Extra hjärtslag?
Under en tid har jag plågats av att hjärtat har slagit så hårt när jag lagt mig ner för att vila eller för att sova. Idag åkte jag in och gjorde ett EKG. Då hade hjärtat bultat i tre timmar.
Enligt läkaren är det ofarliga extraslag som man kan dämpa med beta-blockerare. De kommer när stressen minskar enligt honom. Det känns i alla fall väldigt obehagligt.
Är det någon annan här som känner av hjärtat. Är det något som hör till fibron?
Man känner sig som en hypokondriker när man kommer in. Största trösten är att läkaren faktiskt kände de extra slagen när han la handen på mitt bröst.
>>>Malum domesticum<<<
Jodå, jag har ordentlig hjärtklappning ibland - speciellt när jag ska sova…det är otäckt och jobbigt. Hjärtat "rusar" liksom…
Jag har fått beta-blockare men tycker inte det hjälper.
Det är väl som vanligt, alla konstiga symtom hänförs till fibron och går inte att göra nå´t åt.
Så, vi kämpar på … i vanlig ordning!
Kram!
Annelise
I höstas när jag fick magproblem så fick hjärtat spelet totalt…
Fast jag låg inlagd på sjukhus och en AT-läkare kände att det slog ojämnt så ignorerades det helt av de "stora grabbarna"!!! Blev hemskickad med ordination ät och drick som vanligt och du ska få remiss till gastroskopi för magproblemen. Hjärtproblemen brydde man sig inte om…
Åkte ut och in till akuten, sista gången jag kom dit så var det en läkare som tog mig på allvar och förstod att jag var jäkligt rädd när hjärtat inte slog som det skulle. fick då en liten grej på fingret så mina hjärtslag hördes,,,,
Det hördes hur tydligt som helst att hjärtat missade slag vilket innebar att slaget som kom efter blev mycket kraftigt och det kändes som om hjärtat slog volter i bröstet…
Fick förklaringen att det går en nerv från magen på nåt sätt upp vid hjärtat så det var det som oredade…
Har ofta obehag från hjärtat precis som ni har det, fast magen är okej nu….
Inte så kul att vara dödstrött och hjärtat börjar skena som en skrämd häst…hur ska man komma till ro då??
Ja, nog känns det som att ingen inom vården begriper hur jäkla jobbigt det är med alla dessa åkommor Fibron ger en.
Det tar på energin att stå emot deras antydningar om psykisk ohälsa…
Den får man av att bli illa bemött av vården många gånger…
Och av att inte förstå denna sjukdom fullt ut för egen del, för hur lätt är det att veta vilket som är fibrosymptom eller nån annan åkomma???
Ja, det är bara att bita ihop och kämpa….

Tror egentligen inte detta är enbart typiskt för fibro. Extraslag är så vanligt att ha. De allra flesta har det vid något eller några tillfällen. Vissa oftare än andra.
Sen måste jag protestera det är visst många inom vården som förstår att det är jobbigt med alla saker som fibron ger.
Men samtidigt vad ska de göra? För många gånger finns tyvärr inte så mycket att göra.
För att öka sin egen kunskap tror i alla fall jag på att ha nån duktig kontakt som kan lyssna. Lyssna o ta del av den oro som man får av många symptom som fibron ger.
Sen vad som är vad, vad som är fysiskt och vad som är psykiskt det är en hårfin gräns. Att ha en psykisk ohälsa betyder inte att man på nåt sätt är mindre värd. Men det kan va anledning till att man kanske behöver en annan hjälp än vad den somatiska vården kan ge. Den hjälpen kan man få av en "pratkontakt"
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
extraslag har inte alls med Fibro att göra
har själv haft problem med hjärtat och bland annat fått göra ett långtidsekg där man har elektroder och bandspelare på sig i 1 vecka
resultatet visade att mitt hjärta är helt normalt men att jag har väldigt mycket extra slag och detta är helt normalt men kan vara rätt obehagligt då det känns som om hjärtat ska hoppa ur kroppen på enligt läkaren så gör man inget åt det utan man får lära sig att leva med det och ett bra tips är att tänka varje gång att det är ofarligt
mina hjärtproblem kom innan Fibron så dom hänger inte alls ihop

Många gånger kommer ju dessa extraslag när man slappnar av och det upplevs mycket obehagligt. Fast i de allra flesta fall så är det ofarligt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jodå, det kan ju både kännas olika och ha olika orsaker, klimakteriet är också en orsak till hjärtklappning, har jag hört. Jag skulle kanske inte säga att mitt hjärta slår extraslag, däremot slår det fort och hårt….
Och apropå "prat-kontakt" så tycker jag det är jätteviktigt. Att bli tagen på allvar och även om det inte går att göra något så blir man förstådd, bara det betyder enomt mycket.
Jag har fått medecin just för att mitt hjärta rusar då o då, samt slår extraslag då det bromsar in efter en ansträngning.Emconcor heter medecinen jag fått, och just rusandet har blivit mycket bättre.Vet ej heller om det är specifikt för Fibro eller Morbus Dercum, jag har ju båda sjukdomarna.

Nu tar jag mina beta-blockerare och nu känns det bra. Jag har haft extra slag i många år men förra veckan när det inte gick över utan höll på timme efter timme blir man lite orolig i alla fall.
Läkaren tillade faktiskt att om det fortsätter ska jag åka in och göra ultraljud så att man ser om det är något annat fel. Så å ena sidan är det ofarligt men det kan vara farligt också. Hmmm.
Det är i alla fall stressrelaterat.
>>>Malum domesticum<<<
om det fortsätter så tror jag det vore en god idé att en hjärtläkare tittar på dig och att man tar EKG och kanske oxå gör både ett arbets ekg men oxå ett långtids ekg för då ser man exakt vad som sker med ditt hjärta och om det är nåt allvarligt