Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettövrigt-smärta
Läst 6631 ggr
Ayena_old
0

Sömnen

Hur många av er härinne har problem med sömnen. Tar ni sömnmedel eller insomningstabletter?

Själv tar jag Stilnoct och har gjort så sedan elva år tillbaka och kan inte sova utan.

Vore intressant och höra synpunkter och erfarenheter!

Misimurf
0

Jag har ganska ofta problem med sömnen pga värken. Svårt att somna när jag har ont och vaknar ofta av värken. Jag har inga mediciner för sömnen. En kort period för några år sen tog jag insomningstabletter pga att jag inte kunde sova för jag mådde psykiskt dåligt och hade ångest. Åt inte dom speciellt länge för jag fick hallucinationer av dom.

Jag brukar ganska ofta ta citodon eller tradolan på kvällen  för då blir jag lite trött och dåsig och kan slappna av och förhoppningsvis sova.

louksor
0

Har väldigt svårt att somna, även om jag är jättetrött så är det svårt..

Tar tradolan 100mg, 150mg lyrica & 40mg tryptizol till kvällen.

Typtizolen ska väl göra kroppen mer avslappnad så man lättare kan sova vad jag har förstått..

Men mig hjälper det inte så mycket.
är nog för imun mot alla tabletter jag har.. ätit dom för länge.

var skillnad i börja de första veckorna ja började med tradolan, jag gjorde inge annat än att sova då, men nu märker jag ingen skllnad när jag tar dom, förutom att de tar bort lite lite värk.

en sjukgymnast jag nyligen var på bedömning hos sa att det syndes att jag hade mycket värktabletter i kroppen och att jag normalt med det jag tar, borde vara som en zombie…

men alla tål väl olika och jag själv märker inte att jag är påverkad av tabletter nånting, fast om man skulle göra något reaktionstest så kanske det skulle märkas mer… vem vet…

mongu
0

Känner du inte nån effekt av dina mediciner så ska du nog prata med din läkare. Det kan va idé o sluta med dom i så fall. Ev. testa nån annan sort.

Finns inte nån anledning o äta sånt som inte ger bra effekt. Sliter bara i onödan på kroppen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

louksor
0

jo, jag vet..
Har testat lite olika sorter, men inte hittat någon som funkat bra.

Har försökt komma till smärtkliniken oxå för att få hjälp med värken, men remissen min läkare skickade till dom fick avslag.

Och det de skrev i svaret varför ja inte fick komma dit är sån jag hade fått gjort om de tagit emot mig, så varken jag, sjukgymnast eller läkaren förstod varför de skrev som de skrev..

ska prata med läkaren igen o se om hon kan skicka en ny remiss, så får vi se vad det blir då.

Bigblomman
0

Jag blev avrådd att börja ta insomnings/sömntablett med motivering att man kan få mycket mer värk eftersom man inte rör sig på samma sätt under sömnen med insomningstablett.  Kroppen är mer stilla. Någon som vet om det finns någon sanning i vad min husläkare säger?

Zimba
0

Jag använde stilnoct länge, men det funka inte till slut, har nu testat atarax under en tid, åhhhhhh jag kan sova upp till 8-9 timmar, helt underbart. fast lika trött ändå.Skrikandes

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Mandrakonian
0

ingen som har testa natur medicin för att sova ?

Sool
0

Jag har också länge haft sömnproblem. Efter en sömnutredning konstaterades att jag vaknar massor av gånger under natten pga andningsuppehåll. Därför har jag numer en särskild tandställning när jag sover och då går det bättre. Men jag har fortfarande svårt att somna.

För några år sedan testade jag Stilnoct vilket var jättehemskt! Jag fick panikångest, kroppen somnade men inte hjärnan, sedan bara slocknade jag och vaknade sedan i exakt samma ställning några timmar senare och allt bara snurrade. Så blev det varje gång jag tog dem.

Nu äter jag Tryptizol 25mg på kvällen och jag tycker att jag har lite lättare att somna då. Men jag blir "seg" när jag är vaken också. Nu ska jag sluta med dem för att delta i en läkemedelsprövning, så vi får se hur det går då.

#7 När jag var liten och inte kunde sova fick jag te på citronmeliss, lavendel och valerianarot av mamma och somnade  gott av det :) Sedan har jag också i vuxen ålder testat tabletter och droppar med valeriana och det är faktiskt det som haft mest effekt och minst biverkningar för mig.

