Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 7229 ggr
Chestnut
5

Celebra och Arthrotec

Ska prova Celebra och Arthrotec (inte samtidigt!) mot nervsmärtor. Ska testa båda var för sig för att se vilken som funkar bäst.  

Arthrotecen tror jag inte att jag kommer reagera så starkt på (avseende biverkningar), förhoppningsvis smärtlindring..

Men Celebra. Har fått för mig att det är en ganska så kraftfull medicin som man kan bli lite yrslig och så av. Har någon här erfarenhet av Celebra? Bör jag ta det extra lugnt första dagarna eller vågar jag mig på att vara i skolan då?

/Amanda

Med vänliga hälsningar
Chess

[tantleen]
0

Har prövat Celebra och tyckte att den fungerade som Voltaren.

Chestnut
0

#1 Tack för svaret! Om jag reagerar som dig borde inte jag få någon större effekt men får se - vi alla är ju olika! Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[tantleen]
0

Lycka till!

KramFlört

mongu
0

Chestnut har du fått dessa för dina nervsmärtor? Att jag undrar är att ingen av dom är en sån medicin.

För att lindra nervsmärtor brukar man få gå in på andra typer av mediciner. T.ex epelepsimedicin eller låg dos av antidepressiva.

Sen detta om du ska kunna gå till skolan eller inte det beror ju alldeles på hur just du reagerar. Vore det jag skulle jag starta en helg när jag var ledig från skola eller jobb.

Hoppas i alla fall att du ska hitta nån bra medicin.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Chestnut
0

#4 Reagerade också lite när jag läste fass men får väl lita på läkaren. Tidigare har kombinationen diklofenak + paracetamol (+ kodein vid behov) fungerat okej men kan inte äta "vanliga" NSAID längre. Obestämd Och bara Alvedon/Citodon hjälper inte ett dugg.

Dessa två skulle tydligen vara strået vassare och snällare mot magen.

Skippar skolan i morgon (ingen idé att gå när jag har för ont för att koncentrera mig) och börjar med Arthrotec. Har en provförpackning för ca en vecka så blir väl lagom att testa Celebra i nästa helg. Om inte Arthrotec funkar vill säga!

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
0

Ja fast i arthrotec så ingår ju diklofenak. Så tålde du inte NSAID för magen så var mycket försiktig med arthrotecen. Den är inte heller snäll mot magen.

Jag tvivlar tyvärr att dessa hjälper mot nervsmärtor men vi får se. VAd är det för läkare som skrivit ut dom? Smärtläkare eller?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Chestnut
0

#6 Fast Arthrotec skulle tydligen vara särskilt utformad för de med magbesvär.. Obestämd Var en jourläkare på vårdcentralen, tippar på att denne är allmänmedicinare.

Ärligt talat är jag öppen för att prova vad som helst, får ingen sömn pga smärtorna, kan inte koncentrera mig och främst så har jag förlorat all funktion i min ena arm. Så tills ortopederna gör någonting åt det (är operabelt, tack och lov) så ger jag alla möjliga mediciner en chans.

Återstå att se helt enkelt hur medicinerna funkar Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Mainebusters
0

Celebra använde jag för några år sedan för värk, och det fungerade toppen! Snäll mot magen med. Men det var inte mot nervsmärta, utan inlammation och värk.

Har aldrig blivit yrslig, men det kan ju vara individuellt. Jag hade 200 mg två ggr dagligen. Den var okej, men dyr..

Chestnut
0

Nu vet jag varför det blev just dessa mediciner!

Doktorn jag träffade igår misstänker att det är inflammation runt nerven och det har en stor del i smärtan. Därav antiinflammatoriska.

Ska ta och testa Arthrotec nu Glad

#8 Tack för att du delar med dig!

Med vänliga hälsningar
Chess

Mainebusters
0

#9  Måste säga att Celebra var bra. Diklofenaken tog nästan kål på magen innan astman blev värre av den.

Vet inte om de skriver ut Celebra längre?

