Fibromyalgi i lederna?
Är det någon som har det? Jag försöker att finna information om mina leder som gör ont men hela tiden vänder sig Google mig till Fibromyalgi. Jag tror inte att jag har det eftersom smärtan är på samma ställen fast vid olika tillfällen.
Visserligen har jag även ont eller ömmar snarare i musklerna men inte alls lika mycket på i lederna.
Är du helt säker på att det är lederna som värker? Jag var helt övertygad om det tills flera läkare o sjukgymnaster förklarade för mig att det var muskelfästena som värker o blir inflammerade. Det känns som lederna men sitter i själva verket inte i leden…. Och för varje gång blir muskeln lite svagare
och svårare att träna upp igen
Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...
"Aliquando et insanire iucundum est"
Ja det gör ont i llederna men det är muskelfästerna och senerna som är inflammerade.
Det blev nog lite felskrivet. Det är i senorna och fästerna som jag har inflammation och att det är där som det gör ont.
ja, jag har ont, ibland ren smärta, i muskelfästena/"lederna", som ibland inte fungerar alls.
kram
Jag har ont i lederna nästan jämt, fast olika leder. Men jag tror också att det är muskelfästen som gör ont.
Däremot har jag artros i vissa leder, men det är en helt annan smärta, mycket jävligare om man får uttrycka sig så.
Artros tror jag inte att jag har för det kollade läkaren för någon vecka sedan då det var tänkt att jag skulle kolla upp mina leder som inte blev som jag hade tänkt.

# 6 Hur kollade läkaren det? Det sättet man kan se om det är arthros är med hjälp av en arthroscopi, där man går in i leden och tittar. Ibland kan röntgen ge svar men säkrast är det med arthroscopi.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Det dumma med Artros är att många läkare inte ser Artros som något annat än rena åldersförändringar. Något som man ska leva med och inte gnälla om. Jag har synbara (på slätröntgen) förändringar i händer, ett knä och nere i ländryggen, men det är enligt vc-dr bara åldersrelaterat. Enl röntgenutlåtande är det dock Artros. Hur som helst gör det lika ont i bägge knäna, höfterna och knastret i nacken lär också höra dit.
Men som sagt, här är varken Artros eller Fibro något att bry sig om, gamla människor får sånt… jag är 52 men känner mig som 90 när jag pratat med dr.
Får inte komma till reumatolog heller, de hade svarat att eftersom jag inte har pågående inflammationer hör jag inte dit, har antagligen Fibromyalgi eller liknande, sa dr. Har bett om en kopia av det svaret så får jag väl se vad de skrev. Min dr vill att jag ska vara deprimerad och ha värk på grund av depression? Det känns konstigt att resonera så, spec som jag har deprimerade släktingar med ångest i varierande grad. Jag vet ju att de mår så otroligt mycket sämre fast det inte syns utåt, om jag ska ha samma diagnos känns det som att förringa deras på något sätt, kan inte förklara men nog verkar en del dr sätta depressionsdiagnos på det de inte kan se i blodprover.
#8 jag menar inte att skratta av vad du berättar, men en bekant till mig har synliga artrosförändringar i en ålder av 18 år, undrar vad dom ursäktar det med…. :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Håller inte riktigt med om att läkarna anser att arthros enbart är åldersförändringar.
Det kallas även för ledsvikt numera och en av anledningarna är att få bort stämpeln av åldersrelaterat.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Gissar att det beror mycket på läkarna själva vad de anser om Artros. och tycker det är lite skrämmande med relativt unga doktorer som inte vet bättre.Undrar också vad dr här skulle sagt om artrosförändringar hos en 18-åring :)
Det verkar som sjukgymnasterna har mer kunskap om Artros än doktorerna på min VC så jag ringde dit och fick ett träningsprogram för knäna. måste få benen att funka så jag klarar av säsongsjobbet.