Sedan har jag en skiva som jag fick av en sjukgymnast för några år sedan, som man ska lyssna på för att somna. Och den fugerar ganska bra också men det kan vara lite krångligt att lyssna när man delar sovrum  - antingen får den andre också höra eller får man ha hörlurar och då kan jag inte somna i alla fall.

anki1
0

Jag tar 2 st propavan till natten och mint tablett mot parkinsson som jag fått prova. och då får jag sova någotsånär.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

lightseeker
0

#8, valeriana, det får jag nog också prova då

solfager
0

Har problem med att somna in och sen har jag ytterst sällan djupsömn, vaknar för det mesta när det är dax att vända sig i sängen eller av minsta lilla ljud utanför men har även perioder när jag sover rätt så bra men sällan. Helger jag roat mig med kattutställning brukar jag sova helt ok trotts mega värken, kan kanske bero på att jag heladagen tar värktabletter, men man blir bra trött mentalt också dessa helger. Tar inget mot mina sömnproblem, det jag testat har inte hjälp.

Mandrakonian
0

Jag kan rekomendera Neurokan som finns att köpa hos hälso kost Life, man blir lugn och trött som atans av dom och man blir inte beroende av dom. Mvh/Mandrakonian

Ayena_old
0

#6 - Hur gjorde du när du slutade med Stilnoct? Avbröt du helt eller fick du "smyga" ut dem?

Jag har nämligen vid två tillfällen varit utan och då fått fruktansvärd värkattack och helt upprörd i hela kroppen. Har alltså inte sovit en blund utan genomlidit en natt av helvete.

Därför undrar jag. Jag är tydligen beroende av detta läkemedel mot min vilja!

Zimba
0

Ayena; Nä jag la bara av o bytte mot Atarax, har inte märkt nånting, trots många års ätande av Stilnoct. Jag vet inte hur jag funkar men får sällan abstinens problem när jag slutar med medicinerner. Fundersam (det blev ett nytt ord)Generad

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

louksor
0

#12:

Så du rekomenderar Neurokan, funkar de som du säger låter det bra!

Funderar på att köpa och testa, 135:- för 60tabletter.
Vore bra om ja somnar lättare istället för att ligga vaken i flera timmar.

Men kan jag ta dessa isamband med resterande tabletter ? (Tradolan, panodil, lyrica, tryptizol) 

Läste på nån sida som säljer Neurokan och de skrev: "skall inte användas tillsammans med andra läkemedel"

Men så står det väl på mycket….

Rita-S
0

#15 jag mistänker det står så på allt för att man ska konsultera läkare innan man bara kör på med okända saker.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mongu
0

Testa aldrig alternativa medel utan att tala med era läkare. Det kan bli så fel.

Dels kan det bli en förstärkt effekt av de mediciner ni tar. Men det kan också bli lägre effekt.

Inte nåt av det är att rek. för har man nån livsviktig medicin så kan det få tråkiga konsekvenser.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

lightseeker
0

gulp, jag har ju inte någon vettig läkare, bör jag alltså inte prova då?

mongu
0

Har du andra mediciner som nån läkare skrivit ut så kolla med den läkaren att det är OK

Ha en bra dag! Mongu.

Sool
0

#18 du kan ju ringa till apoteket eller sjukvårdsupplysningen och fråga, de vet ofta bättre än läkarna.

louksor
1

hade visst fått andra tabletter av min läkare, såg jag när jag loggade in på apoteket. Skickade ett brev för ett par veckor sen till läkaren om att ja ville ha nåt för att kunna somna, hörde aldrig nåt mer, men nu såg jag att det kom ett recept den 30/1 på Imovane 7,5mg.

Får hoppas de funkar bra. annars blir de o testa Neurokan eller nåt annat.

Ayena_old
0

#21 - Berätta gärna hur Imovane fungerar på dig!

Jag är också lite nyfiken på Neurokan, man skulle kanske testa.

louksor
0

#22 - Har tagit Zopiklon, vilket ska vara samma som Imovane enligt apoteket 2 kvällar nu. Båda gångerna har jag somnat inom 1 timme från att jag tog tabletten, så än så länge verkar de funka bra.

Men får en dålig smak i munnen av dom dagen efter, bitter smak.

Ett läkemedel som framför allt används för behandling av tillfälliga och kortvariga sömnbesvär. Det kan vara att man har svårt att somna, att man vaknar flera gånger under natten eller att man vaknar för tidigt på morgonen.

