Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 5484 ggr
Mymlan
0

Medicin

Vilka mediciner hjälper er? jag hade förut Distalgesic som hjälpte bra för stunden. Men nu när den slutats tillverkas så har jag fått Tradolan som ska tas med alvedon och Tryptizol vilket inte hjälper ett dugg. Har testat Dexofen med alvedon verkningslöst.

Nu ska jag även få medicin för annan sjukdom/handikapp jag har. Ritalina antar jag att jag får.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Rita-S
0

jag hadde Paralgin Forte i norge. Tyvärr finns den inte i sverige, jag har fått prova lite olika. För tilfället går jag på Citodon

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Hopi
0

Har en kompis som tar Tryptizol inför natten, och tycker det hjälper henne bra! Men själv kan jag inte testa eftersom den innehåller laktos och jag är allergisk mot det… Läkaren kollade även en annan medicin, men även den innehöll laktos.. (minns inte vad det hette..) Så det enda jag tar är Ipren.. (ej varje dag)

Mymlan
0

Citodon får jag ej äta då den innehåller Kodein, vi som haft gallsten får ej äta mediciner med kodein eller morfin.

Gozan
0

jag tar ibumetin 400 eller 600 ..

jag blir groggy av starkare saker.. har testat insomningstablett för att kunna sova bättre.. den ynkliga tabletten gjorde mej totalt utslagen, det var så gubben blev rädd…

antidepp (fast jag inte är deppig)  har jag oxå testat men.. inte heller dom funkade bra på mej.. blev som en zombie..

jag har tidigare testat Vioxx.. de första värktabletterna jag fick.. tvi.. dom var inte bra för mej.. jag blev så yr o konstig fick hålla mej i väggarna när jag gick..

sedan åt jag i ett par års tid Nobligan-panodil..

Fibblan
0

Jag tar Ibumetin men endast vid extrem värk.  Jag har ätit Distalgesic - Tradolan - Tiparol - Tryptizol - och olika anti inflamatoriskt.

Mitt bäcken hamnar snett ibland å då tar jag Tradolan, för det är det enda som kan hålla mej uppe. 

Annars har jag slutat med smärtstillande sedan jag ändrade min kost, jag blev av med "basvärken" som satt i kroppen dygnet runt.

Tradolan tål jag inte så dom kan jag bara ta på förmiddagen och fram till kl 14 ca, annars kan jag inte sova. Får världens mardrömmar i något konstigt vaket tillstånd.

Fibblan

Hopi
0

Fibblan; Hur har du ändrat din kost? Intressant att höra! =)  Såg precis att du skrivit om det på en annan länk.. Kanske bättre att ta det där istället, om du har lust att berätta lite.. ;)  (Kolhydrater Mycket/Lite)

Fibblan
1

Hopi: Har skrivit lite i tråden kolhydrat mycket eller lite.  Fråga gärna om det är något mera du undrar över.

FibblanSkrattande

LottaU
0

Jag äter Citodon och det är väl det som hjälper mig lite grann.

Tradolan känner jag inget av alls när jag äter. Jag har även provat på medicin för Epilipsi och parkinson, men jag gillade inte att äta dom. Blev så trött m.m.

Det som hjälper är nog att man ska försöka att ta reda på varför man har fått Fibro. Kanske låter knäppt. Under åren så samlar man på sig så mycket "skräp" och till sist säger kroppen ifrån.

Jag har haft fibro i ca 6 år och nu äntligen så börjar det kännas bättre. Jag har funnit en behandlingsform som är helt otrolig. Den heter Body Talk. Sen jag började med det så har jag snabbt blivit bättre. www.bodytalk.se

Jag har provat på så mycket och inget verkar hjälpa och tyvärr så vet läkarna så lite om Fibron. Sen är det så olika från person till person vad man har för krämpor.

Nu kom jag visst in på annat en mediciner Glad

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

Fibblan
0

#8  Bodytalk kan jag mycket väl tänka mej fungerar väldigt bra, det handlar väl i stora drag om att ha en komunikation med kroppen…vilket vi Fibropatienter oftst inte har?

Natali
0

Jag tar ibuprofen 600 mg + 1 g Panodil + 50 mg tiparol  tre gågner per dag. Hade tidigare Pronaxen och Dexofen med Panodil. Men ville komma bort från dexofen och pronaxen, då jag även sedan tdigare har risk för magsår. Så jag äter Lanzo också.

