oxycontin?
Hej!
Är det någon här som äter oxycontin för sina smärtor? Hur funkar det och finns det någon som har både cipralex och oxycontin?
Pratade med läkemedelsverket (än en gång) och nu fick jag svaret att Tramadol och SSRI-preparat INTE ska blandas.
Däremot så krockar inte oxycontin med antidepressiv medicin…
// Lilli
Carpe Diem….Fånga dagen
Hej lilli ! Skicka gärna ett PM till mig !

Hej! Jag blir lite orolig när jag läser om att man inte ska blanda tramadol med SSRI preparat, Det har jag gjort dagligen i sex år ungefär. Jag har frågat min läkare och hon sa att det var så vanligt och att det var ingen fara??

Lita på vad era läkare säger. Dom har ju hela bilden av er.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
jag har ochså blandat tramadol och ssri peprarat i 4 år, jag har aldrig märkt något av det och samma läkare skriver ut båda till mej. hon sejer att det är väldigt ovanligt att man skulle få biverkningar av det som t.ex ep anfall.

# 4 Då ska du lita på din läkare. Ofta så vet dom hur det brukar funka och när dom har hela bilden av en patient så vet dom precis hur det är.
Vore jag som du skulle jag känna mig trygg.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Vad är Oxycontin?

Hej!
Min lillasyster, som oxå har problem med smärtor, även hon har blandat ssri-preparat och tramadol i flera år och hon känner inte något konstigt med det.
Det är väl olika med personer och jag hör väl till den gruppen som inte kan äta dem tillsammans, känner liksom att det stressar igång kroppen och klart att man då blir orolig att de inte är bra tillsammans, de två medicinerna.
Och klart att man ska lita på sin läkare, men om läkaren säger: Det ska Nog gå bra, hur ställer man sig till det då och han säger att han inte vet så mkt om den blandningen! Och tar upp Fass och kollar och därefter säger att det ska nog gå bra.
Då blir jag lite fundersam och tänker att han inte riktigt vet om det passar mig!
Men jag tror ju oxå att har man ätit dessa preparat tillsammans i många år, då är det ju ingen fara om det är lugnt.
Jag tror att kanske jag reagerar kontigt på ämnen i vissa mediciner. Tycker det är så. Tex så står det inget om illamående som biverkning på alvedon, ändå så mår jag illa av dem. Det kommer alltid ca en halvtimme efter att jag tagit dem.
#6 Oxycontin är ett annat morfinliknande, smärtlindrande preparat än Tramadol, lite starkare och innehåller andra komponenter än Tramadol.
Ska till läkaren idag iaf och be om en remiss till någon smärtklinink, så jag får disskutera vad man ska kunna äta!
Lilli
Carpe Diem….Fånga dagen

Oxycontin är inte bara lite starkare utan mycket starkare än vad Tramadol är.
Oxycontin används vid långvarig svår smärta och Tramadol används vid måttlig till svår smärta.
Oxycontin är beroendeframkallande och det är en särskild receptblankett för den. Medan Tramadol inte räknas som beroendeframkallande och inte särskild receptblankett krävs.
Sen ska man ju inte tro att man bara kan sluta med Tramadol bara för att den inte är beroendeframkallande. Alla läkemedel måste trappas ut om man har använt dom under en längre tid. Annars blir det kaos i kroppen.
Tramadol är inte så bra heller och är dessutom eftertraktad inom missbrukarkretsar.
Ett besök på en smärtklinik är inte fel så du får bra hjälp.
Det att din läkare slår i FASS behöver inte betyda att han är okunnig eller sämre läkare. Han kanske har för vana att kolla extra när patienter frågar.
Ha en bra dag! Mongu.
Jag har via smärtkliniken blivit insatt på OxyContin och äter
det sedan många år tillbaka.
Fick då veta att Tramadol+annan smärtstillande, som ex
Panodil gör att man kommer upp i samma nivå när det gäller
smärtstillande som OxyContin.
Oxy ska alltså vara "ett snäpp" högre än Tramadol.
Efter yrsel, då jag ramlade, det är en lång historia vad som
hände efter detta, så fick jag av neurologen veta att Tramadol
har ställt till med mycket elände och precis samma som jag
råkade ut för. Han förbjöd mig att sluta med Tramadol och
fortsätta med OxyContin.
Han ansåg att det har "hymlats" alldeles för mycket vad gäller
Oxy.
Tramadol har så mycket biverkningar + beroendet.
OxyContin ger trötthet + biverkningar.
Så jag har samma uppfattning som neurologen, Oxy borde
skrivas ut istället för Tramadol. Det är ju bara "ett snäpp"
som skiljer dem åt.
Tack för svar på vad Oxycontin är!