Medicinen tillhör läkemedelsgruppen bensodiazepinbesläktade sömnmedel. Det verksamma ämnet är zopiklon.

kimsan
0

Hej.

jag fick Propavan utskrivet men kunde inte sova för jag fick ännu mer RLL (restless legs) Kan inte sova för att det värker och kryper i kroppen så får man det ännu värre med "Propparna"

Någon mer som fått det ???

Jag tar Atarax och ibland tar jag Imovane funkar kanon. Men skulle vilja testa något från Hälsokosten som VERKLIGEN fungerar.

Stilnoct gick jag i sömnen när jag tog, var och käkade hela natten. *S*

någon som känner igen det??

kimsan

TantAlma
0

inga tabletter i samband med avslappningar / meditation har sömnen blivit bättre och viss koll på koffin intaget.

Linda72
0

Jag somnar oftas lätt men vaknar efter ca 2-3 tim i bland pga värk eller att jag är pigg , sedan har jag ofta svårt att somna om. Då det blir det en kopp varm mjölk och en stund vid datan. Jag behöver även vila en stund på efterm och kanske sova 1 timme. Jag fick för 1 år sedan utskrivna insomningstabletter men jag fick mardrömmar och en äklig smak i munnen, så dom tog jag inget mer.

Ayena_old
0

#23 - Jag fick också Zopiklon (Imovane) för att testa. Tog en natt och kunde inte sova. Däremot så upplevde jag en mycket obehaglig känsla i kroppen och en fruktansvärd äcklig smak i munnen.

Jag antar att det är väldigt individuellt på hur vi reagerar på de olika medicinerna.

Själv önskar jag att jag kunde sova utan tabletterna. Kanske jag lyckas någon dag med någon typ av avslappning.

louksor
0

#27 - okej, jo man för en mkt äcklig smak i munnen av tabletterna.

Vore skönt om man slapp alla tabletter och kunda leva ett vanligt liv utan ständig värk och sömnproblem…. 

Har läst att en del som tagit Zopiklon har fått hallucinationer och gjort saker de inte minns dagen efter m.m

Fast det kanske beror på i vilka doser man tar dom.

Ayena_old
0

Det förekommer tydligen ett missbruk där folk tar stora mängder av Zopliklon/Stilnoct och ibland även alkohol. Har hamnat på sådana sidor på nätet och det är verkligen skrämmande att läsa!

anki1
0

24, ja jag märkte oxå av det. men med fötterna i högläge så vart det bättre. Efter ett par veckor lugnade fotpirret ner sig till det vanliga nivån. en medicin som är bra mot RLS är sifrol, som är för parkinsson.Den har även effekt mot fibron, jag har ätit den sedan början av förra sommaren. Man blir trött av en så att det är bäst att ta den på kvällen. Jag tar 1/2 tablett  som är på 0,18 mg (hel). till mina 83 kg. Men jag funderar på att prata med min läk om att höja dosen till en hel tablett.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Fabmaniac
0

#24 Det finns en två "snälla" mediciner som du skulle kunna testa om du inte redan testat dem. De är motsvarande Propavan. Den ena heter Theralen och är i flytande form som man droppar i ett glas vatten (smakar mint) och den andra heter Lergigan. Theralen är det en del som blir "bakis" av men det kan man ofta reglera med att ta lite färre droppar.

Jag får hallucinationer av både Imovane och Stilnoct men jag har å andra sidan knske lättare att få de biverkningarna i och med att jag haft hallucinationer p.g.a. sjukdom? Jag får dessutom en helt sjuk biverkning av Stilnocten - jag kräks!! Kan inte ta en Stilnoct utan att spy…och tar jag Imovane så blir jag istället manisk eller hypomanisk och far runt så att jag gör allt annat än att sova…hahaha! Som tur är har jag en annan insomningstablett utan kräksbiverkningar, hallisar eller att framkalla mani ;-)

pottsorken
0

Jag sover sjukt mycket, ibland kan jag sova i ett dygn. det beror på att jag är så utmattad och jag blir aldrig utvilad när jag väl sover heller.  Jag fick pröva Zopiclon men jag blev bara hög och översexuell av dem så nu tar jag inget.. Mest för att jag aldrig kommer i kontakt med någon jävla läkare för vården i gävle suger.

pebblesbu
0

Dessa förbaskade piller. Vi äter alldeles för mycket mediciner. Jag har oxå tagit Tryptizol till natten i 2 års tid, visst blev det bättre med sömn och fibrovärk men det sexuella blev en katastroff. Nu använder jag magneter både här o där, detta har en extrem bra inverkan på kroppen. Både värk o sömn har blivit mycket bättre. Tabletter har jag helt slutat med, såvida jag inte har huvudvärk någon gång. Prova ni oxå kära forum-vänner.

