<<
Ring och prata med hennes chef, om hon nu inte är egen företagare.. förklara dilemmat med att hon inte vill fylla i blanketter som de skall fyllas i.
Jag har samma ångest just nu. Vår högt älskade företagsläkare ska pensionera sig om ett halvår. Pga av företaget ska ändra i sättet de köper upp hälsovård kommer det innebära att jag måste söka efter en ny läkare. Hur ska man hitta en läkare som "tror" på fibromyalgi?? Och som man kan få fortsätta gå hos regelbundet. I kommunen jag bor har de inte husläkarsystem på det sättet längre. Man kan bara få en tid hos vårdcentralen om det är mer eller mindre akut. 
Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...
"Aliquando et insanire iucundum est"

Bra tips. Jag har inte tänkt i såna banor. Tyvärr är mottagningen privat och hon är huvudägaren.
Det är problematiskt på flera plan. OM man hitttar en husläkare på distriktmottagningen som är bra vet man som sagt inte hur länge de stannar.
Jag bor i en förort till Stockholm och det är en enorm omsättning på läkare på de orter som ligger nära där jag bor.
Ett annat problem med vårdcentralerna är att många läkare inte har svenska i modersmål. Ibland kan det vara jättejobbigt när man inte är säker på att man förstått ordentligt.
Man är ju lite fibro-grötig i huvudet redan innan.
>>>Malum domesticum<<<
Har ju iofs en fot, eller rättare bägge, inne på Gottfriesmottagningen i Mölndal, men tror knappast de vill agera "sjukskrivningsläkare" när jag behöver det. Jag försöker ju jobba heltid så gott det går och sjukskriver mig bara kortare perioder då och då för att komma ikapp mig. Perfekt att ha en läkare i anslutning till jobbet då, men som sagt, jag får vänja mig vid nya rutiner 
Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...
"Aliquando et insanire iucundum est"

Under en period gick jag på en smärtklinik och fick behandling men några intyg skrev de inte. De hänvisade till min husläkare för sånt.
Lite dumt eftersom jag gick hos dem. Husläkaren hade jag ju inte träffat på 1,5 år.
>>>Malum domesticum<<<