Nja ´jag håller inte med om att det är bara "ett snäpp" som skiljer.
Sen är inte Tramadol nån medicin som är ofarlig långt ifrån. Men rätt använd så funkar den.
OxyContin ger också beroende det är klassat som narkotika med särskilt recept osv.
Att så helt bara byta Tramadol mot OxyContin är inte nåt att sträva efter. Då finns det andra medel att testa först.
Sen är det alltid individuellt vad man kan ha för något och som i ditt fall där du fick sån yrsel så är ju då inte Tramadol det bästa medan det kan va det perfekta för nån annan.
Alla är vi så olika. Som tur är,
Däremot ska man inte va rädd om läkaren anser att man ska byta till mediciner som OxyContin osv för det hela handlar ju om att få bukt med smärtan på bästa sätt. Troligen så har man ju testat det mesta innan man är så långt som till morfinpreparat.
Tur att mediciner som hjälper finns. Det tråkiga är att dom ofta får dålig klang pga att det missbrukas en del och att det är eftertraktat på "svarta marknaden"
Ha en bra dag! Mongu.
Jag klarar inte av att äta Tramadol och SSRI-preparat för jag blir helt sjuk av den kombinationen.
Här på Åland och Finland så säger dom att Tramadol (Tramal) är mycket beroendeframkallande och det är på nåder att jag får den utskriven.

Tramadol är beroendeframkallande det med men det finns många, många andra mediciner som också är det.
Finns väl ingen medicin som man bara kan sluta med på en gång om man har tagit den under en tid. Kroppen vänjer sig även vid paracetamol så man behöver trappa ut det.
OxyContin är också mycket beroendeframkallande medicin men ändå så behöver många ha den typen av medicin för att bli hjälpta.
Sen är det olika läkare vad dom anser en del är mer försiktiga än andra och då menar jag att de är för försiktiga. För såklart ska ingen skriva ut nåt som inte behövs.
Viktigast när man som många av oss behöver nåt mot smärta är ju trots allt att vi blir hjälpta. Sen om det är med Tramadol eller OxyContin det är ju egentligen hugget som stucket. Bara den som får det är hjälpt av det.
Läkare är sällan ense om vad som är bäst och vad som är pest. Därför är det ju svårt för oss att veta vilket.
Ha en bra dag! Mongu.
"Ett snäpp över" är ett uttryck som läkaren på smärtkliniken
använde. Tror nog att de kan sin sak, eller hur ?
Läkaren på neurologen, som jag fick träffa efter att jag ramlat
p g a yrseln av Tramadol nämnde ju att jag är inte den första
som har fallit p g a yrseln av Tramadol.
Även apoteket nämnde att det är många som äter Tramadol
som klagar på att de inte mår bra.
Och som jag skrev i mitt inlägg i #9 så är det mycket biverk-
ningar med Tramadol om man jämför med OxyC.
Så titta i FASS Mongu så kommer du att se skillnaden.
Och den som kan avgöra vad som är bäst eller pest,
det är ju bara patienten. Det är ju vi som äter och som märker
av effekten.
#14 Men du hur många Tramadol åt du då per dag när du ramlade?
Jag undrar om inte det var SSRI-prepratet i sig som du ramlade av. Jag åt ett sådant mot värk under bara några dagar för några år sedan men inte tillsammans med något annat. Jag mådde så dåligt och blev nervös och fick yrsel.
Ändå fick jag bara 10 % av en daglig dos av avd en som är deprimerad fick så jag är livrädd för dessa. Se vad olika vi är och!
Men att ta ett SSRI och Tramadol samtidigt tycker jag låter helt vansinnigt att bli ordinerad detta av läkare!!

