slutat med medecin
Hej, Jag har ätit citalopram i kanske 2månader. och under dom två månaderna har jag mått nästan okej.
Men nu slutatde jag med medecinen för 4dagar sedan för att jag tappade allt mitt hår. Och nu mår jag jääätte dåligt, huvudet är segt följer lixom inte med, känns som jag blir åksjuk när jag rör mig för fort, ömma muskler, huvusvärk, illamående osv.
Är detta fibron som spökar och att medecinen fungeradem eller kan det vara biverkningar av att jag slutat med den.
(citalopram = antidepresiv medecin)

Citalopram ska trappas ner, inte avslutas pang bom. Varför slutade du med den om den fungerade?:)
Det blir som en riktigt jobbig "avtändning" när man slutar med dem utan att trappa ner dem- Hör av dig till din läkare!
Vad gällande din fibro så spelar säkert den in, du har ju ätit en medecin som fått dig att må bättre och kanske blivigt svårare för fibron att "ta över" dina tankar, din kropp och hur du mår och när du helt plötsligt slutar med medecinen så framträder fibron med all kraft.
Kontakte din läkare
Hoppas allt ordnar sig för dig, kom in och berätta hur det går:)
Jag slutade med medecinen för att jag har tappat mer än hälften av mitt hår. mitt hår slutar vid svanken och är det ända jag tycker om hoss mitt utseende.
Om medecinen har hjälp vet jag inte.
fick denna medecin för min läkare tror jag hittar på att jag har ont och påstår att jag är deprimerad.
visst blir man lite nedstämd när man har ont, men att jag är i en djup deprission vet jag inte om jag håller med om..
Dumt av mig att sluta med den innan att höra med min läkare men fick panik när jag såg tre kala fläckar i huvudet:(

Två månader är mycket kort tid, det brukar ta ca 6 veckor innan man märker nån förbättring. Jag har ätit dom i 7 år och dom hjälper mig att inte deppa ihop och att orka med värken.Jag känner många som äter just citalopram för värken och humöret, men aldrig hört av såna biverkningar. Be din läkare att få byta sort och se om det blir bättre. Du kanske inte tål just citalopram, eller annars beror dina kala fläckar på något annat. Lycka till!!!

Man ska aldrig sluta så tvärt med medicin särskilt inte den här typen av medicin.
Sen ska man aldrig göra det utan att ha talat med sin läkare. Då kan man få råd om hur man bäst ska trappa ner osv.
Sen håller jag med om att två månader är en kort tid för att se om man får en bra effekt eller inte.
Så mitt råd är att du börja ta dina tabletter igen och att du tar kontakt med din läkare.
Man blir ofta inte lite nedstämd av att gå med värk ständigt så din läkare ha en klar poäng när han satte in denna typ av läkemedel. Dessutom så brukar de har effekt på smärtan.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Var lite klantigt av mig att skriva 2 månader när jag menade 5månader, då min läkare sa att det kunde ta tre månader innan jag skulle märka någon skillnad.
Den ända skillnaden jag märkte var att jag blev mer "dåv" och frånvarande, hade fortfarande lika ont,.
Nu har jag börjat igen mot min vilja.. :(
Det är inte konstigt att du mår så dåligt nu om du slutade tvärt med medicinen,det blir oballans med signalsubstanserna i hjärnan om man bryter tvärt. Man ska trappa ur sådan medicin försiktigt så att hjärnan hinner med att anpassa sej,annars kan man bli deprimerad få svår ångest yrsel och en massa konstigheter.
Jag förstår att du fick panik om du tappade håret,medicinen verkade ju inte heller göra någon särskild nytta. Så det är ju inte alls säkert att du behöver ha någon sådan medicin,men dom brukar offta vilja pracka på folk antidepp-mediciner i tid och otid. Det var ju inte lätt för dej att veta att det är så viktigt att trappa ur försiktigt,offta säger dom t.o.m att medicinen inte är beroendeframkallande och det kan inte jag hålla med om(har själv varit med om liknande symptom när jag bröt tvärt efter flera år)
Utsättnings-symptomen kommer att klinga av och försvinna så småningom,men risken finns att det kan ta ganska lång tid. Så det kan vara värt att prata med läkaren och få hjälp att bli av med medicinen på rätt sätt.
Lycka till.
~ mayolica ~
Okej, tack så mycket Mayolica

En sak jag tycker man ska tänka på är att all medicin som man tar regelbundet. Oavsett om det är Alvedon eller mycket starka mediciner så tänk på att trappa ut dom.
Kroppen är van vid att få medicinen och sen en dag så är allt bara borta. Då blir det symptom som inte är så roliga.
Man kan tycka att Alvedon skulle gå att bara sluta med, men har man haft den regelbundet så mår man bättre av att ta det lite lugnt och låta den smygas ut.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

De gånger jag provat anti-depp har jag blivit så extremt dålig av medicinerna. När jag sen slutat ta dem har jag omgående mått bättre.
Alla gånger har jag bara slutat ta dem och jag har bara upplevt det som förbättring. Blir man sjuk av en medicin ska man inte ta den. Jag kommer aldrig att prova såna preparat igen oavsett vad läkarna lovar mig.
Det var likadant med medicinen mot för högt kolesterol. Såna biverkningar så att jag blev sjuk. Slutade tvärt även med den och blev genast bra igen.
Alla reagerar olika och det är bara man själv som vet hur det känns.
>>>Malum domesticum<<<