Faxlin
0

#32: Ja sista läkaren jag träffade i Gävle fick jag höra av att jag var fet. Men sedan tittade han på mig och sa att: Du kanske tycler det är elakt skrivet. Så jag ändrar  det. Och det gjorde han. Så nu stod det: Patienten är överviktig.
haha, som om det gjorde någon skillnad när han redan sagt att jag är fet.

Jaja, ett sidospår. Åter till tabletterna. Jag har testat propavan, och de hjälper inte alls. Sedan är jag livrädd för att bli veroende av tabletter eftersom min mamma var det efter att ha ätit ett halvt apotek per dag.
Men det är jobbigt att inte kunna sova. Det tär otroligt på ens psykiska hälsa. Man blir lättare ledsen, gråter för ingenting och allting.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

miffo
0

Nån som fått bättre sömn av att byta till en bättre madrass, kudde eller säng?

Vad har ni bytt till?

abbis
0

Jag har precis beställt en ny madrass http://www.ergotemp.se/broschyrer

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

fibroannika
0

Jag sover själv väldigt dåligt Lider av fibro och morbus decum,

en kvällsdos för mig är:50mg lergigan forte+10mg stesolid+10mg stilnoct+50mg atarax,

o det är ändå ingen garanti att jag somnar eller sover hela natten.

Jag lider med er då jag vet hur det är……….

[per50]
0

Jag tar en propavan till natten för kunna sova, och det är på grund av min epilepsi och mitt höga blodtryck, tabletten jag tar är för epilepsin och blodtrycks medicinen som är så vätskedrivande.

knas65
0

Jag tar Stilnoct till natten ibland, men tycker inte om att ta tabletter då jag får alla jäkla biverkningar som finns…Skrikandes många nätter tillbringas i soffan då jag lyckas att somna till nåt dåligt tv-program, vaknar ju ofta men då slötittar jag på tv:n och kan slumra till lite igen. Inte bra för kroppen att sova i soffan men vad göra när jag inte kommer till ro… Jag brukar få krypa till korset o ta Stilnoct efter några dagar… Det är inte lätt att hitta det som funkar Obestämd. Som med allt annat med den här sjukdomen: Man får prova sig fram, men det är inte säkert att man hittar nåt som funkar…. Så är det för migSkrikandes

Anna_Sv
0

#32 pottsorken:
likadant för mig; utmattad och med ständig muskelvärk är det svårt att få någon djup nattsömn och på morgonen vaknar jag helt slut. Under dagen går det runt i huvudet av trötthet och så sover jag några timmar - om jag kan.

Min läkare (psykiater) skrev ut Efexor och Remeron som skulle göra så att jag sover bättre. Efter ett år med medicinerna är det enda som hänt att jag fortfarande är lika utmattad, har mer värk och ökat 8 kg.

Har precis fått hem en månadsdos med melatonin som jag ska prova. Beställde via nätet efter att ha läst mycket om hur och när och varför melatonin används. Har bytt ut Remeron mot melatonin de två senaste nätterna, sov ungefär lika dåligt som förut och var lika trött på morgonen, men jag antar att det tar ett par veckor innan kroppen vant sig vid dem.

Gonatt! Flört

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

mongu
0

# 40 Du gör detta byte efter att ha kontaktat din läkare hoppas jag? För att själv trixa med sina mediciner är inte så bra.

Vet inget om vilken dos du haft med Remeron men va lite försiktig med att bara byta rakt av.

Du kan inte räkna med effekt så där på en gång. Misstänker att du under en tid fick trappa upp Remeron när det sattes in. Samma bör göras när man slutar med det. Men det är en sak för din läkare att ordinera.

Samma gäller när man blandar naturläkemedel och vanliga. Gör aldrig det utan att ha pratat med den läkare ni har. Det är viktigt så man inte gör fel. Det kan antingen förstärka eller förminska effekt av de mediciner ni har. Eller så kan det va rent av farligt att kombinera.

Ha en bra dag! Mongu.

angelica75
0

Jag tar tre Tryptozol för natten. Men jag är så trött på mornarna. Ska sänka ner till två st/natt.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

mongu
0

# 42 När på kvällen tar du Tryptizolen? Det kan ha betydelse för trötthet på morgonen.

Ha en bra dag! Mongu.

Anna_Sv
0

#41 mongu:
jag vet. Tyvärr får jag inte tag på min läkare (han är privatpraktiserande) varken när jag ringer, skickar brev eller mailar.