# 14 I mitt inlägg så skrev jag att:
" Viktigast när man som många av oss behöver nåt mot smärta är ju trots allt att vi blir hjälpta. Sen om det är med Tramadol eller OxyContin det är ju egentligen hugget som stucket. Bara den som får det är hjälpt av det."
Men det finns ändå en anledning till att en medicin är klassad som narkotiskt preparat och behöver särskilt recept.
Sen är läkare sällan ense om vad som är bäst eller pest. Oavsett var dom arbetar så har dom olika åsikter. Har mött det vid många tillfällen i mitt yrke.
Alla reagerar vi olika på mediciner en del får alla biverkningar som finns + några så ovanliga att dom inte ens står med i FASS. Medans andra inte får en enda biverkning.
Ha en bra dag! Mongu.
Om du tittar i FASS på Tradolan så står det ju
angalgetica, opiater (sedan något halvår tillbaka)
Och alla opiater kräver ju specialrecept………..

Nej Tradolan får man på ett helt vanligt recept. Jag har det nu och det är inte nåt särskilt recept på det.
När det är särskilda receptkrav så står det tydligt i FASS
Ha en bra dag! Mongu.
Jag får Tiparol på vanligt recept och av vilken läkare som helst. Min dosering på recept är: 1-4 tiparol 50 mg/dag tillsammans med 2-8 alvedon/dag.
Nu äter jag "bara" 1 tiparol med 2 alvedon sådär 2-3 ggr per vecka så jag äter ganska lite. En del dagar provar jag att klara mig på 2 alvedon två ggr per dag.
Det måste vara jobbigt att äta flera tabl med substansen Tramadol om dagen!
Jag har vanliga gula recept och e-recept för en läkare är gammaldags av sig..hihi1
Jag trodde att vi skulle hjälpa och stötta varandra och inte
"hi hi" ?
Vanliga recept användes för, och e-recept används numera
av "moderna läkare". Eller har jag missuppfattat ditt inlägg ?
Jag hoppas att inte alla är så här mot varandra på ett forum
där man ska stötta. Med vänliga hälsningar !

# 24 Men vad reagerar du mot? Det är väl ingen som varit mot nån i denna tråden? Att man har olika åsikter är ju oundvikligt.
Ha en bra dag! Mongu.
När jag gick på tradolan för några år sen fick jag lägga fram legitimation för att få det utlämnat från apoteket. det är dock 3-4 år sen nu. Citodon får jag numera på e-recept och måste fortfarande fram med legitimation. Hur det är med Tradolan vet jag inte då jag inte har ätit det sen jag bytte till Citodon: Om jag hadde vanlig recept eller ett såkallad särskilt recept har jag ingen koll på för att va helt ärlig, men jag skulle väl gissa att dessa särskilda recept är sådan man måste fram med legitimation på.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#24 Snälla Bluemary jag svarade bara på att jag har vanligt gult recept för du frågade om vi fått e-recept…..okej!
jag skrev hihi för jag tycker att denna läkare är så gammaldags med allt, även med receptskrivning men han är duktig!

När man hämtar på e-recept så får man alltid visa legitimation. Så att dom ska veta att det är rätt persons konto dom går in på.
Jag hämtade ut Tiparol (som är samma som Tradolan) idag och det var på ett helt vanligt gult recept inget särskilt recept.
Ha en bra dag! Mongu.
Mongu…det är ett evigt kämpande mot värken!
Hur mår du på Tiparol?
#28 jaha, då är inte det ett täcken på att man har något särskilt recept altså :D Där ser man hur mycket jag har koll på 
Jag fick Tradolan på gulfärgat recept minns jag, men fick ändå visa leg. I norge hadde vi något som het "blå recept" vet jag, det var speciella saker som tex mediciner för ADHD och sådan som kom på det
Hoppar in här för att kommentera inlägget.
Har pratat med gubben min som är läkare (jag är ute på
flera forum, och det är flera som känner mig , så därför så kan
jag inte skämma ut mig genom att ljuga.)
Så här är det;
Över 400 mg/dag är narkotikaklassat.
Så allt har att göra med själva dosen/dag.
#31 AHAA! :D Det förklarar en del :)

