Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketter: forskningnyheter
Läst 4247 ggr
linasvovvar
0

Chili liknande ämnen kan lindra !?

Ny forskning ger hopp om bättre smärtlindring för kroniskt sjuka

Hettan i chilipeppar kan nu lindra smärta. Forskare från Texas, USA, tror att de funnit smärtlindring mot kronisk smärta för cancer- och fibromyalgi-sjuka.

När kroppen skadas utsöndras ett ämne, som liknar det starka ämnet capsaicin som finns i chilipeppar, och smärta i kroppen uppstår. Genom att blockera produktionen av den substansen kan det onda lindras. Det visar en studie från University of Texas.

Doktor Kenneth Hargreaves som deltagit i studien berättar för BBC News att upptäckten är ett stort genombrott i smärtlindringsforskningen.

– Vi har hittat en serie av capsaicin-liknande molekyler som utsöndras naturligt i kroppen vid skada. Och nu vet vi hur man kan blockera dessa utan beroendeframkallande preparat, säger han.

Nu hoppas forskningsteamet att det nyframtagna chili-preparatet ska kunna lindra olika typer av kronisk smärta från till exempel cancer, artrit och fibromyalgi.

Texten är lånad från aftobladet.se

fibro
0

Ok, ska man alltså knapra färsk chili eller när kommer det i läkemedelsform, vet du det?? Skrattande

Rita-S
0

Chili con carne till middag kanske… hmmmmm Oskyldig

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

TjockaBerta
0

Kul tänkt.

Men tack för middagstipset. Det var länge sedan och gott blir det.

Jag får väl krydda ordentligt och se om det blir någon förbättring.

>>>Malum domesticum<<<

voranna
0

Capsina creme som doktorn skrev ut åt mej mot smärta,innehöll just chili.Den värmde rejält och nog lugnade smärtan i nacken ner sej,så det funkar nog.Chili finns visst i bantningspiller oxå,chili burn tror jag den heter.Vilken lycka om det funkade,då blev man kanske både smal och smärtfri!

Skämt åsido,vore på tiden om det kom en medicin som hjälpte mot värkdjävulen,och som inte hade farliga biverkningar..