Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 3579 ggr
bluemary
0

Konstig alternativ behandling

Läste här på forumet ett inlägg om någon som hade
råkat ut för en kiropraktor som gjorde en "undersökning"
där det hela gjordes med kläderna på.
Var själv med om något helt vansinnigt för några
dagar sedan.

Varje gång jag går hem från att ha varit ute på stan
så har jag gått förbi en lokal som jag uppfattade som
en kiropraktor med tanke på hur det var skyltat.
Hade panikont och gick in och frågade om en tid.
Jag fick då veta att det fanns ett återbud och till min
stora glädje så hade jag precis kommit till ett återbud
(efteråt så hade jag sett annorlunda på detta "återbud".)

Jag fick lägga mig på rygg och under en timmes tid så
stog hon och nöp mig med en c:a 1 /2 dm lång "tång".
Dagen efter så kunde jag räkna till 48 små blåmärken
över hela kroppen. (vad jag själv kunde se).
Och ni kan nog tänka er hur jag kände mig i kroppen….
Kunde inte sova de närmaste nätterna p g a värken.
Ringde direkt återbud till telefonsvararen.

Dessutom så sade hon att hon gått läkarlinjen och
på fullaste allvar "jag är bäst i världen, jag kommer
kunna bota dig, bla ha, bla ha".
Minns bara att det hette något med alth…och så
någonting.

Förstår inte efteråt att jag bara reste mig upp och gick.
Jag fattar bara inte. Men jag blev så otroligt paff
över alltihopa så jag låg bara där som ett fån.
Dessutom så undrade hon hur jag kunde gå omkring
med de överarmarna (jag är normalviktig så det är väl
inget större fel på dom).
Och betalade så snällt…

Det var först när jag kom hem som ilskan och be-
svikelsen kom.

Någon som vet vad det var för "behandling" ???
Och har någon mer råkat ut för konstiga metoder
inom alternativmedicin ? (jag har annars inget emot
det men ibland så kan man inte annat än att undraFörvånad)

TjockaBerta
0

Jag hade en sjukgymnast som hade som en liten virknål med vilken hon repade mig på händerna och på kroppen. Hon behandlade även med magneter som man skulle klistra på sig.

En gång fick jag frön fast tejpade i öronen som man skulle gnugga på men jag minns inte av vem.

Nyligen var jag på tarmsköljning. Terapeuten gjorde väl inga fel direkt utan det var bara det absolut värsta jag varit med om. Jag gjorde inte klart hela behandlingen utan avbröt innan det var klart. Jag har fött tre barn men det här var tammef*n värre.

>>>Malum domesticum<<<

mayolica
0

Har aldrig hört talas om något sådant,tycker att det låter konstigt och inget jag skulle vilja vara med om. Synd att du inte minns vad det hette.Kanske du skulle gå tillbaka höra efter, och be henne förklara vad hon egentligen gjorde varför och vad det skulle gå ut på.

Jag skulle aldrig gå på någon behandling utan att veta vad jag betalar för.

Man bör alltid se till att skaffa sej ordentligt med information innan man går på en behandling,bättre att bara prata och rådgöra med terapeuten innan,sen gå hem och läsa på och fundera över om just den behandlingsmetoden verkar passa bra.

~ mayolica ~

hellah
0

Håller med mayolica om information innan. Men jag har också lärt mej att misstro dem som säger att de kan bota fibromyalgi.

Frön i ytterörat kallas öronakupunktur/akupressur. Akupressurbehandling görs med kläderna på. Båda funkar bra för mej.

Skrapa med "virknål" (egentligen är det ett tandläkarinstrument) gör man bla inom FMT, en sjukgymnastisk/neurologisk metod. Se mitt tidigare inlägg med länkar om det.

bluemary
0

Jo, visst bör man kontrollera först. Men var i panikläge.
Det fanns några díplom om utbildning som massör så visst
trodde jag att hon skulle jobba med händerna.

Men, men det blev som det blev och inte så mycket att göra
åt.

mayolica
0

Tyvärr har alternativmedicin fått dåligt rykte, då det under åren funnits och finns fortfarande många bedragare. Sådana som kallar sej terapeuter och liknande och påstår sej kunna bota en massa sjukdomar,men bara är ute efter käna snabba pengar på andras lidande. Ibland kan dom göra göra mer skada än nytta, därför bör man vara noga med vem man går till.

En alternativ terapeut får inte påstå att dom kan bota någonting alls.

Alternativ medicin går ut på att se till helheten och söka grundorsaken ,försöka hjälpa till att skapa ballans och stödja kroppens egna självläkande förmåga.

Det finns många duktiga terapeuter och alternativmedicinare,vissa har väldigt lång och bred utbildning.

Det kanske inte går att bota fibromyalgi,men det brukar offtast finnas en hel del alternativa behandlingar som hjälper. Men offta är det dyrt och kan ta lång tid.

Jag har haft fibromyalgi i många år och haft förtidspension länge,men hade jag inte kompletterat vanliga sjukvården med alternativa behandlingar förstår jag inte hur jag skulle stått ut med att orka leva.

~ mayolica ~