Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 5942 ggr
sighni
0

fibro-sjukersättning?

Finns det någon här som fått sjukersättning enligt de nya reglerna pga fibromyalgi enbart? Hur bar ni er i så fall åt? Vilken dokumentation hade ni? Och hur motiverade FK det? Numera gäller det ju att inte klara av varken öppen eller annan arbetsmarknad. Hur förklarade ni att ni hade arbetsoförmåga även på den "skyddade" arbetsmarknaden?  

Ni som fått sjukersättning enligt de nya reglerna har ni fler diagnoser än fibromyalgi? Vill ni berätta vilka?

sommarblomman
0

En till som undrar Glad

sunkan
0

Här är en till som undrar. Jag håller just nu på och överklagar fk beslut.

ovkyhn
0

Den skyddade arbetsmarknaden typ samhall har mest monterings arbeten o de är nog svårt o klara när man har fibro, inget ja klarar av kan ja säga.

Mainebusters
0

#3  Nja, jag skulle nog säga att det är mest tjänster, som städ och bemanning. Och "skyddad" arbetsmarknad skulle jag nog inte påstå att det är. Det som är skyddat är att arbetsuppgifterna är anpassade till den anställde, och städjobben är inga terapiarbeten direkt.. Flört Tyvärr så lever det kvar att Samhall har urenkla arbeten.

Sedan finns det ju lättare förpackningsarbeten också. Det finns många som jobbar halvtid med fibro.

sighni
0

Det verkar inte finnas några här som fått sjukersättning pga fibromyalgi enligt de nya reglerna.

Rita-S
0

Vi får ju hoppas det är någon, men det är många som inte är inne här varken dagligen eller varje vecka. Vi får putta litet regelbunden, så dom ser tråden i så fall :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

marie006
0

Jag har visserligen psoriasisartrit och fibromyalgi och jag har fått ytterligare 18 månader på 50%, samma som jag hade tidigare.

Det jag märkt är att man måste ha en handläggare som jobbar för mitt ärende och en läkare som vet exakt hur man fyller i ett intyg.

Jag har haft tur, jag fick läkaren och handläggaren ringa varandra så läkaren fick besked om hur hon skulle skriva i intyget samt att hon även gjorde en testprövning till en utredare för att se vad som inte uppfylldes. Efter lite korrigeringar av intyg kunde jag sedan få ett för mig postitivt beslut, men det hade aldrig fungerat utan min handlägggare.

sunkan
0

Jag fick avslag på min sjukersättning. Läkaren ringde och pratade med min handläggare men det hjälpte inte, så hon stod fast vid beslutet. Jag har fibromyalgi, det stod ochså på intyget att jag har ångest.

fibro
1

Min handläggare på FK har sagt att enbart fibro inte är godkänd för ens sjukpenning, så inte är det godkänt för sjukersättning heller…förmodar jag.

Mainebusters
0

#9  Men det måste ju bero på vilken arbetsoförmåga man har också. Om det påverkar arbetet. Dumt sagt av handläggaren tycker jag.

fibro
0

#10 Ja inte vet jag, men hur ska man kunna åberopa arbetsförmågan då FK inte ens godkänner fibromyalgi som orsak att få sjukpenning…

Gäller ju att ha en ruskigt bra läkare som kan trixa till det kanske…

För jävligt är det hur som helst  Skrikandes

sommarblomman
0

Det är ingen tvekan om att "reglerna" inte följs till pricka av F-kassan
Som i mitt fall (lite kortfattat)

I 10 års tid anser F-kasan att jag har 0 arbetsförmåga 

Arbetsförmedlingen har utrett mig sedan förra året och kommit fram till att jag hör till de "värre" fallen och det solklara fallet då jag borde få sjukersättning. AF kontaktar F-kassans handläggare som i sin tur tar kontakt med den försäkringsmedicinska rådgivaren som ger till svar att jag kan arbeta och AF har gjort fel bedömning

så trots att mina läkare, sjukgymnaster, arbetstearpeuther, kurator, AF, tidigare utredare etc anser att jag inte har någon arbetsförmåga, så kommer en GUD (dvs den försäkringsmedicinska rådgivaren som verkar vara den kunniga av dem, i alla fall enligt henne själv och bestämmer sig för att alla andra har gjort fel bedömning och hennes är den rätta.

Och hon vägrar ge sig och medge att hon gjort fel istället tilläger hon att jag aldrig borde haft sjukersättning, sjukskrivning under de 10 år som gått. Hon menar att den som godkänt min sjukersättning tidigare (dvs den F-medicinska rådgivaren gjort fel)

Och vem var då denna F-medicinska rådgivare som godtog min sjukdom tidigare…….Ja samma som nu gav mig ett NEJ

men enligt henne så har hon aldrig godtagit min sjukdom….trots att hennes namn står på mina tidigare ansökningar. (och nå mer svar tänker hon inte ge)Förvånad

Så därför har jag vänt mig till Länsrätten och hoppas där att jag äntligen kommer att få min sjukersättning godkänt

sighni
0

#6 Ja, det kanske man ska göra. Det vore ju intressant att se om någon lyckats.

#9 Jag tror du har rätt. I min hemstad verkar de resonera likadant.  Tyvärr. Jag är väldigt upprörd över detta faktum för jag tycker det är fel. Någon borde kunna få FK m.fl. att förstå vilken inskränkning i livet det är att ha drabbats av fibromyalgi. Jag hoppas verkligen att det någon gång kommer att vara en tid då man inte blir ifrågasatt då man lider av fibromyalgi.

#7 Jag tror också att man måste ha tur att få en bra handläggare och läkare. Utan dem har man ingen chans.

#12 Hur FK fattar beslut idag vet dom nog inte själva. Vad de gjorde tidigare gäller inte i dag. Jag har också flera läkarintyg från olika håll (eftersom jag lider av flera krämpor) och en utredning som FK gjort. Allt säger att jag inte kan jobba heltid ändå får jag avslag på deltidssjukersättning. Dom har nog fått order om att avslå allt och de lyder order. Alla ska flyttas över till AF. PUNKT!