Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettprathörnan
Läst 1313 ggr
trollet85
2007-02-18 23:05
0

magproblem/allergier

(nu kanske ja trampar lite över kanten (då får ni ta bort de här) men ja måste bara fråga)

E de nån mer än ja som har problem me magen?
Ja kan få fruktansvärda magkramper o sen rinner allt bara rakt igenom. ofast händer detta nattetid, men även dag tid. kan vakna o kallsvettas, o ha svårt o handas. men så fort ja bliit av me allt e de bra igen.
har alltid trott att de varit laktos (mjölk) men har nu upptäckt att de måste vara nåt mera. Kan reagera på pasta o bröd (men e inte glutenintolerant, de har dom kollat) tror de stog nåt om de i matartikeln men ja okar inte leta just nu Flört

Ja tål inte
Laktos
stenfrukter (äpplen, päron o andra frukter me tjärnor i)
nötter/mandel
baljväxter
soja
(säkert nåt ja glömt nu)

e de nån mer som käner igen de här? eller hänger de här "bara" ihop me att ja e pollenastmatiker?

Rita-S
2007-02-18 23:45
0

Det värkar som detta är nåt som går igjen bland oss med FMS.. även jag har problem med magen. Har forsökt utesluta alla möiliga saker sen 1999: mjölk, socker, mögelgrejer (ost o dyl), jäst, Gluten, ägg… you name it..

Men ena dagen kan jag reagera nåt fruktansvärt, andra dagar inte alls…

Jag tror kanske vi blir översensitiva mot "alt möiligt"?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

trollet85
2007-02-19 11:40
0

Bra då e de nog inte bara ja! synd bara att man e lika hungrik efteråt, annars hade de varit en bra bantningsmetod

Lotta
2007-02-19 15:08
0

Jag har samma problem, fast ibland går det åt det andra hållet också, att jag inte får gå. Och detta har blivit sedan jag fick fibron.

Noliai
2007-02-19 16:36
0

När jag var runt 14 år hade jag mycket problem med magen och var inne för utredning. Men den lade de ner för att de inte hittade något.
Prövade det mesta innan dock, det var tester "sluta äta laktos", "sluta äta kött", "sluta äta gluten", och så en massa tester igen.

Problemen bestod väl i att jag fick så extremt ont i magen från och till. Det ledde till en hel del sjukdagar och mina lärare var inte direkt glada, men men.

Efter magproblemen (för ett par år sedan) kom den här smärtan och tröttheten som jag ju inte heller verkar kunna få en förklaring på av någon. (Jag misstänker fibro eftersom jag känner igen mig, men läkarna vill varken säga ja eller nej till min misstanke.) Nu är den värre än magproblemen, men jag kan fortfarande ha dagar då det bara krampar och jag kan inte ens röra mig utan att skrika rakt ut pga av magen.

Rita-S
2007-02-19 16:47
0

Jo det lyder nog som det kan va pga FMSen

jag får med nåt fruktansvärda knip några gonger, och har ofta strul med magen..
det är fler som berättar att vid att utesluta socker, koffein i kosten så bättrar magen sig direkt, och andra har fått rätt bra mage vid att fölga låg-kolhydrats-kost eller 0-kolhydrat-kost. Kan va värd att kika närmare på om man har mycket strul med magen! Jag skal iaf nu skära ned mycket på dom farliga kolhydraterna i kosthållet! :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Hopi
2007-02-19 19:02
0

Har läst att många med FMS har problem med magen, så det är nog inte konstigt.. Min mage är inte nåt stort problem, peppar peppar.., men visst kan det vara lite "fart" på den ibland! ;) Blev testad för Gluten, men det var inte nåt problem med det. Däremot är jag allergisk mot massor av saker som rör mat.. Komjölk i alla former (både laktos o protein), äggvita, tomat, apelsin… Ja en massa! Kommer inte ihåg allt..  Även allergisk mot pollen, hö, gräs, katter, hästar, damm.. m.m. och väldigt överkänslig mot cigarettrök!!! Även känslig för parfym o starka dofter, tål inte tex fönsterputs.. Det är så mycket som kan få mig på fall……..

Sara
2007-02-20 17:25
0

Har själv lättare chrons eller IBS (2 läkare säger olika på samma sjukhus). Så min mage är allt från väldigt lös i några dagar till stenhård i en vecka.

Sara