Förhöjda levervärden?
Är det någon här som känner igen att levervärdena har förhöjts av medecinerna man äter när man har smärtor? Eller varför dom nu har blivit förhöjda??
Fick ta om proverna för Alat- p/s visade på 1,54 och normalvärdena ska ligga på 0,75.
Klart man blir orolig!!? och inte får man något riktigt svar heller..bara ta om proverna och gå och vänta
Carpe Diem….Fånga dagen
Hejsan !
Jag har fått förhöjda levervärden, antagligen p.g.a värkmedicinen. Just nu tror dom att det är Alvedon som orsakar det hela. Har fått en ny medicin som jag ska prova, så får vi se vad som händer.
(jag har visserligen en leversjukdom med förhöjda värden ändå, men de brukar ligga bättre än just nu)

Levern tar hand om läkemedel så det är därför som värden kan bli förhöjda.
Levern är kroppens stora reningsorgan.
Bra att läkaren vill kolla upp hur det är för det kan va farligt att gå med för höga värden.
En tablett som många tror är ofarlig är faktiskt vanliga Alvedon. Dom kan ställa till med mycket om man äter för höga doser.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
"2 Levern tar hand om mycket av vad vi stoppar i oss, dock inte allt. Därför försöker min läkare hitta någon värktablett som tas upp mer av andra organ än levern. Jag är skeptiskt till att hitta någon medicin som inte skulle påverka levern. Men det är min åsikt.

Jag fick svar på det nya provet jag tog idag och det hade sjunkit litegrann. Ifrån 1,54 till 1,47 så det går neråt iallafall
Jag tror nästan att det är alvedon som är orsaken. Förut tog jag 4-6 tabletter i dygnet+ 15 mg oxycontin. Nu har jag ätit sparsamt med alvedon och minskat lite på oxyn.
Det var läkaren som sa till mig att det är nog bra om du tar alvedon till oxycontinet..men jag fråga om det inte blev jobbigt för levern med så mkt alvedon, men han sa att människan klarar av 8 tabletter på ett dygn! Men konstant? undrar jag..
Jag tror iallafall inte att det är bra! Sen läste jag oxå att levern är väldigt känslig för fel mat, för mkt pizza, hamburgare och liknande..då kan värdena stiga för det oxå och jag har haft en tid som det blivit mycket sånt för att jag varit så "smärtig" och inte orkat..och så har det blivit mycket sittande, inte gått promenader som jag brukar..
Dom ska ta nya prover om en månad igen, så vi får väl se hur det är då!
Och TUSEN tack för era svar! Härligt när man får så snabb respons på sin oro..känns varmt om hjärtat
Kram Lilli
Carpe Diem….Fånga dagen

Javisst tar levern hand om även andra saker än läkemedel. Alkohol är ett exempel.
# 4 Att du fick rådet att ta Alvedon ihop med Oxycontin beror på att de tar hand om olika sorters smärta.
Alvedon tar de perifera smärtorna medan Oxycontin ta de centrala smärtorna. Därför är det bra att kombinera då får man en smärtlindring som har stor spännvidd.
Sen är vi människor så olika en del klarar 8 Alvedon utan att levern ger utslag medan andra klarar mindre doser.
Det viktiga är att prover tas så man kan se om det blir förändringar.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Alvedon är ju känd för att kunna vara hård mot levern,ihop med alkohol kan det bli väldigt skadligt för levern.Läkarna brukar avråda från alvedon o citodon om dom ser att levervärdena går upp.
Tycker att det låter väldigt märkligt om läkaren säger att alla människor skulle klara 8 alvedon år ut och år in hur länge som helst,det är väldigt individuellt för olika människor vissa tål det andra inte.
~ mayolica ~

#6 Ja, visst är det konstigt att bli ordinerad den mängden, t.o.m jag kan ju förstå att det blir en oerhörd påfrestning på levern. Alkohol har jag inga problem med.. Eftersom jag äter även oxycontin så törs jag inte ta ett uns alkohol!
Jag har en väldig respekt för läkemedel och eftersom jag nu äter även cipralex så vill man ju inte äta för mkt medeciner. Vissa medeciner är ju nödvändiga att ta, som cipralex mot ångest och tvång och oxycontin mot svåra smärtor.
Men nu ska jag inte äta alvedon om jag inte riktigt behöver, huvudvärk m.m och se sen om en månad om värdena gått ner! Men jag har pratat med ganska många och flera säger att dom har haft värden som gått upp pga medikamenter.
Tur iallafall att man kollar upp sådant så att man inte bara går och knaprar och levern får jobba, utan att man får en chans att räta till sådant i tid
Carpe Diem….Fånga dagen
#7 Du kanske kan se om det finns något annat alternativ mot huvudvärk?
Det lömska med alvedon är just att den är receptfri,man träffar fortfarande på människor ibland som inte riktigt tar receptfitt på allvar. Trots att det har talats och skrivits så mycket om sådant och det är ju lite skrämmande.
~ mayolica ~

#8 Du har så rätt så
Carpe Diem….Fånga dagen