Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketterhälsavälvaro
Läst 7020 ggr
ophelia
2010-04-09 10:21
0

Gastroscopi

Hej på er

Har inte varit här inne och skrivit på länge men har tittat till er då och då.Har mått dålig sedan innan jul.För några månader sedan fick jag kramper i magen som däckade mig totalt i många dagar kunde varken äta eller dricka.Efter det så har jag haft otroligt svårt att få i mig mat gått ner mycket i vikt och har dagligen ont i magen och illamånde.Men eftersom man har fibro så skyller man ju på att det säkert är relaterat till det.Men till slut så blev barnen så oroliga så jag beställde tid hos doktorn.Det togs många blodprover och för ovanlighetens skull så kom jag till en läkare som faktiskt brydde sig.

Nu har jag fått tid för en Gastroscopi och colonscopi en undersökning som jag såklart är lite nervös inför.Det som gör mig lite extra nervös är att jag fick tid så himmla snabbt bara 2,5 veckas väntetid när jag vet att vänte tiden till sjukhuset kan vara ganska lång.Nu ska man väl inte måla fan på väggen som man säger men jag hade lite behov av att skriva av mig idag.För jag vill inte visa oron för familjen.

//Sylvia

knas65
2010-04-09 12:25
0

Hade precis det du beskriver och det var innan Jul det oxå….

Gjort Gastroskopi som visade på magmunsbråck som jag äter Omeprazol för…

Har nyligen gjort Tjocktarmsröntgen med allt vad det innebär: Laxering och en lite pinsam undersökning med slangen  i rumpan, insprutning av kontrast och massor av luft som blåste upp tarmen…

Man hade ju misstänkt inflammation i tjocktarmen och ville kolla upp om det var tarmfickor som spökade…

Man hittade 2 små tarmfickor fast de satt inte på vänster sida där jag haft så fruktansvärt ont!!!

Magsårsbakterien var det inte heller.

Jag blev inte klokare av detta och inte läkarna heller för magmunsbråcket var så litet så det ska inte påverka nåt nämnvärt, men jag har besvär av det….

Ja, det är väl bara att acceptera att detta var ytterligare ett påhopp av min kropp från min ständige följeslagare : Lille Fibro…

Oroa dig inte för undersökningarna, jag hade hört så mycket om det och målade upp alla hemska scenarion i mitt huvud.

Gastroskopin gick smidigt för jag fick lite lugnande innan eftersom jag bad om det.

Den andra undersökningen gjorde inte ont ett dugg, den var mest lite pinsam, men min rumpa var ju inte den första de sett.

( Jag fick migrän på morgonen så jag låg på undersökningen med en kräkpåse och ulkade… inte lätt att kräka samtidigt som man ska knipa med andra änden!!! Men det gick det oxå!!!)

Önskar dig verkligen lycka till!!!

Förstår att du målar fan på väggen lite emellanåt, det gjorde jag oxå…Alla hemska tänkbara sjukdomar kommer upp i huvet på en…

Jag har fortfarande problem med magen men fick rådet att om jag märker att det går åt fel håll med smärta och uppblåsthet så ska jag dricka 1-2 dar och det hjälper. Är jag riktigt uppmärksam så räcker det med att dricka extra mycket fast jag äter lite grann.

Jobbigt med alla dessa konstiga saker man drabbas av som Fibrodrabbad. Speciellt när ingen riktig förklaring finns…

Otaliga EKG, gastroskopi, tjocktarmsröntgen, röntgen av snart hela kroppen, sjukgymnastik, basal kroppskännedom, akupunktur, homeopati, naprapatbesök, osteopatbesök, avslappningsövningar, vattengympa,medicinprovande och laborerande,,,listan kan göras hur lång som helst!!! Inte mår jag bättre…

Bara att acceptera och inse sina gränser och försöka hitta ett sätt som passar mig och det är ett heltidsjobb!!!

