Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 9491 ggr
pluttigs
0

Förhöjs SR - Sänka!!

Hejsan har fått reda på att min sänka SR är förhöjd ligger nu på 34 men pendlar upp o ned lite hur som helst! CRP är helt normal och alla andra prover såg ok ut, känner mig kluven till fibro diagnosen nu då jag hört att man inte ska ha förhöjda inflammationsprover!! så min fråga är om det är någon av er som har förhöjd SR?? blir orolig av detta :( och får bara luddiga svar av läkaren som vill ge mig kortison utan att veta varför sänkan är högre, Blir inte klok på detta, jag har mest värk i nacke,axlar,skuldror,ryggraden ner till rumpan, höfterna och ibland framsida låren. fingrarna värker o känns stela ( går i skov) tycker inte värken direkt flyttar sig utan den varierar i intensitet istället - går i skov på några veckor med några bra dagar imellan! ont i benen, överarmar som ömmar i skinnet, ansikte och skalpen ömmar oxå i perioder….

Har lite gungande yrsel och lite ostadig, knasig magen oxå, torr i mun o ögon,underliv, känner mig ofta luddig i skallen, panikångest, svartnar framför ögonen ibland när jag reser mig, och ingen läkare kan riktigt hjälpa mig!! :( de verkar inte heller direkt intresserad av att kolla vidare varför sänkan är förhöjd! reuma och  Ana prover är tagna, ämnesomsättnignen var bra, 3 Ct skalle och snart magnetrönken av bröstryggen! dom hittar inget fel säger dom, varför mår man då såhär dåligt? känns ibland som om jag skulle vara dödsjuk :( får mer panik och ångest o tjatar sönder min omgivning som nog tycker att jag är hypokondriker vid det här laget :( jag kan inte vara så sjuk är så väl utredd!

Hoppas jag kan få lite svar av er :) ang sänkan, och om vi är fler med fibro och förhöjd sänka!

Trevlig helg :)

Mosaik02
0

förhöjd sänka tyder på någon annan sjukdom min första tanke är något reumatiskt finns ett antal sjukdomar där som det kan vara

jag tror din läkare är lite luddig just för att han/hon just nu inte riktigt vet vad det kan vara utan jag tror man behöver följa dina blodprover ett tag och se vart det tar vägen helt enkelt

pluttigs
0

Tack för ditt svar!  problemet är att blodproverna inte  visar vilken  sjukdom  jag har, SLE - Ana prov neg, MS trodde varken  dlm läkaren eller reumatologen på, hos reumatologen har jag varit på utredning 2 ggr och dom borde veta men säger att det är fibron och att sänkan beror på min övervikt, jag har gått ned 17 kg och hade som tyngre ingen förhöjd sänka!! den kom för 2 år sedan från ingenstans.. så antingen får jag gilla läget utan att få en riktig diagnos eller så är vi några med Fibromyalgi som har högre inflammations prover.. *suck* varför finns det ingen  som  vet :(

bluemary
0

Är sänkan bara tagen vid ett tillfälle ? De kan ju variera beroende
på om man har en liten infektion i kroppen just vid det tillfället.
Undrar därför om de har tagit sänkan en, eller flera gånger ?

mongu
0

Sen släpar gärna sänkan. Har man haft en infektion där kanske både CRP och sänka egentligen varit lite förhöjda så sjunker CRP snabbare än vad sänkan gör.

Sen som Bluemary säger så är det bra att följa proverna vid några tillfällen. Fast det kanske är gjort.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

pluttigs
0

Hejsan blumary sänkan är testad flera ggr under 1 års tid, den hoppar upp och ned :( läkaren säger att jag inte ska oroa mig så mycket men det är lättare sagt än gjort, mår ju jättedåligt och skoven är långa :(

mongu: samma prover är tagna flera ggr, ingen blir klok på detta och jag blir bara sämre :(

pluttigs
0

Hejsan igen  blev så glad idag, ny sänka tagen och den  har  gått ned till 30, normal var runt 24, har gått ned några kilon i vikt det är den ända förrändringen jag gjort så det kanske beror på fetman??!! men värken i kroppen är lika illa :) har så svårt att acceptera att jag har fibromyalgi :( jag hatar det varje värkande sekund… sen  kan det komma skapliga dagar  när värken är mindre instensiv då känns det nästan som innan man blev sjuk!!! jag blir inte kolk på detta… ska snart börja arbeta eller kursa min sjukperiod är slut  sista feb, det ända jag skulle kunna göra är att jobba kväll eller natt då mår jag i regel lite bättre men knappast bra,

hur upplever ni eran smärta under dygnet är det lika eller varierar det?? jag mår oftast lite bättre på ef middagen kvällen,  morgon o förmiddag kan jag knappt röra mig :( har oxå plågats av gungande yrsel i några dagar, jätteotäckt….öronsuset blir oxå värre under en dålig period!!

Tacksam för alla svar!!

Ha det bäst!!

knas65
0

Hej Pluttigs!

Jag har oxå förhöjd sänka 34 som du.

Får exakt samma svar som du o är orolig att det ska vara nåt mer reumatiskt.

Angående dygnet så är mornarna ett elände. Funkar någorlunda mitt på dan men vid 3-4 tiden så är batterierna urladdade..

Skulle vila var dag men det är nåt jag slarvar med…

Har precis haft en sån period med detta förbaskade öronsus, det låter som om man stod under en högspänningsledning, det riktigt brummar.

Det är jobbigt att inte kunna få tyst i huvet…

Har varit VÄLDIGT spänd i skuldror, nacke, käke.

Det gör ont att ligga i sängen, hittar inget läge som passar nacken, känns som skulderpartiet ska låsa sig…

När jag har perioder av yrsel har jag tagit åksjuketabletter ( postafen ) det har hjälpt mig.

pluttigs
0

Tack för ditt svar Knas65 det var precis som att läsa min egen berättelse!! fy vad jobbigt vi har det :(  det känns som man bollas hit och dit inom sjukvården med utredningar och ingen har något riktigt svar att ge en :( jag får panik när jag tänker på att resten av mitt liv ska se ut såhär….

Tack för yrsel tipset… jag ska köpa postafen imorgon och testa, det funkar oxå mot illamående , jag mår illa ofta…vet inte om det hör till fibron eller om det är oron över allt detta!!

Ha det bäst!!

knas65
0

Prova med en halv tablett det har hjälpt mig och jag har inte blivit trött som man gärna blir av såna piller.

Den här sajten är guld värd!!!

Försök att inte tänka så långt fram i tiden.

En dag i taget, det viktigaste först, långsamt kommer man längst…

Det har lugnat ner mig när jag har tänkt som du.

Jag vet inget om framtiden det enda jag kan göra är att leva här och nu. Göra det bästa av situationen, hitta glädje i de små sakerna…

Lycka till!!!