Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 7787 ggr
knas65
0

Fibro-Gastric Bypass

Hej allihopa!! Undrar om det finns någon som har fibro som har gjort en Gastric Bypass???Förvånad Jag står i operationskö och skulle vilja höra av andra om det gått bra eller hur ni upplevt det.

Ullis1970
0

Hejsan!!!!

Jag gjorde en GBP 28 november 2005. Jag vägde då 130kg, hade en del värk innan, på grund av fibron. jag gick ner ca 40kg…o sen stod det still länge. Tyvärr för mej, så blev värken mycket värre, allt efter hand som jag gíck ner i vikt, så jag fick öka mina medicindoser, nu äter jag starka tabletter flera gånger om dagen o har ont dygnet runt. Därmed inte sagt att alla får mer värk efter en operation. det kan ju vara olika fårn person till person.  Ett bra tips om du undrar mer om operation och så, är att registrera dej på www.viktop.se där finns massor som opererat sej o ska opereras. man får även olika tips m.m…

*kram o lycka till*..

knas65
0

Hej! Det är just det jag är rädd för:Att värken ska bli outhärdlig. Det är den redan tycker jag..Skrikandes Jag kan inte äta värktabletter pga att min mage inte pallar.. Det är jobbigt att ha denna värk och inte kunna lindra den med nåt. Svårt att veta vilket beslut man ska fatta. tänker att jag måste bli lättare för att undvika belastningsskador oxå. Jag har just lagt ut frågan på viktop.se. Tack för tipset.Glad

mongu
0

Vet inte hur det är med fibrovärk efter en sån op. Det jag däremot vet efter att ha flera i min vänskapskrets som gjort denna op är att det funkar dåligt med medicinupptag efteråt.

Medicinerna verkar inte alls så som hos andra som inte är op. utan de går ur kroppen snabbt.

Det tråkiga är att många läkare inte tar till sig det. Med påföljd att det är svårt att få ut tillräckligt med medicin eller få testa andra medciner t.ex. smärtplåster.

Tyvärr så är det inte så intressant att forskas på verkar det som.

Kanske nåt att ta med när man funderar på ev op. För är man op. så finns ju ingen återvändo.

Ibland tror jag att det är bättre om man klarar att bli av med sin övervikt själv. Fast det är inte lätt, jag vet.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Paddiz
0

FK föreslog för mig att jag skulle opereras så att jag kunde gå ner i vikt lite fortare (FK säger att jag blir av med fibron om jag går ner i vikt). Min läkare vägrar skriva en remiss då han anser att det är fel att opereras när man har fibromyalgi - värken kan bli värre. Detta har även en annan läkare sagt när jag ville opereras för ärrbildning i en opererad karpaltunnelsyndrom.

Jag har nu minskat i vikt själv (har minskat strax över trettio kilo) och jag får mer och mer ont i hela kroppen. Har svårt för att vara uppe och göra något men det är lika jobbigt att ligga i sängen. Vet helt enkelt inte var jag ska bli av. FK säger att det är bara i början av viktminskningen som det värken blir jobbigare och det är sju månader sedan jag började.

Opereras eller minska i vikt själv? Ja, det är frågan. Kanske hade värken inte blivit så hemsk för mig om jag opererats - men det får jag aldrig reda på =O) Kan bara säga att idag hade jag valt en operation med tanke på det jag har gått igenom för att minska i vikt.

Hoppas att allt ordnar sig för dig **knas65

**Kram Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Rita-S
0

#4 en bekant till mig har faktisk opererats med gastrik bypass, och hon med har fibro. Hennes värk har absolut inte minskat efter op, snarare raka motsatsen, presis som med dig, så jag tror inte du gjorde fel som valge gå ner på egen hand. Det hadde förmodligen inte gjort större skillnad..

Jag har även hört från fler håll att vikten i sig inte gör värken mindre, dock blir man kanske mer rörlig av att inte ha övervikten i vissa fall. Men alla jag har talat med som har haft övervikt och fibro och sen blivit av med den har iaf inte blivit av med fibroen tack vare dom blev smala så deras läkare fick det där tilbaks med ränter kan man säga..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Paddiz
0

#5 - Jag lyssnade på min läkare och han borde ju veta. Att sedan den andra läkaren avrådde mig för att bli opererad i handleden just för min fibromyalgi - ja, det gjorde ju att jag inte ville bli opererad.

Hade man då bara fått hjälp av kunnigt folk att minska i vikt - men det är inget man får.

Ska bli roligt den dan jag har nått min målvikt - jag blir frisk (ironi).