Jag är inte sjukpensionär.. jag jobbar på Fibro AB…. dålig lön, taskig arbetsmiljö, samt en Chef som är en riktig surkart ( Lille Fibro)!!!

Oj, nu spånar jag iväg igen,,,, förlåt mig, men detta kan man skriva om och diskutera i all oändlighet….

Skickar massa styrkekramar till dig och hoppas få höra hur det går för dig!!!!

ophelia
2010-04-09 12:36
0

Tack för att du tog dig tid att berättaGladHade väl inte tagit det så hårt om jag inte samtidigt tappat så mycket i vikt och konstant är yr i huvudet.Allt det där påverkar ju vardagen så enormt förutom då värken man har redan innan.Å så denna enorma tröttheten efter ett par timmar är jag tvungen att gå och lägga mig.

Tack för styrke kramarna de behövs för tillfället.Den 20/4 så är det dags för undersökningen sedan så ska jag berätta ur det gick.

//Sylvia

[Billan]
2010-04-11 19:46
0

Jag var på gastroskopi i onsdags. Jag bad också om lite sedering före så det var inte alls farligt. Det värsta för mig var plutten som de satte fast för att föra endoskopet i. Jag kan nämligen inte ha något i munnen utan att kräkas.  Kände bara när slangen kom och de sa svälj, sen vaknade jag i en säng utanför undersöknings rummet.

De hittade ett såkallat glidbråck, bråck på magmunnen som åker upp genom diafragman, vilket ger illamående och hosta samt krampliknande tillstånd.

Fick i allafall en förklaring till mina problem. Till saken hör att jag får biverkningar av alla med. som Omeprazol och  lanzoprazol. Får använda de reseptfria men det blir dyrt då man måste ta mycket av dom.

Alternativet för min del var operation, men det har jag läst om, det verkar inte så bra resultat av dessa.

Du behöver inte gruva dig för undersökningen.

mongu
2010-04-12 10:55
0

# 3 Men dom receptfria tål du dom? För det är ju samma mediciner som man kan få på recept, I så fall bör du kunna få recept av din läkare.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

ophelia
2010-04-12 11:10
0

#3  Tack för omtankenGlad 

//Sylvia

lagansponny
2010-04-12 16:28
0

Hade samma problem i julas. Men Har lidit av magsmärtor en längre tid. Gastron visade magmunnsbråck. Äter ompresaol nu tycker  inte att det hjälper så mycket.

sunkan
2010-04-12 20:04
0

jag har en jätte dålig mage helst nu på våren har jag jämt ont och det suger så man mår illa. Jag är opererad för bråck på magmunnen, för jag fick svårt att svälja, men nu var det inte bara det utan jag hade ett kärl som tryckte bakom matstrupen. Men det är jätte jobigt att ha ont i magen jämt i synerhet nu när man arbetstränar. Jag låg däckad nästan hela lördagen för att jag hade så ont i magen.

[Billan]
2010-04-13 00:17
0

# 4

Omeprazol gav mig migränliknande huvudvärk, Provat både piller och kapslar. Lansoprazol gav mig en dubbelt så tjock tunga som dessutom blev brännskadad, skinflådd, Hemsk upplevelse kan jag säga.

Nu tar jag Pepsid duo eller Gaviscon. Även om de är lika/samma så fungerar det mycket bättre. Inga biverkningar, tar ju endast vid behov av dessa.

Kanske är det skillnaden. De R/ belagda ska ju tas dagligen för att ha rätt effekt.

ophelia
2010-04-21 11:05
0

Så var då undersökningen klar.Gastroscopin var inte så farligMen endroscopin jösses den vill jag aldrig göra om.Det var värre än att föda något av mina sex barn.Som tur var så visade det sig inte några farligheter någonstans vilket jag är oerhört tacksam för.Så u är det bara att lte vidare efter orsaken.

//Sylvia