Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2394 ggr
Tess-W
0

Behöver tips och råd

Hej alla!

Jag fick diagnosen fibromyalgi 1997 (var då 17 år), men har klarat mig bra hittills, utan tabletter o dyl. Min moster är oftast sängliggandes pga sin värk och min syster är ofta detsamma, men inte lika ofta.

Själv bor jag på gård med gubben, 2 vilda barn och 23 hästar som jag ensam tar hand om (dock inte mockning åt fler än 6)

Har, som sagt klarat vardagen bra, lite värk vintertid, men inte så att jag klagat över det.

Nu, däremot, när vintern blivit så hiskeligt kall, och lång så klarar jag inte längre av allt det vardagliga arbetet längre. Min man får ta alldeles för mycket, och inga roligare stunder orkas med.

Min fråga till er nu, är alltså vad jag skulle kunna göra för att hjälpa till att minska värken. Finns det några speciella övningar att göra hemma (har inte tid att åka till ex. simmning, som jag annars tyckt gjort gott)

Fick höra för några år sen att vissa maträtter kan förstärka värken, andra hjälper till att minska den. Vet du vilka?

"Sälj hästar" kanske någons första tanke är, och ja, *skratt* vi skall minska ner till max 10 nu. Men det är inte enklast dessa tider, att sälja. Och de skall ju ändå skötas om så länge de finns kvar.

Det jag sörjer mest är orken och styrkan till ridningen som jag idag inte fixar alls. Är på tok för stel pga av värken och är så oerhört ledsen över detta vissa dagar att det kan komma både 1 och 100 tårar.

Vill gärna undvika tabletter så länge det går, men däremot naturpreparat är jag öppen för.

Så har ni några tips att ge mig så är jag oerhört tacksam.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

h00jff
0

Tyvärr har jag inga tips att komma med, men en liten teori. Att du hittills hållit dig så "frisk", kan inte det bero på att du är så aktiv (du har alla hästar att ta hand om)?

Har inte fått min diagnos ännu, men ska till Gottfries-kliniken på fredag… dock är jag ganska säker på att jag också lider av fibro, då min mamma har det och jag känner igen symptomen. Jag har också hästar och lever ett aktivt liv, och tycker att jag för det mesta mår ganska bra, även om det kan vara lite motigt ibland. Dock tror jag att jag mår bättre än vad jag hade gjort om jag inte haft mina hästar och min hund, då jag förmodligen varit mycket stillasittande.

knas65
0

Det första som dyker upp i mitt huvud är det jag jobbade med i flera år:

Att acceptera att jag var sjuk…

Jag kämpade emot mig själv och ville inte erkänna att JAG faktiskt var sjuk.

Nu när jag gjort det så är det lättare att tänka på vad jag kan göra för att må bättre.

Jag har fått inse att det finns saker som jag inte kan längre, att det finns saker som jag kan men jag får göra på ett annat sätt.

Det får ta längre tid att göra saker och jag har minskat kraven på mig själv.

Avslappning tror jag är till nytta för de flesta av oss. Det kan du göra hemma och det tar inte så lång tid. Bada i badkaret (om du har ett ). Jag har badat jättemycket denna hemska vinter. Det mjukar upp en stel kropp.

Angående kosten så är det en del som blivit hjälpta av LCHF, vissa mår bättre av att undvika kött, det är så individuellt.

Man får hela tiden prova sig fram. Det tar mycket tid i anspråk att hitta det som gör att just jag mår bra.

Jag äter inte nån medicin för värken men jag har insett nu att jag måste börja smärtlindra för det påverkar min dag för mycket som det är just nu.. Jag avskyr mediciner för jag vill inte fastna i ett beroende men å andra sidan vad är det för ett liv att leva med ständig värk o smärta??

Det ger ännu mer trötthet att ständigt ha ont.

Jag vet inte om detta ger dig nåt men " hoppa" runt lite bland alla inlägg här så hittar du många kloka ord från erfarna fibrodrabbade…

Lycka till. Styrkekramar till dig!!

Tess-W
0

#2 Vad är LCHF?

Mvh/Therese

knas65
0

Det är en kost utan kolhydrater. Finns en sajt här på iFokus om kolhydrater.

Low Carb High Fat…  lite kolhydrater mycket fett, kan man säga..

Har inte provat men det är kanske dags att göra det…

Lycka till!!

illernettan
0

Jag har börjat äta enligt LCHF sedan augusti förra året. Har väl inte hunnit få alla hälsovinster än men jag äter vidare då jag mår bättre. Sedan äter jag Lyrica på grund av min ångest och det tycker jag har hjälpt lite mot värken. Men riktigt säker är jag inte då jag är sjukskriven och då inte gör så mycket.

Som någon skrev man får pröva sig fram. Min lillasyster håller igång med varma bad och styrketräning. Mamma gympar och jag själv yogar med ojämna mellanrum.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

[Billan]
0

# 0

Hade jag inte mina pållar kom jag inte ut eller upp alls på morgonen.

Min arbetskamrat har fått ridning på R/

Tess-W
0

Tack för svar, råd och tips. Jag är ingen storälskare av bad, men har "tvingat" mig i nu ett par dagar, och faktiskt så har lite släppt. Solariumet var också super, men där kan jag ju inte ligga hur många dagar som helst i streck, precis.

Kött äter jag ändå så sällan, och aldrig rent, rött kött. Tänkte skulle kolla upp den där LCHF-metoden nu också. Allt känns värt att testa.

Och ja, hästarna har en stor del till att jag överhuvudtaget får frisk luft på dagarna, och håller igång kroppen Glad

Mvh/Therese