Tar tryptisol till kvällen 10 mgx3. men vill sluta med det. Har också stillnoct 10 mg, då jag verkligen behöver.

Men nu tror jag att jag måste lägga om allt. hoppas dom på Alfta kan hjälpa mej. Har ondare än vanligt, och tabletterna hjälper inte. Och blir bara illamånde. Och näst katterna ska föda, vill jag inte ta stillnoct heller. Då kattbäbisarna har lätt för att dö i början, och om jag missar födseln.

Är Tradolan annars det de flesta här äter? Har aldrig provat det, hur funkar det?

Natta

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Rita-S
0

Tradolan va för mig helt underbart… föruten att jag blev så fruktansvärt illamåande. Smärtan blev för mig borta vid en eller två tabletter på mina medelgoda dagar, kanske va tvungen att komma upp i fulla doseringen på dom riktig dårliga. Olämpa är att många har lätt för att bli fruktansvärt illamåande av dom, samt yr. Det brukar gje sig äfter kroppen vänt sig till medikamentet, men det gjorde det inte för mig. Det lär va sällant, men tyvärr jag fick byta. Läkaren förklarade för mig att virkestoffet i tradolan är et syntetisk preparat som kan påminna om morfin, och då är det många som kan reagera i början. Men va jag förstog är det många som får tradolan utskriven vid smärta. Den kan tas tillsammans med Alvedon vanliga tabletter, och min dosering från läkaren va 1-2 alvedon tilsammans med 1-2 tradolan inntill 4 gonger om dagen. Altså tilsammans 8 alvedon och 8 tradolan på ett dygn som max! enorma mängder som jag inte tog på daglig basis kan jag säga, jag tog när jag inte orkade med smärtan mer och ville ha paus från smärtan några timmar

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

anki1
0

Jag har haft bra hjälp med tryptizol och andra av den typen fn anafranil. både mot smärtan och sömnproblem iaf i början. En av biverkningarna är att man blir lite hårdare i magen, men för min del var det bara en fördel. Jag slapp min hemska huvudvärk. Har varit storförbrukare av alvedon. Andra värktabletter kan jag ej ta. alvedon tillsammans med orudis gel (lokalt utvärtes) har hjälpt mycket. gör nu ett uppehåll med anafranilet, för att se om jag lyckas gå ner i vikt. Misstänker att de ligger bakom en del av att jag inte går ner i vikt trots fettsnål diet.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

anki1
0

glömde säga att jag tar 2 propavan  insomningstabletter till natten

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

precis
0

Jag blir väldigt orolig när jag läser på bodytalks hemsida om deras metod. Var försiktig med "läkare" som utger sig för att kunna behandla allt möjligt (kommunikationsfel?) med hjälp av handpåläggning. Om det hjälper någon med fibro-smärtor så är det väl okej, men det är enbart placebo-effekten och din kropps egna endorfiner…

Rita-S
0

Men om det enbart är placebo, vad skulle väl det gjöra? om smärtan min skulle bli borta av placebo skulle jag visst inte klaga!

Lisbeth
0

Ja vad spelar det för roll. Det viktigaste är att man mår bra och själv tror. Tankens kraft är stor, den ska vi använda oss av. Sedan vad andra tror och tycker spelar mindre roll! Det är så många som tycker en massa! Eller hur;)

Rita-S
0

Presis, Lisbeth, undervurdera aldrig tankens kraft. Va skulle väl min kropp må bättre av enn kanske placebo? Inga medikamenter som gjör mina innvoller illa, inga behandlingar som påfrestar.. :) Tyvärr tror ajg inte jag faller så snabbt för placebo, men jag skulle gjärna prova ändå! :) Om någon gav mig ett sockerpiller och sa "denna fiksar alla problem för dig" och den faktisk gjorde det.. oooyeah!

Lisbeth
0

oooyeah Rita! vi ska prova det vi vill! Skrattande

Rita-S
0

Skrattande

LottaU
0

Till Precis"""

Men nu hänger jag inte med alls…

Vill gärna att du förklarar dig mera så även jag förstår vad du menar!
Har du provat en behandling?

Jag har provat en hel del saker inom läkarvården och det fungerar inte alls. Börjar misstro sjukvården ang. Fibromyalgi och Restless legs. Vad får man för hjälp där??? Dom vet ingenting om sjukdomen, det är så som jag ser det. Jag tycker det är fruktansvärt att inget händer inom utvecklingen. Det är bara tabletter, tabletter och åter tabletter. Det måste finnas något som ska kunna hjälpa Fibropatienter.

