Vad är vad?
Jag har diagnosen utmattningsdepression och fibro. Nu funderar jag lite på vad som är vad.
Igår så började dagen med att jag cyklade 4 km, var hos en kamrat några timmar, hämtade en kompis vid tåget, några timmar senare kör jag henne till tåget och sedan så hamnar jag i soffan framför TV:n. Där riktigt känner jag hur mina krafter bara försvinner. Vi handlar, äter och åker sedan hem till mig. Under dessa timmar på kvällen har jag d*******t ont i hela kroppen och är bara så utmattade och trött.
Idag har jag plockat lite grann för att sedan somna en stund i soffan. Jag har ont i kroppen och är allmänt seg.
Som sagt, nu undrar jag vad som är vad? Vad tillhör fibron och vad tillhör utmattninsgdepressionen? Eller är det blandat med båda diagnoser så att det inte går att dela på det? Kan någon hjälpa mig med mina funderingar?
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Jag har diagnoserna utmattningssyndrom, depression, migrän och fibro. Jag blir inte heller klok på vad som är vad. Migränen vet jag ju, men resten…??? Särskilt tröttheten och utmattningen…
Men jag skulle aldrig palla göra allt du gjort på en och samma dag, jag kollapsar för mindre. 
#1 Vissa dagar är jag sällsynt envis vilket jag får betala för dagen efter
. Alltså, egentligen "gjorde" jag inte så mycket. Körde lite bil, umgicks och pratade med vänner, i mina ögon "helt" vanliga grejer som jag "borde" orka med.
Nä, det är svårt att få någon rätsida på det. Har man migrän då vet man exakt vad som gäller. Men vad är utmattningsdepp eller fibro?? Vad är skillnaden dom emellan? För mig känns det som om sjukdomarna går i varandra och är svåra att skilja åt.

Min läkare skrev utmattningsdepression i läkarintyget vilket jag protesterade emot eftersom jag inte är deprimerad.
Då för klarade hon att hon tänker som så att om man har ont och blir väldigt trött av fibron så blir det så till slut att ingenting är roligt. Man orkar liksom inte ha kul och vara glad.
Det kan jag hålla med om för att till slut aktar man sig för att göra roliga saker eftersom man vet hur dålig man blir. Och det är ju inte så roligt.
Det här är hennes tolkning av begreppet. Jag är helt säker på att andra tolkar det på andra sätt.
Utmattningssyndrom tycker jag är ett bättre begrepp, i mitt fall, för det omfattar alla symptom man får av tröttheten och smärtan men det innefattar ingen depression. Det är vad jag brukar säga när någon frågar om min diagnos.
#1 Bättre då att som i ditt fall specificera depressionen som ett eget symptom. Om man nu är deprimerad. Därmed inte sagt att den inte härrör sig från fibron. Även migrän kan väl ge utmattningssymptom, eller hur? All smärta och sjukdom är tröttande i längden.
På det hela menar jag att diagnoserna går ihop. Allt hänger mer eller mindre samman. Det ena leder till det andra.
>>>Malum domesticum<<<
#3 Det var lite så jag funderade, att allting går ihop. Fast jag skulle egentilgen vilja vidarutveckla min fundering men jag är alldeles för trött för det. Så kanske någon annan dag 
#3 Visst är det så. Och jag tycker inte det är konstigt att smärtpatienter till slut utvecklar depression. Gå med detta dygnet runt är ingen höjdare. Att se och känna sig själv falla mer och mer så man inte orkar och kan som tidigare tär självklart på psyket.