Bara roligt om jag kan hjälpa till på något vis! Flört

Chestnut
0

#10 Kan tänka mig att det inte är så vanligt efter "Vioxx-skandalen" men jag fick det ju utskrivet igår så några som skriver ut det fortfarande finns uppenbarligen Flört

Arthrotec tyckte magen inte om - fy f*n rent ut sagt… Rynkar på näsan

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
0

Celebra skrivs fortfarande ut för det är inte riktigt samma verkan som Vioxx hade.

Hoppas nu att du ska bli hjälpt.

" 11 Det var just det jag befarade med magen. För visst innehåller det medel som ska skona magen men det hjälpte inte mig alls.

Ha en bra dag! Mongu.

Chestnut
0

#12 Antar att det inte är någon idé att fortsätta med Arthrotec då? För den skrapade trots allt på toppen av smärtan.. Men vill ju inte att magen ska bli värre än vad den redan är! Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

Mainebusters
0

#13  Du känner själv om du ska fortsätta med den medicinen. Om du inte märkt av någon försämring av magen, men är bra för smärtan, så kanske den är bra för dig? Tyvärr får man ta det onda med det goda ibland.Obestämd

Chestnut
0

#14 Fast märkte en kraftig försämring av magen. Rynkar på näsan Men som sagt, den plockade bort lite smärta och det är guld värt för mig! Svårt sånt här…

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
0

# 15 Om det vore jag som fått denna medicin och inte kände mer än att den kapade topparna men ger mera besvär från magen. Då skulle jag utan tvekan tagit bort den.

Finns ingen anledning att du ska bli sämre i magen. Har du testat med Celebra än? Hoppas att den är bättre för dig.

Om inte så sök igen på VC eller jouren. Det finns andra mediciner som du bör kunna få.

Ha en bra dag! Mongu.

Mainebusters
0

Det är som med min Tryptizol som jag skulle testa. Värdelös mot smärtan, och fick myrkrypningar i benen.. Sömnsvårigheter. Det borde inte finnas anledningar att behöva ta medicin som man mår dåligt av.

Sedan finns det ju ofta nackdelar, men de kan ju bli bättre med tiden, om det är ex.vis lätt huvudvärk, dålig mage (inte diarré).

Detta med smärtstillande är en djungel tycker jag. Och för mig som inte kan använda antiinflammatoriska preparat är det botten.

Chestnut
0

Testade Celebra sent igår kväll. Någonting måste den ha gjort för jag sov relativt bra i natt! Glad Nu på morgonen är dock smärtan ganska så jävlig (effekten börjar gå ur kanske?) Ger i vilket fall Celebra en chans nu ett par dagar.

Med vänliga hälsningar
Chess

Mainebusters
0

Vilken styrka har du på Celebra?

Chestnut
0

#19 100 mg 1-2 gånger dagligen.

Med vänliga hälsningar
Chess

Mosaik02
0

dessa läkare alltså!

äter man Diklofenak eller liknande mediciner så är det lätt att få problem med magen ja men det går att lindra det Omeprazol är en mycket god idé att ta för att skydda magen och slippa magbesvär

jag får oxå besvär från magen när jag äter Diklofenak men nu träffade jag sist en doktor som verkligen va jättebra jag fick suppar för att magen skulle skonas och Omeprazol och det funkar inga problem som helst ifrån magen jättebra då jag är tvingad att ta anti inflammatoriska medel ibland

Omeprazol kan man få både på recept men finns oxå receptfritt på apoteket

Chestnut
0

#21 Äter redan Omeprazol dagligen sedan början av januari på grund av att min mage inte mår bra..

Med vänliga hälsningar
Chess

Mainebusters
0

#21  Så sant, jag fick Omeprazol tillsammans med Orudis kapslar. Hann inte prova Omprazol då jag fick astmatiska besvär.. tyvärr. Mot värken hjälpte det lite iaf.

lilli-l
0

#17 Jag kan inte heller äta antiinflammatoriska medeciner, är allergisk mot acetylsalicylsyra och en mage som kurkar direkt!

Jag fick Tramadol mot smärtorna förut, men mådde inte bra av dem..magen tog stryk och hela kroppen höll på att gå i spinn!

Nu äter jag oxycontin mot smärtorna och de funkar super på mig! Känner inget i magen och kroppen är lugn från "spinn" och ändå är jag väldigt känslig för all medecin, men med denna går det bra!

Carpe Diem….Fånga dagen