Vad gör man då, jo man söker sig till Alternativa metoder och som många gånger fungerar. Visst finns det många kvacksalvare inom detta område, så det gäller att hitta rätt.

Sen är det viktigt för de som håller på med alternativa metoder att de inte går ut med att de kan bota någon. Allt enligt Kvacksalverilagen!

Jag håller själv på med "placebometoder" som t ex. healing. Jag kan säga att det hjälper för många åkommer. Nu säger jag inte att det kan bota någon, men underlätta.
Jag tror att mycket av sjukdomen handlar om instängda känslor som behöver komma ut på ett eller annat sätt. Då tror jag mycket på Tankens kraft, Ödmjukhet och Kärlek. I dagens stressade samhälle glömmer vi tyvärr bort det viktiga och bara stressar. Vi glömmer bort ödmjukheten och bara stressar vidare!

Kanske inte är så för alla, men det är så jag uppfattar det!

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

precis
0

#20 Jag har inte provat någon healingbehandling alls.
Det som jag blir orolig över och har största invändningen mot, är att det står om botade cystor och komapatienter i deras beskrivning. Föreställ dig om någon allvarligt sjuk struntar i att söka läkare och bara vill försöka tro på bodytalk eller annan placebo… då kan det vara rent dödligt att gå till "kvackare"… (jag säger inte att nämnda företag är lurendrejare, men att andra i samma bransch kan vara det)

För att förtydliga mig ännu mer så tror jag inte heller på metoden: tabletter, tabletter och åter tabletter…

Jag håller på att läsa mycket om fibromyalgi, reumatiska besvär och några neurologiska sjukdomar. (mellan allt annat jag samtidigt pluggar och forskar på…)
Visste ni förresten att japanska skolbarn vid andra världskriget fick lära sig massage och utöva det varje dag i samband med lite TaiChi-motionspaus? Syftet var kanske att förbereda dom på skrubbning efter ev. flyganfall med gas eller napalm, men resultaten blev att sjukfrånvaron, allergier och astma låg kring noll i 30-40 år framåt. :)

Lisbeth
0

# 21 Visste inte det du berättar om ang. japanska skolbarn. Men lite mer förebyggande hälsovård i samhället är nog att eftersträva! Istället försöker vi desperat att bli friska när det har gått väldigt långt.

Vi får titta på våra grannländer Norge och Danmark hur de gör för att hålla sjukskrivningarna nere. De har kommit mycket längre inom alternativmedicinen och är inte lika skeptiska till att komplettera skolmedicin med alternativmedicin. Men det går sakta men säkert framåt tror och hoppas jag iallafall! Allergier som du pratar om har jag själv tränat bort helt med QiGong (nickelallergi). Nickelallergi är vanligt hos de med fibro, så visst funkar det här med energier, healing m.m.:);)

Rita-S
0

*kjänner hur norrmannen i sig växer av glädje över beröm till moderslandet* ;) Vissa saker är vi bra på med!

Minsanne
0

Hej
Jag har under åren provat mig fram till vad som passar just mig bäst. Det är Zoloft, av någon anledning så tar den udden av värken. Ipren eller Paraflex comp när det är för jäkligt. Sen har jag min vetekudde som jag ofta värmer i mikron. Den är ovärderlig. Varma sköna bad hjälper också en del.
Sen är det ju det här med att man får lägga om sitt liv en del. Lära sig sluta i tid. Strunta i dammråttorna.
Idag lever jag ett betydligt bättre liv med min värk än jag gjorde för 7 - 8 år sedan och det beror mest på allt jag ändrat i mitt liv

Rita-S
0

Vetekudde åååå dom är underbara! Har en själv, samt en elektrisk kudde som jag använder mycket i sängen :D

Minsanne
0

Vetekuddarna används i stort sett av hela familjen. Kanon om man har ont i magen eller känner sig frusen.
Det är nog en av dom bästa investeringarna Skrattande

Rita-S
0

Jo jag fick min av en i familjen i present en gong :) Den va innsatt med lavendel-doft, kanske lite i stärkaste laget för det luktade värkligen intenst, men nu har den lugnat ner sig på doften ;)

