Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1484 ggr
cia4fun
2007-02-07 19:46
0

Försvar?

Hur ofta är det inte att man blir ifrågasatt när man berättar om sin sjukdom? Hur bemöter du en person som säger "det sitter väl mellan öronen har jag hört"…

Hopi
2007-02-07 19:57
0

Det är svårt det där.. Ofta kommer ju folk med så dumma kommentarer, så man blir alldeles stum.. Inte kommer på nåt till försvar.. tycker jag.. Sen blir man bara så ledsen.. Ledsen När dom säger såna dumma saker, så tror jag knappt det hjälper att försöka försvara sig ens.. Deras åsikter kommer nog ändå att bestå! =(

Rita-S
2007-02-07 21:07
0

ja jag blir jättelädsen om folk säger så men jag brukar svara "ja det har jag hört stämmer på föredommar med" tillbaks

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Hopi
2007-02-07 21:58
0

Smart svar Rita.S!!!! hehe

Rita-S
2007-02-07 22:04
0

jag har några få guldklimpar i bland.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Hopi
2007-02-07 22:15
0

hehe ja det stämmer att du har!!!! *skrattar*

Rita-S
2007-02-07 22:16
0

några pyttepyttesmå…

*hämtar förstorningsglas*

Hopi
2007-02-07 22:22
0

Det behövs inget förstorningsglas! Så det behöver du INTE hämta, Rita.S!!!! FlörtStanna vid datorn du!!!! =)

Rita-S
2007-02-07 22:23
0

jag har nog mest gråstenar då faktisk!

Hopi
2007-02-07 22:26
0

Men även en gråsten kan dölja en diamant! Flört

Rita-S
2007-02-07 22:27
0

Mon det, jag har för mig att man inte hittar Diamanter innuti granit, utan mer porös sten.. ;D

Hopi
2007-02-07 22:29
0

Vem vet????

Rita-S
2007-02-07 22:30
0

Så sant :) jag ger mig på det iaf! :D

Lullan1
2007-02-07 22:46
0

En kommentar jag ofta får höra är att; tja, hon har väl problem med nerverna…

Vaddå? Vem? Jag? Fundersam Det är ett gammalt förlegat uttryck som hänger sig kvar, iallafall där jag bor. Så fort man har ont eller mår psykiskt dåligt av någon anledning så har man svaga nerver… Ja jag säger då det…

Rita-S
2007-02-07 22:47
0

då är jag närv-vrak jag då.  jag är i så fall ett lugnt nerv-vrak.. :)

Hopi
2007-02-07 22:49
0

Lullan!; Visst är det konstigt!!! Nerverna.. hum..

kickibly
2007-02-09 12:59
0

det stämmer ju på ett vis att det sitter "mellan öronen" för vi har ju en störning i det centrala nervsystemet och det går ju upp till hjärnan men det är ju bevisat nu att det INTE är en psykisk sjukdom utan att vårt signalsystem när det gäller smärta har "ballat ur" tjall på linjen brukar jag säga när folk frågar  eller undrar.Mankan snarare säga att det är mer besläktat med MS eller parkinson men dom kallas ju inte för knäppa precis.Men det är ju samtidigt inte så konstigt att vi får depressioner emellanåt när värkenär för jobbig.Det om något tar ju på psyket att ständigt ha ont någonstans.Ibland blir man ju bara så trött på sig själv när det är som värst men jag skulle vilja säga att vi om någon har ett starkt psyke eftersom vi står ut med vår värk dag som natt.

russingar
2007-02-09 19:42
0

Jag tycker att det är jobbigt att åka till stan (bor på landet) och handla. Jobbade förut i en stor matbutik och när jag ska in för att handla så frågar ju "alla" hur är det. Vad svarar man jo:det går, det är som vanligt, jo idag är det bätrre det är därför jag är här. Ibland skulle jag önska att dom inte frågade jämt, men dom gör det säkert för att vara snälla. Jag har faktiskt börja handla i en annan butik för att slippa svara. Är jag feg då?

Rita-S
2007-02-09 19:53
0

Nej jag tycker inte du är feg :) Det är nåt jag med tycker är tröttsamt, faktisk, denna artighet "går det bra?"
uhm, okej, skall man va artig och juga och säga det folk vill höra, eller skall man säga "går skit, annars bra" typ..? Jag förstår mycket väl att du inte orkar svara hur du mår varje dag!

Lullan1
2007-02-09 20:00
0

Jag hade helt klart valt att handla i en annan butik. Det finns inget jobbigare än att känna sig utfrågad om allt och allting när man egentligen inte orkar! Stå på dig!

Simson
2007-02-09 21:49
0

#17: Jag tycker verkligen inte att det är fegt. Man måste vårda sig själv. Orkar man inte med alla frågor (vem gör de alla dagar och speciellt inte när det gör ont) så är det sunt tänkande att välja annan butik. Stå på dig så ingen annan står på dig, som min syster brukar säga. =)

När mina vänner frågar så svarar jag att jag mår dåligt eller att det är för hemskt eller hur det nu känns…är mycket öppen och de bara skrattar och tycker det är bra att jag säger som det är. Jag mår bättre efter ärligt svar och jag mår alltid bättre efter ett skratt med dem.

#16: Intressant att läsa om parallell med MS och Parkinson!! Tål att funderas på tills nästa kommentar kommer.
Min mor frågade alltid om jag var "klen i nerverna" när jag tyckte värken var jobbig att leva med och var deppig…inte det man vill höra. Vem blir gladare av det.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Hopi
2007-02-09 21:54
0

kickibly; Håller med dig att egentligen har vi ett superstarkt psyke, som orkar ha värk ständigt! Det var smart tänkt!!! hehe. För det är ju sant! Tänkte faktiskt på det nu när min Vinthund har haft växtvärk, min annars alltid sååååå glada hund, hon var inte alls glad.. Det märktes så tydligt.. Hon ville bara sova.. Men vi som går med värk jämt, vi kan inte göra som det naturliga som min hund gjorde, lägga oss o sova.. Nej, vi ska hålla skenet uppe, tvinga oss att skratta o vara glada, fast innerst inne vill man bara gråta..

russingar; Det är nog en alldeles naturlig reaktion, att dra sig undan lite, inte orka med alla frågor, så det är inget fegt med det! För hur det än är.. alla frågar inte av vänlighet, även om dom flesta gör det, men dom där som frågar bara för att dom är nyfikna, eller ännu värre när dom kommer med nån dum kommentar.. DET klarar man inte av när man inte mår bra! Nej, gå du till nån annan affär o handla, sen när du orkar, DÅ kan du gå tillbaka till din butik o handla igen! ;)

anki1
2007-02-11 00:11
0

16. Jag brukar säga att det är signalfel hihi

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Rita-S
2007-02-11 13:12
0

Den som går under av våran smärta är inte så uppegåande att dom orkar va sociala. Dom som går under är inte alltid svaka av psyket heller.. men vi som innbitt kämpar vidare, aldrig ger upp… _inte är vårat psyke svagt!
_

Det är skillnad på svagt psyke och att bli överväldat av smärta. Man kan ju ta en av dessa som förstår sig på oss så bra och säger "det är bara för att du är feg och svag" och utsätta människan för så mycket smärta att dom bukar under och sen säga samma?

FY RITA!
Nej får man inte tänka. Men.. lockande lockande

NEJ! FY igjen ju! *daska sig själv på handen*