Viktminskning
Det är längesedan jag har skrivit här på FiF men jag har inte orkat då min värk är fruktansvärd.
Jag har läst det som skrivits här och läser även inne på Viktminskning i Fokus och läser då ofta om överviktiga med Fibromyalgi ska minska i vikt med operation eller genom att "banta".
Frågade min läkare i slutet av juni månad 2009 om han ville skriva en remiss så att jag kunde bli bedömd om jag var berättigad en operation. Läkaren vägrade skriva en då han menade att min värk skulle bli värre och det var bättre för min sjukdom att minska i vikt "för egen maskin".
Jag köpte mig ett Wii Fit med bräda och började träna. Slutade med sötsaker, coca cola och åt inte den "goda" portionen mat.
Min värk har blivit värre och värre och idag 43 kg lättare har jag så ont att jag inte kan stå, gå, sitta eller ligga. Jag vet inte var jag ska bli av.
Hade jag haft facit i hand i juni 2009 - ja, då hade jag aldrig börjat min resa mot ett lättare liv. När jag var stor hade jag värk men nu när jag är liten - ja, då har jag ännu mer värk. Inte nog med värken - jag mår dåligt både fysiskt och psykiskt. Tyvärr har detta med viktminskning satt sig på hjärnan och jag kan inte få mig själv att öka i vikt igen - nej, jag nöjer mig inte förrän jag är nere i 60 kg.
Operation eller inte - ja, det är frågan. Värken kan bli lika jobbig om man minskar i vikt utan operation.
Förlåt för mitt långa inlägg. Vet egentligen inte vad jag vill med det - kanske berätta för de som vill opereras men inte vågar för att läkaren säger att värken blir värre, att det kan bli lika hemskt utan operation.
Kram Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

En otrolig prestation. Hur mycket har du kvar till din målvikt?
Det har inte gått så lång tid ännu så det kanske ger sig lite i längden. Kroppen måste få tid att komma i balans nu när du gått ner så mycket på så kort tid.
Det är väldigt tråkigt om viktnedgången medför ökad smärta.
>>>Malum domesticum<<<

Jag har 9 kg kvar - sen är jag i mål.
Jag hoppas att värken ger med sig när kroppen kommer i balans.
Handläggaren på FK säger att det bara är i början som värken är värst. Det är nu tio månader sedan jag började och då är ju frågan när tar början slut?
/Yvette
ja, det kan man ju fråga sig.. men iaf grattis till viktminskningen, även om värken är sämre. Det kanske ger sig efter du har nått ditt mål och slutar gympa mycket? Jag håller iaf tummarna för det, för då har det inte varit bara negativt iaf!
Min värk har inte försämrats av dom kilo jag har gått ner på low-carb dieten, men det har heller inte förbättrats.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Hur kan handläggaren på FK ha en åsikt om när din värk ska avta? Det finns duktigt folk må jag säga.
Lycka till med dina resterande kilon. Själv har jag 4-5 kg kvar att gå ner till mitt mål som är 62 kg.
På det hela måste det vara bättre att gå ner utan operation, som är en risk i sig, så det var ju jättebra att du klarade det på egen hand.
>>>Malum domesticum<<<
Jag kan inte annat än att verkligen gratulera dig till din viktnedgång
ska göra en GBP och det är vägen jag valt.. Har jojo bantat alltför mycket och det är inte bra det heller… Men jag vet vad jag riskerar….
Än en gång: Grattis..

Rita-S: TACK för grattiset. De två sista månaderna har jag inte motionerat mer än någon promenad då och då. Började på viktväktarna och om jag äter det jag ska behöver jag inte motionera och det tycker min kropp om =O)
TjockaBerta: FK-handläggaren skrev in i min handlingsplan att jag skulle minska i vikt. När jag väl minskat tillräckligt - ja, då blir jag frisk. TACK för Lycka Till:et och även ett Lycka till - till dig och din viktminskning.
knas65: TACK för grattiset. Jag har jojo-bantat i många år och jag är till viss del glad för att jag klarat det denna gången. Vägen hit har varit lång och det blev svårare och svårare att minska. Från slutet av september -09 till slutet av februari -10 har jag inte ätit något annat än lättfil. Med den värk jag har fått så hade det inte spelat någon roll om jag fått den av en operatione eller inte. Vill önska dig Lycka till med din operation.
/Yvette