Kram Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

mongu
0

Sen är detta med upptag av mediciner och även viktiga ämnen som B12 t.ex. det är inte så bra efteråt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

islime
0

Hej!

Har haft en rejäl övervikt i tio år ungefär och blivit mer stillasittande, t e x ej kunnat vara i trädgården och göra nåt eller gå m hundarna längre runda eller rida islandshäst eller spela bordtennis med sonen. När inte fibron är för besvärlig så ger dessa aktiviteter mer än de tar ifrån mig.

I ett års tid p g a kämpig hälsporre så har jag endast kunnat vattenjogga. Jag hoppas och tror att operationen som jag gjorde för en vecka sen kan göra att jag slipper tacka nej till det mesta och att jag kan röra mer på mig.

Medicinaspekten har jag ej hört talas om och det är nåt jag får upptäcka i såfall och ta det när det kommer.

Mitt psykiska välbefinnande tror jag påverkar fibrovärken och annan värk jag har och att ej knappt kunna vara igång alls - det är förskräckligt!

Ullis1970
0

hej igen!!!!

Som gastric bypass opererad sen flera år, så är det tråkigt att värken blivit värre än innan open, men.. jag ångrar ändå inte min operation, låter kanske dumt, men det är dagens sanning.. Kroppsligt sett blir man ju lite mer rörlig än när man har kraftig övervikt, även om värken i sej gör att man har ständig värk.  Jag får efter operationen äta behepan, som är mot B12 brist, dom flesta som gjort GBP får äta det livet ut. och jag äter även en vitamin som heter EnOmDagen.

Fick en lite påminnelse angående tablettupptag, av dej Mongu. Man glömmer bort sej själv ibland. Jag har undrat ett bra tag varför mina smärtstillande ger mej så dålig lindring, och du påminde mej om det. inte alltid man tänker på att det mesta av det man stoppar i sej upptas mkt sämre efter operationen..

Jag har fått öka på mitt intag av tryptizol flera gånger, nu äter jag 100mg till varje natt, sover lite bättre, men är ändå otroligt trött när klockan ringer på morgonen, men ändå så känns det som om jag sover lite bättre..

äter som sagt 1 st alvedon 500mg, 1 st brufen 400mg och 2 st tramadol 50mg , denna dos äter jag 3 gånger om dagen, men vissa gånger har jag till o med tagit 250mg tramadol på en o samma gång.. ibland har det hjälpt..men för det mesta gör det ingen skillnad. Innan operationen tog jag långt ifrån dessa smärtstillande mängder, då var det väl ipren ett par gånger om dagen. så det är en rejäl skillnad….

den som ändå vill operera sej är välkommen att maila mej om ni vill.

ullis1970@hotmail.com

*Ullis*..

mongu
0

Jag är inte själv opererad men har en väninna som är så därför vet jag detta med sämre upptag av bl.a. läkemedel.

Tyvärr så är inte läkarna så villiga att se detta som ett problem.

Ha en bra dag! Mongu.

knas65
0

Det känns mer o mer som att jag ska ge f-n i operation…

Har läst på andra sajter om detta och just det här med medicinering är nåt som kan ställa till det för mig i framtiden…

Jag kan ju drabbas av en allvarlig sjukdom och dosering av medicin kan ju bli helt tokig om läkarna inte är insatta i detta med by-pass operationens påverkan av upptag…

Ja, tankarna går åt alla håll….

Vill, vill inte…   Bör, bör inte…

Ska sätta mig o skriva upp för och nackdelar.

Samt fatta ett beslut.

Jag tackar för era svar, det är bra och få olika infallsvinklar…

Tack än en gångObestämd

Annicasteen
0

Jag gjorde operationen för fyra år sedan. Blev mycket, mycket sämre i min fibro efter det. Kunde jobba femtio procent innan och idag har jag sjukersättning på heltid. Jag tycker att man skall tänka sig in i en situation med mycket förvärrade symtom och ta ställning om en viktnedgång verkligen är värt det. Skulle jag välja idag skulle jag INTE göra någon operation. Två månader efter operationen var jag i praktiken säng liggande och hela familjen var i gungning. Hoppas jag väckt några tankar och gå inte på all "lycko" reklam om denna operation.

Annica

yvonnel
0

Jag läste någonstans att man hade en tanke på att smärtan sitter i själva fettet och att man därmed egentligen borde göra fettsugning - vilket då förstås skulle bli svårt att genomföra över en hel kropp. Kanske möjligt i en framtid med utvecklade laserinstrument. 

Yvonne Löfquist