Jag tar en ganska låg dos Remeron och känner nu efter en vecka inga biverkningar av att ha slutat med dem. De första nätterna utan Remeron yrade jag lite och sov oroligt men det har slutat som sagt. Melatonin finns inte som medicin i Sverige, mer än Valdoxan som innehåller en variant av melatonin. Den ingår inte i högkostnadsskyddet och är svindyr. Min läkare sa vid senaste besöket (september) att han skulle skriva recept när den ingår i skyddet. Efter vad jag har läst så kommer den inte att göra det alls.

Jag försöker få tag på en ny psykiater, på öppenvårdsmottagningen, men de uppmanade mig där att be min läkare att skriva remiss till dem. Jag får väl åka hem till honom, då kanske jag får tag på honom.

Mongu, jag ska nog lyda ditt råd och sluta med melatoninet och börja med Remeron igen. Jag märker ingen större skillnad och Remeron bör väl tas tillsammans med Efexor för bästa effekt.

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

mongu
0

Anna_Sv Jag vet inte om Remeron och Efexor bör tas tillsammans för bästa effekt.

För tillfället har jag Efexor Depot men inte Remeron. Har tidigare haft Remeron men då inte Efexor.

Det kan bara din läkare ge svar på vad som är bäst för just dig.

Lycka till och ge dig inte i dina försök att få remiss till psykiater.

Ha en bra dag! Mongu.

kajsa-kavat
0

Jag har väldiga problem med sömnen, tidvis. Just är en sådan period. Jag tar en rogivande tablett (kommer inte ihåg vad den heter) och sover ganska bra på den. Men känner mig i allmänhet slö hela förmiddagen efter.

islime
0

Insomningstabletter som Imovane och Stilnoct fungerar väl oftast som det heter, somna in och sen när jag vaknade framåt natten var det hopplöst att somna om. Jag drömde mardrömmar också.

2 propavan, sömntablett, har fungerat jättebra för mig, de ska tas minst 2 timmar före läggdags och då blir jag jättetrött och sover riktigt tungt trots att jag är lättväckt egentligen, enligt läkaren skulle dessa ej vara beroendeframkallande. Jag tror att det är jätteviktigt att ta dem i god tid så att de hinner få sin verkan.

Det är så himla viktigt med nattsömnen för att återhämta kroppen något från all värk så jag tar hellre dessa piller + att jag känner mig lite extra trött på morronen kanske fast vet sen att jag lyckats sova en hel del timmar.

När jag var i Spenshult fick jag testa en  madrass som jag tyckte var helt fantastisk och beställde när jag kom hem PREVENT 2001 +. Känslan för mig är att jag ligger på massa duntäcken, väldigt mjukt! I snart tio år har den madrassen varit lika skönt att lägga sig på och hängt med på några semestrar.

Anna_Sv
0

#47 islime:
skönt att du har en sömntablett som funkar. Har provat Propavan men jag var som klubbad dagen efter, även på liten dos. Imovane däremot fungerar bra utan större biverkningar.

#45 mongu:
vad jag förstått så tas Efexor och Remeron oftast tillsammans. Jag tar båda innan jag lägger mig och jag somnar ganska lätt av Remeron men sover väl inte så mycket bättre. Är dödstrött när klockan ringer och är trött hela dagen. Fram emot 20-tiden på kvällen börjar jag bli människa igen, och då är det snart dags att lägga sig igen!

Igår tog jag ingen vanlig medicin innan jag la mig utan en halv Imovane. Sov som klubbad hela natten och fram till ca kl 10. Då tog jag min dagsdos Efexor. Ska försöka köra vidare på det men jag har bara två tabl kvar så på måndag får jag väl söka mig till vårdcentralen. Det borde väl finnas nån medicin som gör att jag sover hela natten och vaknar utvilad?!

/Anna

helene-st
0

Har inga problem att somna på kvällarna, är så totalt slut av värken då. Somnar i soffan för det mestaRynkar på näsan

Men vaknar tidigt av värken ist, vid 3-4 tiden på morgonen och är totalt omöjligt att somna om.

Kan heller inte koppla av och sova på eftermiddagen när jag kommer hem från jobbet. Då värker det och kryper i kroppen så jag blir tokig.

Har hamnat i en ond cirkel känns det som, somnar tidigt och vaknar tidigtSkrikandes

Har provat Tryptizol, men känner mig så avtrubbad hela dagen efter, går som i vakuum.

Sover visserligen längre men är absolut inte mer utvilad, så jag tar inte dom mer.