Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2856 ggr
bluemary
0

Nattsömnen ?

Får ni  sova på nätterna eller vaknar ni av värken ?

Själv har jag problem med nattsömnen, vaknar
mycket. Har mardrömmar men det är väl kroppens
reaktion på värk när man sover.

[moamaja]
0

Nattsömnen äv viktig. Jag står på tryptizol 50mg sedan  länge som ska tas på kvällen, samt Cirkadin som är ett hormon, vårat naturliga hormon melatonin. Detta tas 1-2 timmar innan man lägger sig, man börjar med en låg dos men detta kan man öka. Igentligen är det en kur på tre veckor som ska vända sömnsvårigheter rätt, men har man en dålig produktion av melatonin kanske man behöver det hela tiden. Jag har ätit det konstant nu ca 1 ½ år. Man får dock bekosta det själv fås på recept av läkare kostar 163:- för 21tabl. Jag har nu gått över på LCHF kost sen 5 veckor och min sömn har förbättrats drastiskt, så nu behöver jag inte Cirkadin att sova på.

bluemary
0

Tack för tipset moamaja !
Har läst en del om LCHF, var kan man läsa mera om det ?
Vet du om det fungerar om man är vegetarian ?

Rita-S
0

det blir nog vissa svårigheter i och med att det mästa av vegetarisk mat rik på protein även är rik på kolhydrater, så helt fullt kan man nog inte köra lchf, men det går ju att äta det som är rikt på protein och lägst på kolisar och köra lite mindre kolhydrater än man har brukat i alla fall.

Jag har en vän som lever lchf-liknande men är vegetarianer. Han äter djurprodukter som ägg, mjölkprodukter och tillsvarande, men inget kött. Han äter försiktigt av dom produkter med lägst kolhydratsinnehåll och äter mycket quorn for protein. Nu minns jag inte i farten hur det är med tofu, men tror även det är lågt på kolhydrater, dock har jag ingen aning om hur det är på proteinnivåen. Det går, med lite tillämping att skära ner en del på kolisarna även som vegetarianer

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

bluemary
0

Ännu ett tack för tipset !

Kanske att jag skriver fel när jag använder ordet vegetarian
eftersom jag äter just ägg, mjölkprodukter o s v men inte
just kött.

Ska gå in på nätet och se om jag hittar något om  LCHF.Glad

Rita-S
0

Mig veterligen är man vegetarian om man inte äter kött, fågel, fisk, men äter ägg och mjölkprodukter :) Vegan  därimot äter inget som kommer från djuren alls, inte ens mjölkprodukter av någon sort. Nu finns där tydligen fler olika begreper innom vegetar/vegan/vegetarianervärlden tex ett eget begrepp för dom som inte äter kött, men som äter fisk, och så vidare, men det där har jag ingen koll på alls!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Jeremina]
0

Nattsömnen störs av värk och smärta det är så för mig med!

anki1
0

4, Det finns ett forum här på siten som är LCHF sök i förteckningen här till höger. Välkommen dit.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Sorbus
0

Jag har fått Orudis retard, den kapar topparna så jag slipper vakna av värken i alla fall.

Lillemo
0

Jag har också problem med sömnen. Är jättetrött när jag lägger mej och somnar oftast direkt, men vaknar bara efter någon timma och känner av smärta i ben och höfter. Kommer därför aldrig in i någon djupsömn. Tror att sömnen är den bästa medicinen. Har därför funderat på om man ska fråga doktorn om sömntabletter. Nu tar jag värktablett innan jag lägger mej.

bluemary
0

Jag har provat just detta med att få sova på ganska så
starka lugnande och det var helt underbart att få sova en
hel natt. Dessutom så var värken mycket mindre eftersom
kroppen hade slappnat av när jag sov.
Men problemet är ju att få det utskrivet…..

majsam
0

Jag känner verkligen igen mig i detta, äter nu Lyrica till kvällen 50mg och tycker det hjälper mig att sova lite bättre. Men har fortfarande hemska mardrömmar varje natt och vaknar varje morgon helt slut efter att ha blivit jagad av mördare hela nätterna. En gång fick jag ett litet paket med stilnoct av en läkare, det fungerade jättebra, vaknade helt utvilad efter bara 8 tim. Tyvärr har jag aldrig lyckats få dem igen, läkarna verkar ju ha bestämt sig att ju färre tabl de skriver ut ju bättre. Är så trött på detta, är helt säker på att ens livskvalite skulle vara mycket bättre om man fick sömntabl för att kunna sova på nätterna och ordentliga värktabl typ citodon el tramadol för att klara av dagarna.

[moamaja]
0

Jag har ätit Tiparol Retard till natten under lång tid, men sen fick jag av min doktor veta att man fått fram en ny antidepressiv som många med fibro svarat mycket bra på. Cymbalta, jag fick den för ca 2 år sedan och på något märkligt vis mådde jag mycket bättre och även smärtmässigt. Kunde i stort plocka bort alla mina värktabl men fick ta någon Naproxen ibland. Jag har haft en svacka i vinter då jag tillfälligt fick komplitera med Tiparolen igen. Men nu äter jag inga värktabletter. Visst har jag ont, men det är hanterbart.

Det som dock var lite tufft var att sätta in Cymbaltan, jag fick mycket biverkningar, mådde fruktansvärt i 3v men stod ut och sen har det fungerat. Vad jag fick veta senare var att man kan sätta in 30 mg först och senare höja dosen till 60mg som de rekomenderade.
Jag har haft en doktor som varit helt underbar och alltid stöttat mig och även skrivit ut olika saker till mig som jag kunnat pröva.