# 29 Ja det är sannerligen ett evigt kämpande mot värken. Jag har i nuläget Tiparol Brus att ta när det blir alldeles för jobbigt.
Och det ger en snabb hjälp som ju brus gör. Så jag tycker att Tiparolen hjälper mig bra.
Har haft Tiparol Retard tidigare och jag har inte haft några obehag utav den utan det har hjälpt mig. Men med mera smärtor så behövdes nåt starkare.
Annars så har jag nyligen fått gå över till Norspanplåster för jag hade så otroligt ont så jag höll på att gå sönder fullständigt. Plåster ger en jämnare utsöndring av läkemedlet och jag måste säga att det är otroligt längesen jag var så bra smärtlindrad som jag är nu. Visst har jag fortfarande värk men inte alls i samma utsträckning.
Har ju en rejält sliten rygg med kotförskjutning och gränsfall till spinal stenos och väntar på att få göra en steloperation nån gång inom snar framtid hoppas jag.
Ha en bra dag! Mongu.
#31 Jag förstår och tror dig helt och hållet. Skulle jag ta 400 mg Tiparol finge de nog köra in mig på akuten! eller räknar din man ihop mg både från Tiparol och Alvedon?
#33 Jag brukar känna en del gånger att jag blir ljusskygg och som lite uppåt. Men ibland blir jag trött och jag kan känna dessa saker de dagar jag inte tar Tiparol så jag vet inte om det är min sjukdom och inte tabletterna!

# 34 Man räknar ihop mg som gäller den enskilda medicinen. T.ex. Alvedon får man ta max 400 mg per dygn.
Det är svårt att veta vad som hör till vad när det gäller symptom. Är det nåt som du känt av hela tiden eller har det kommit sen du startade med Tiparol?
Ha en bra dag! Mongu.
#33 Mongu; Jag hoppas att din väntan på operation inte
blir alltför lång. Det har varit tal om steloperation även för min
del men en annan sjukdom som vi just nu måste fokusera på
till 100% gör att detta måste vänta.
#34 Det gäller alltså enbart 400 mg Tramadol/dag utan tillägg.
Sitter själv och funderar på detta med Norspanplåster, jag
har ju ätit Oxy i "herrans många år ur nu och visst märker
jag att kroppen kräver mer även om de "käcka"läkemedels-
representanterna (ber om ursäkt om någon är gift med någon
med detta yrke !
) säger att Oxy inte kräver mer och mer,
visst gör de det ! Jag började med 5 mg/dag, blev "däckad"
av 10 mg och sitter här i en dos som jag knappast vill nämna,,,
Och visst måste vi med fibro, och andra smärtsymtom, hålla
ihop, eller hur ????
Oj Bluemary…400 mg Tramadol! 

Hej! Läste nyss på läkemedelsverkets sida, där står det att den 1 december 2007 blev tramadol narkotikaklassat, i första hand av risk för beroende och missbruk, men att särskild receptblankett ej behövs.Jah har dagligen ätit tramadol+ alvedon i ca sex år och märkt att jag behövt öka dosen. Jag har ätit 6 tbl per dag de senaste två åren och kämpar nu själv med sk avgiftning, för att dom inte hjälper så bra längre, men det är inte lätt, när jag får mkt värk och ej får ta fler( för mig själv alltså) då gäller bara sängen!!
#37 ´Maxdosen är 600 mg/dag
#38 Tack mo12. Nu kanske någon tror på mig ! (
)
Erkänner att jag hade fel om specialblanketter, och detta
utan en massa bortförklaringar !
Förstår vilket elände du har ! Har själv satt ut Tramadol vid
2 tillfällen men det var otroligt jobbigt. Armarna var som bly,
kunde knappast lyfta tekoppen. Grät från morgon till kväll.
Så jag kan verkligen säga att jag förstår dig.
Men hur ska det nu gå för dig framöver, är det en tillfällig
avgiftning för att börja om igen för att få tabletterna att
börja verka igen, eller är det för gott ? Kram på dig !
Om du vill, skriv gärna PM om du vill "skriva av dig" !

