Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2752 ggr
pluttigs
2010-03-08 16:26
0

Trötthet!!

Hejsan tänkte höra med er andra hur ni upplever tröttheten, min trötthet går i skov, när jag har mindre värk i kroppen är jag tröttare eller mindre trött och istället mer värk, detta kan variera och sitta i i veckor :( skulle kunna sitta och sova jue!!

Har varit till vårdcentralen och tagit prover på järn,Hb och sköldkörtel och allt ser bra ut, dock är mina inflamamtions  värden lite förhöjda men det har dom varit länge..

Jag sover som en tok och vaknar o e lika trött fast jag sover hela natten, tar ingen sömnmedecin så det är inte det som spökar, känner mig mer och mer förlamad av denna trötthet :(

Käkar en massa vitaminer och förösker röra på mig men är fortfarande lika trött!!

känner ni igen er??

Många soliga vår hälsningar från mig!!

fibro
2010-03-08 17:09
0

Jodå, ibland är tröttheten fullkomligt förlamande. Det bara går inte hålla sig vaken, bara måste lägga mig, måste avbryta det jag håller på med och gå och vila. Riktigt illa när detta slår till och man inte är hemma!!!

Detta går som du säger lite i skov, vissa dagar är bättre, andra jävulska. Och det kan skifta från timma till timma, man är aldrig förberedd.

Jag sover "rätt så bra",´vaknar garanterat några ggr/natt men lyckas oftast somna om. Går som i en dimma ofta, aldrig helt utvilad. Jag tar inga sömnpiller, blir bara värre då.

Vårkram till dig Cool

helene-st
2010-03-08 19:04
0

Stämmer precis in på era beskrivningar som jag oxå känner det.

Är förbaskat jobbigtRynkar på näsan

TjockaBerta
2010-03-08 21:23
0

Jag har inget att tillägga. Ni har beskrivit så bra hur det är.

>>>Malum domesticum<<<

mo12
2010-03-09 00:28
0

Samma här!!

TjockaBerta
2010-03-09 10:42
0

Vad som är konstigt är att vården gärna vill skriva ut sömntabletter åt mig. De säger att jag antagligen sover dåligt på natten och då blir jag trött på dagen. Så med sömntabletter skulle jag alltså vakna pigg och utsövd.

Fel fel fel. Jag vägrar ta dem eftersom jag då blir ännu tröttare och alldeles dimmig i huvudet. Om jag inte fungerar på dagen har jag ju ingen glädje av att sova på natten. Då tycker de att jag är omöjlig som patient.

En bekant som har aspergers, ett tillstånd då man lätt vänder på dygnet, fick istället en form av ritalina för att hon skulle höja vakenhetsgraden på dagen för att naturligt få en djupare sömn på natten. Det låter mera logiskt tycker jag än att sänka folk in i en medvetslöshet dygnet om.

Mycket hellre skulle jag ta något uppiggande för att klara mig genom dagen och sen sova 8-10 timmar på natten utan mediciner som gör en slö och avtrubbad.

Rätt eller fel?

>>>Malum domesticum<<<

pluttigs
2010-03-09 14:18
0

Tack för alla svar, fy vad det är jobbigt för oss fibrosar :( är inne på min 9 e trötthetsdag och blir bara sömningare för varje dag som går trots att solen skiner, värken är i bakrunden än så länge,

Jag skulle gärna ta något uppiggade om det fanns!! är så jobbigt att vara sömnig jämt :(

Mosaik02
2010-03-09 17:12
0

vet inte om du dricker kaffe men det innehåller ju koffein som är lite upp piggande

sen finns det oxå koffeintabletter på apoteket man kan ta om måste vara pigg

nån gång ibland så tar jag koffeintabletter när jag ska på möte eller något liknande för att orka hålla mig vaken vet inte om det är så bra men vad gör man?

pluttigs
2010-03-09 23:01
0

Hej tyvärr slutade jag med kaffe när ajg slutade röka för snart 2 år sedan, är lite koffein känslig efter det, får lätt darr o blir stressad, så grönt te är min nya melodi :)

anki1
2010-03-09 23:16
0

Jag försökte under många år klara mig utan sömnmedel. men härom året orkade jag inte längre utn bad om att få prova, Det går sådär lite bättre ärd et ju.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

bluemary
2010-03-13 13:44
0

Samma här ! Mitt rekord är 18 timmars sömn på 1 dygn.
Min kära mor blir ju förstås helt förtvivlad när hon ringer
och bara får till svar att "hon sover".
För mig som är äldre, och inte har barn, så går det juObestämd

Men för er som har familj så måste det vara oerhört jobbigt…

sighni
2010-03-13 17:51
0

Detta med tröttheten tycker jag är allra värst. Den förstör mycket mer än värken. Inte verkar sjukvården kunna hantera detta heller.

sunkan
2010-03-14 15:33
0

sen jag började med lyrica i kombination med tramadol så tycker jag att jag orkar mer att uträtta saker. Det är hämskt när känner sej trött jämt, man blir så deprimerad.