domningar - ms?
Vet någon här hur man får reda på om man har MS? Med ett blodprov bara? Eller hur gör dom? Kan dom se det på vårdcentral el måste man till sjukhus?
Har fått plötsliga domningar i båda benen(mest insidan) utför hela benen + fötter, det kom i måndags annandag påsk och har inte förändrats varken till det bättre el sämre. Tar man i benen så känns det som man har ett tjockt lager hud emellan trots att mat tar direkt på benen
Kan detta vara MS?
Ja dom kan se om du har ms med ett blodprov. Om inte dom gör det där så kan du be om en remiss till neuvrologen. Men jag tror dom kan se det på prover typ blodprover och sånt. Min son har en kompis som fick ms för några månader sen, på han domnade det och han tappade kännslen i ena kroppshalvan plus halva ansiktet.
#1 Nee, man ser inte det på blodprov..
Man gör MRT-hjärna (Magnetröntgen) och LP (Lumbal Punktion)..Det är säkraste sättet att få diagnos MS.
Jag har själv precis gjort MR-hjärna (röntgen) för att utesluta MS. Röntgen var normal så då gör de ingen LP.
Jag har oxo mycke domningar, stickningar, brännkänsla särskilt i benen, huvud och en arm. Skönt att det inte var MS i alla fall.
Så det är "bara" äckel-fibromyalgi som djävlas
.
Hej!
För att diagnostisera MS görs det en MR och LP.
Jag har nyligen själv blivit utredd för MS och har gjort både MR och LP. De var bägge negativa. LP gjordes också för att utesluta en del andra sjukdomar som kunde vara orsaken till mina symptom (stickningar, domningar i ben, arm och ansikte). Vid MS är ofta alla värden som syns på blodprov helt normala. Nu ska jag utredas vidare med EMG och nevrografi.
Jag har inte någon diagnos med fibro.
Felfriinte, har du en diagnos fibromyalgi?
Mvh Anna

För att ge diagnosen MS så ska läkarna va riktigt säkra på att det är så.
Det görs precis som ni beskriver olika prover. LP och MR. Så det tar en tid innan man får diagnosen.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Nej jag har ingen fibro-diagnos och dessa domningar kom väldigt plötsligt över en natt,
när jag tänker efter så har jag haft domningar en gång tidigare. Det var för 2 år sedan, höger ansiktshalva domnade, höll i sig hela dagen men dagen efter var jag helt bra så jag har inte tänkt på den saken mer förrän nu