# 36 Så klart vi måste hålla ihop. Hoppas du inte tog illa upp av det jag skrivit tidigare i tråden.
För mig så har Norspan varit mycket bra. Kan nästan inte minnas när jag var så här bra smärtlindrad, förutom idag då inget hjälper men det får ovädret ta på sig.
Har mycket lättare att ta mig upp inte så stel och värken är hanterbar.
# 37 400 mg är maxdosen per dag och det är en del men jag har stått på den dosen tidigare. Men faktiskt minskat ner den själv då jag inte tyckte det hjälpte så bra som det borde.
# 38 Tramadol är ju attraktiv i missbrukarkretsar, tyvärr som så mycket annat.
Ha en bra dag! Mongu.
Jag kan tala om att min äldre son som är chef för narkotika-alkohol rådgivningen i en stor kommun sa till mig en gång: du morsan dina värktabletter skulle vara värda hur mycket som helst på stan bland missbrukare! Hemskt!
Självklart är allt o.k. mongu !
Men….
"en dygnsdos på 400 mg bör inte överskrivas annat
än under speciella kliniska omständigheter.
Men max-dosen är 600 mg.
Så vi bestämmer att vi hade rätt båda två ?

Och visst har du rätt Jeremina att visst skulle våra tabletter vara
värda hur mycket som helst. Tänk då OxyContin…..så därför
så gömmer jag mina tabletter i väskan innanför jackan när jag
går från apoteket.
Och skulle man ha oturen att bli av med handväskan, vem
tror på oss då ?

# 39 Med risk för att va tjatig
enl. FASS så står det så här om maxdos per dygn för Tramadol kopierar det här:
"Dygnsdoser om 400 mg aktiv substans får ej överskridas annat än under speciella kliniska omständigheter."
¨Så 400 mg per dygn är max vad man får ta.
Självklart har vi rätt båda två för vem kan säga att nån har fel? Mycket av det som vi skriver är ju vad vi upplever eller har upplevt, eller hur?
Ja många av våra smärtläkemedel är attraktiva. Känner samma sak när jag hämtar ut medicin att man inte vill skylta öppet med det. Pga risken att bli av med det.
Om man blir rånad på sin väska så hoppas jag det finns vittnen. Vet fall där patienter kört med detta till läkare att man slarvat bort recept eller blivit av med medicin bara för att få ett nytt recept för att kunna ta mera medicin.
Men vem hjälper det? Att överdosera är ju aldrig bra sen blir dessutom trovärdigheten inför läkare mindre för det kommer ju att följa med en i journalen att man missbrukar sin medicin.
Usch ja det finns mycket att säga om dessa läkemedel.
Ha en bra dag! Mongu.
Jag har idag ringt min nya läkare och bett om nåt smärtstillande,,,har inte ätit mycket sånt för jag får nog alla biverkningar plus några till verkar det som
. Det är inte kul alls att inte kunna hitta nåt som lindrar. Har ätit Citodon men tycker inte det hjälper så speciellt… 1 gång har jag fått Tiparol och det var på Reumatikersjukhuset…1 tablett och jag blev så stenad… De fick hjälpa mig in min säng, jag vågade inte röra på huvet eller ögonen, alla röster blev förvrängda. Mötte en kille i korridoren som glodde på mig och undrade vad fan jag gick på för nåt??? Tiparol, sa jag.
Han hade väldigt svårt att tro mig när jag sa att det var 1 tablett som gjorde mig så påverkad, jag låg hela eftermiddan…
Jag är jätterädd nu för hon skrev ut tramadol och jag kan ingenting om det här med olika substanser osv…
Tänk om jag får en sån reaktion igen, ensam hemma…
Har ni kanske nåt annat förslag på smärtstillande. Nåt måste jag börja ta för jag har aldrig haft så ont som nu.

