Vad var de första symptomen på er FMS?
Jag är under utredning för mina symptom i händer, ben och ansikte (bla domningar, stickningar, stelhet) som började för några månader sedan. Jag har dessutom väldigt ont i nacken. Nu har jag också börjat få mjölksyra i mina underarmar vid viss ansträngning (jag bär mina barn, tvättar fönster, men också vid väldigt liten ansträngningn som att sitta vid tangentbordet på datorn). Min CK (muskelenzym) har svängt upp och ned vid olika provtagningar, men sänkan var normal.
Jag utreds inte med tanke på FMS eller reumatiska sjukdomar, utan med tanke på nevrologiska sjukdomar. MS är uteslutet nu efter vissa undersökningar…men jakten fortsätter….
Nu undrar jag om någon kan vara så snäll och berätta lite för mig hur era symptom på fibro började och hur länge det tog innan ni fick en diagnos (eller kanske många inte har fått en diagnos??). Jag funderar på om jag kanske borde kräva att få komma till en reumatolog?? Det känns som om allt tar väldigt lång tid och väntan och ovissheten gör mig SÅ ledsen och rädd.
Jag är väldigt tacksam om nån orkar berätta :)
Hälsningar Anna
jag gick länge med värk i nacken så jag sökte läkare för det. Jag begärde en magnetröngken av nacken, och det visade på förslitningar. Sen började jag få ont i benen, och då sa min läkare att du kanske har fibromyalgi. jag sa att jag ville komma till en reumatolog och han undersökte mej och sa att det var fibro. sen skickade försäkringskassan mej för utredning i tranås, och dom kom fram till samma sak och att jag inte kunde jobba på minst ett år. Men som sagt det började med nackbesvär jag hade ochså som du väldigt ont i nacken och har fortfarande. sen spred sej värken till fler muskler och sen kom stelheten och domningar i händerna. Nu tar jag lyrica tramadol retard och cymbalta så nu mår jag lite bättre.
Du ska kräva att få komma till en reumatolog.Lycka till