Vet man förrästen om den går att tvätta? jag fick inte med nån instruktionsbok föruten en tryck notis med "värmast på full effekt i 5 minuter i micron" osv, sto inget om tvätt där

abbis
0

Jag har haft fibro i 10 år…Min erfarenhet  är att det finns ingen behandling som fungerar lika på alla…Min läkare på loka brunn sa något klokt.-Det finns olika former av fibro och alla måste hitta sin väg ut ur värkträsket JAG SA -hjälp mig för jag jobbar mer än heltid och kan inte sluta med detta..sjukskrivning var inte ett alternativ.. Jag blandar behandling …jag går på vattengympa..jag äter dexofen/alvedon när det är som jävligast..jag får helkroppsmassage av min sambo som är massör… jag tar då o då akupunktur….vetekudden är underbar ..men det som jag mår bäst av är när det är lugnt runt omkring mig…så det jobbar jag  ständigt på…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Rita-S
0

oooo avundsjuk, abbi, undra om jag skall skicka sambon på massagekurs….

abbis
0

en bra idé….*L*

Hopi
0

Jag skickar min sambo oxå! ;) Oj, vad härligt det vore att ha en sambo som kunde ge lite fibro-massage! =)

Rita-S
0

Cooolt! Vi samlar alla, skickar dom på kurs! ;)

Hopi
0

Jaaaa! Det gör vi!!! =)

cia4fun
0

Jag tar Tiparol Retard 200 mg, 2st 500 mg alvedon och 2 st cipramil på morgonen. Sen tar jag oftast inget mer. Sover oftast hela eftermiddagen. Jag arbetar som kontorist 50% och är svintrött när jag kommer hem./CIA

Muszimba
0

Har provat 4-5 olika mediciner tills för 3 år sedan då jag fick ett litet blödande magsår i övre magmunnen. Sedan dess ingenting, men de hjälpte mig inte alls ändå vad jag än gjorde.

Min nuvarande medicin är mina små gosiga möss som ger mig taktil massage på hela ryggen, nacken, rumpan, benen och armar, allt på baksidan där det är som jobbigast med värk.

kickibly
0

en av orskerna att vi får värk är att våra muskler aldrig riktigt kan slappna av utan ligger ständigt ca.30 procent i arbete även när vi vilar och därför är den bästa medecinen att lära sig avslappningsövningar och och kanske försöka göra så kallade mikrostunder på dagen där man försöker slappna av i hela kroppen.Fick lära mig det på smärtrehab i helsingborg och det hjälper faktist.Vi fibrosar är ju ofta väldigt överkäsliga mot medeciner också så det är inte konstigt att vi mår dåligt av det mesta i medecinväg.Jag själv jobbar ju som frissa på halvtid och när det varit för stressigt en dag på jobbet och jag kanske stått med flera permanenter i sträck hjälper det inte bara med avslappning men då tar jag en halv oxascand som är muskelavslappnande tillsammans med panodil och då släpper värken och kramperna.men det får inte tas för ofta för då slutar dom att ha effekt.Det är ju egentligen en ångestdämpande medecin men i låg dos och bara någon gång i veckan fungerar dom jättebra.Tar dom också till natten om jag har svårt att sova.

russingar
0

jag har provat massor men det är inget som är helt fungerande. ett tag åt jag lyrica men det var en otäck tablett märkte jag, jag hoppade över den en kväll efter att varit ute och ätit gott med vännerna. Dagen efter kändes det VERKLIGEN SOM DAGEN EFTER trots väldigt ringa intag av alkohol. Då trodde jag att det var matförgiftning. Men sen hade inte mitt apotek lyrica hemma så jag blev utan i ett dygn fy vad dålig jag blev!!!! Så när jag skulle "avgiftas" den så var jag bakfull och hade abstinens i två veckor! Nu går jag på på morgonen citalopram (ledsenpiller kallar jag dem) diklofenak i kombination med två panodil. till kvällen är det diklofenak och panodil som gäller igen plus två propavan. Det tar väl kanske udden av det värsta. Men man skulle önska sig att det fans en tablett att ta och vips så försvann fibron.

abbis
0

Ja på tal om mediciner så har min mage packat ihop..jag skall på gastroskopi om 2 veckor…får se om det syns något …inga magkatarr tabletter hjälper heller…det är jobbigt att gå dubbelvikt emellanåt..

