Efter 10 om ME
Hej alla!
Ville bara tipsa om att programmet Efter 10 idag handlade om kroniskt trötthetsyndrom och att Gotfries chattade på TV4 hemsida där han svarar på frågor angående detta.

Jätteintressant. Man undrar lite över en del saker.
Hon har problem att bli utredd.
Som fd V-politiker söker hon privat vård för den offentliga kan/vill inte hjälpa henne. Men alla har inte råd fast man har det behovet.
Söka hjälp i Bryssel är inte heller alla förunnat. Jag har också långdragna inflammatoriska tillstånd på flera ställen i kroppen som vården ignorerar.
Hur ser hennes kontakter ut med FK? När ska hon söka arbete mot hela arbetsmarknaden?
När hon säger att man inte kan åka på semester. Det är något folk inte förstår. Man orkar ju inte. Dagligen berättar folk om hur dåliga de är för i nästa stund beskriva semestrar i avlägsna delar av världen. Det har jag svårt att få ihop.
Det är jättebra att hon nu väljer att vara en frontfigur för sjukdomen.
>>>Malum domesticum<<<
Nej alla har verkligen inte de resurserna som hon haft tillgång till. Fast jag blev nästan bara deppad av att höra att det inte hjälpt så mycket den behandling hon fått. Hon har det säkert lättare med FK än vad vanliga dödliga har, finns säkert lite kontakter kvar sedan politiken om inte annat. Men jag tycker precis som du att det är en bra frontfigur för hon visade ju verkligen att hon inte ville smita undan jobbet bara och vara hemma på soffan och käka praliner. Utan hon har kämpat för att bli frisk och med mer resurerser då än vanligt.
Tänk om de kunde få igång det där vaccinet igen, men det verkar ju vara långt borta i dagsläget iaf.
Såg också det där och tror att ag har en kombination av fibro/Me, men när jag försökte ta upp det med läkaren på särtrehab där jag ska börja fick jag ett mycket märkligt svar (tycker att hon om någon skulle veta)
Att det är bara ett annat sätt att diagnostisera fibro, att me/cfs patienter inte har ont och att det är en godtycklig diagnos…!
Hur kan en läkare uttala sig så ? Me/cfs har liksom Fm en dignoskod på Who´s lista, dessutom har det ju just blivit upptäckt att 95% av Me/cfs patienterna bär på ett retrovirus som heter XMRV, det finns bara två andra retrovirus hos människan nämligen T-cell Leukemi virus och hiv.
Med denna upptäckt måste ju synen på me/cfs ändras….