OT?måste jag bekosta kryckor?
Hej. Jag har aldrig varit inne här. Jag har mycket svår Endometrios, och misstänker, att jag eventuellt håller på att utveckla fibromyalgi.
Min första fråga just nu, är om ni vet om sjukhuset/landstingen kan bekosta kryckor till mig? Eller måste jag köpa det själv. Har mycket svårt att gå ibland.
min andra fråga är:
Är det sant att fibromyalgi kan utvecklas vid kroniska, långvariga smärtor?
(Jag har haft diagnosen mycket svår Endometrios i 5 år. Men man kan ju undra hur länge jag egentligen haft sjukdomen……) Det är många tjejer i Endometriosföreningen som också har fibromyalgi.
Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning isa.
Hej isa och välkommen.
Jag har för mig att man pratar med sin läkare så får man kryckor via rehab….
JAVISST, fibro kan utvecklas av långvarig värk. Det är bland annat så jag har fått min fibro. Jag skadade ryggen för 5 år sedan. Har under åren haft daglig värk och andra besvär har tillkommit. Jag fick diagnosen fibro i maj i år.

Isa!
Jag tycker du ska ta kontakt med sjukgymnast. Kolla på din VC med de sjukgymnasterna som är där. Tror att dom ska kunna hjälpa dig.
Har svårt att tro att du ska behöva köpa kryckor själv. Men det kan i o för sig va olika mellan olika landsting. Så starta där och beskriv dina besvär.
Din andra fråga är väl att fibromyalgi är en kronisk sjukdom. Det finns de som blivit av med den men oftast så verkar det som den kommer för att stanna. Med den då långvariga smärtor.
Men många gånger kan man lära sig att hantera smärtorna på olika sätt. Med olika metoder och det som passar en passar inte nästa osv.
Jag är inte förvånad att höra att många med endometrios har fibromyalgi. Då annan kronisk smärta kan utlösa fibromyalgi så den då blir s.k. sekundär fibromyalgi.
Själv har jag fått den efter att ha gått med knäbesvär som inte alls förbättrats utan blivit sämre.
Så man får mycket "på köpet" tyvärr när man har kroniskt smärta.
Förresten så hör även jag till de som drabbats av endometrios. För min del slutade det med en hysterektomi.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tack snälla ni för era svar. Det värmer att veta att jag inte är ensam, men jag tycker synd om er. Skönt att få bekräftat det där , om att fibron kan utvecklas p.g.a långvarig smärta.
Ska ringa min gynekolog och sjukgymnasten imorn.Hoppas min gamla sjukgymnast finns kvar, det var länge sen jag besökte henne. Och hon vet "allt" om mig. Om jag orkar ska jag fråga på smärtkliniken också. För de borde ju också veta det.
Tack återigen för era svar och ert mycket vänliga bemötande!
Med vänlig hälsning isa.
Förlåt att jag inte följt upp denna tråd. Tänkte bara meddela att jag fick låna ett par kryckor av min vårdcentral/husläkare.Men vid tillfälle ska jag lämna tillbaka dem, då det visade sig att de inte var något stöd för mig, bara värre och krångligare blev det. Brukar "tycka om" att luta mig över tvättstugevagnen som stöd när jag går därnere i tvättstugan. Så jag antar att något som skulle vara bra för mig är nog en rullator……..Men det är bara ibland det behövs. Är det riktigt illa, då går jag ju naturligtvis inte ner i tvättstugan……
kram på er. Och tack ännu en gång för era svar förra gången.