Rita-S
0

ajabaja abbi, inget kul! :S

Hopi
0

abbi.s; Urs o fy! Har du ätit mycket mediciner/värktabletter eller? Det är nåt som tar fruktansvärt på magen.. Urs, jag åt Voltaren efter min bilolycka när jag fick whiplash-skadan.. Fy vilken magkatarr jag fick sen.. Efter det är jag livrädd för starka tabletter! Kunde inte äta banan, dricka kaffe… tälde knappt nåt ett tag.. Fy! Hoppas det ordnar sig med din mage abbi.s!!!

abbis
0

Tycker inte själv att jag ätit så mycket mediciner då jag inte tar tabletter varje dag..har ganska hög smärttröskel…men jag är drabbad av en massa bekymmer som inte har med min fibro att göra…Ligger i en segdragen hyrestvist (2År) som nu är uppe för andra ggn i hyresnämnden..kan bli hovrätt i vår..Jag har drabbats av andra ekonomiska katastrofer gamla synder samt nya utgifter (advokat) som tar hårt på min överlevnad.Min mor har sagt upp bekantskapen med mig då hon inte tycker jag ställer upp tillräckligt..

Magen reagerar genon att ge knivskarpa högg i höger sida speciellt då jag ska sova o ligger på den sidan..

Rita-S
0

Abbi, det är absolut inget kul alls när man kjänner man hamnat i en nedadgåande spiral på det viset.. det ena bekymmeret på det andra..

Det är aldrig trevligt om familjen lämnar en på det vis din mor har gjort, men på den andra sidan: vilken mor älskar inte sin dotter oavsett? *kikar på Alven* Jag ställer upp det jag klarar för min mamma. Hon gjör samma tilbaks. Det är så en familj fungerar enligt min synspunkt, och din mamma värkar begjära bara ena vägen? jag tycker inte du har nåt att skämmas för. Så lova att du inte tror på det din mamma hävdar? :)

Hopi
0

abbi.s; Jobbigt värre… urs o fy! Men du ska se att det vänder! Ibland känns det bara föör bedrövligt, men plötsligt vänder det och blir lite bättre igen! Hoppas din mamma ändrar sig.. Inte roligt när familjen vänder en ryggen..  Hoppas att du har andra i din närhet som ställer upp iaf!! Kram! :)

abbis
0

Jag försöker verkligen…men samvetet finns där hela tiden och hon är gammal o skröplig…att vara egoist är inte alltid lätt då man skall leva med detta när hon är borta en dag..

Rita-S
0

Men inte är det du som är någon egoist! Det att ta hensyn till en lidelse är inte egoisme, det är realitet. Fakta är, enligt min synsvinkel, att det är hon som är egoist om hon anser du inte ställer upp tillräckligt, och sen bryter kontakten med dig baserat på det! Nej, kjänn dig inte som någon egoist, abbi, för jag tycker värkligen inte du är det! En egoist skulle inte BRYDD sig om ens mamma bröt kontakten, det gjör du :)
Men vi får hoppas det löser sig

Mymlan
0

Hmm, denna tråd handlar om medicin. Jag vill ha tips på bra medicin för värken..

abbis
0

#46Ledsen för jag förstörde din tråd..inte min mening…

Hopi
0

Här är en till som var med och sabbade.. Men det är inte alltid så lätt att "hålla sig till ämnet".. För många gånger går ju saker "ihop" ändå liksom…

Cissit
0

Jag äter tryptizol om kvällarna. Det sägs att det ska ta udden av smärtan men jag har inte märkt någon effekt på smärtan, däremot så somnar jag lättare och sover djupare så jag får någon vila om natten. Är fortfarande ständigt trött men det är ändå stor skillnad från förut.

Mot värken har jag inte direkt fått något, min läkare (som forskar om fibro) är väldigt restrektiv med smärtstillande. Dels för att det faktiskt inte finns så mkt som hjälper och de som hjälper någolunda har ofta starka bieffekter, något som man som fibropatient ju är rätt känslig för. Dels så vill de inte blanda tryptizolen med starkare smärtstillande för det kan tydligen bli dåligt.

Det verkar som om de tror att Tryptizl är något undermedel som ska funka mot allt, men riktigt så är inte läget :)

Receptfria medel funkar inte alls på mig, inte ens för lättare huvudvärk, Voltaren kan funka lite, ta udden av det värsta, men då pajjar magen istället och så får jag knapra Omeprazol (som för övrigt är det bästa jag har provat mot mina magbesvär, har ett brock på magmunnen som gör att jag får väldigt mkt halsbränna och så får jag magkatarr stup i kvarten också)