# 45 Det där är ju så individuellt så det kan ingen av oss andra råda. För det som passar mig passar inte dig osv.
Har du pratat med din läkare eller ska du prata med henne? Det bästa är ju att ni två har ett ordentligt samtal om både för och nackdelar med olika mediciner.
Hoppas du berättat för din läkare att du reagerade så starkt på Tiparol. För det kan ju betyda att du inte ska ha den sortens läkemedel eller om det kanske var för stor dos du fick. Kommer du ihåg vad du fick för styrka på tabletten så du vet vad du ska säga till läkaren?
Hoppas ändå att du ska hitta nåt som kan hjälpa dig. Då ihop med din läkare.
Ha en bra dag! Mongu.
Säger som mongu att om du reagerar starkt på Tiparol så
måste din läkare få veta det.
Jag står i valet och kvalet att skriva att för mig blev det
katastrof, yrsel, ramlade och slog huvudet i asfalten med
5 timmars medvetslöshet. Och allt berodde på denna medicin
enligt både neurologen och akutläkaren som sade sig vara trött
på alla som tuppar av efter att ha fått denna medicin.
Min syster är receptarie har hört otaliga historier om
vad som har hänt.
Så för min del borde den här medicinen förbjudas,,,,,,
Så om du fick den reaktion som du berättade om så skulle
jag aldrig skriva ut detta om jag vore din läkare.
Vet hon om vad som hände ?
Jag hoppas av hela mitt hjärta att allt ska ordna upp sig
och att du får en medicin som fungerar. Stor kram !
nej hon vet inte om detta….mitt eget fel kanske som inte upplyst om detta,,jag "tänkte" inte på det…
Jag tackar för att ni hjälper mig att få igång "tänket"
.
Jag är så glad att jag hittat den här sajten
, kanonbra.

# 48 Då är det jätteviktigt att du ringer till din läkare och talar om det. För läkarna kan ju inte gissa sig till att den eller den patienten tål inte det eller det läkemedlet.
Mitt råd till dig är att du kollar med Apoteket vad det är som du fått. Men också att du kontaktar din läkare nu och talar om hur du reagerade.
Det är ju så att har man reagerat konstigt eller kraftigt på ett läkemedel så bör man inte få just den medicinen.
Ha en bra dag! Mongu.
Du har så rätt… tänker inte klart när jag har så ont. tänk vad bra det vore om läkare kunde vara tankeläsare och känna av hur men mår…
Blir smått desperat när det inte lättar nån enda dag…
Om man kunde ändå kunde gå i ide…och vakna pigg och utvilad, bara känna att man var hungrig, inget annat…
Vore dom tankeläsare behövde vi inte kämpa… :(

Är det fler än jag som har MYCKET mera ont i dagens läge? Jag tycker att det bara blir värre och värre med fibrovärken.
Var till läkaren i måndags och berättade för honom atrt jag inte mådde bra av Tramdolen+cipralexen. Han frågade vad jag provat, jag sa att jag provat det mesta och äter nu bara alvedon och det hjälper ingenting. Jag berättade att jag är allergisk mot acetylsalicylsyra ( fått anafylaktisk chock av det) och sedan frågar han mig om jag provat magnecyl eller voltaren?? Inte undra på att man blir fundersam på om dom lyssnar till en.
Han skrev inte ut oxycontin, så att jag skulle kunna prova det, som jag ville. Istället skulle jag stå ett år? i kö till sjukgymnasten för att testa "tensapparaten"!! Om han läst min journal, så måste han ju sett att jag har haft stesolid vid behov i många herrans år utan att överäta dem..att jag hushållit ordentligt med dem.. Och han skulle sett att jag ätit Tramadol och verkligen hushållit me dem..och att jag inte vill äta dem för att jag inte mår bra av dem.
Vad jag däremot vill, är att ha något mot smärtorna innan jag inte orkar leva. Jag vet att allt är pest eller kolera, men jag väljer gärna att äta oxycontin vid behov och kunna orka att vara som människa till min familj och till mig själv!
Just nu har livet ingen mening med dessa smärtor, för det är ett enda virrvarr i huvudet av att tänka på värken!
Carpe Diem….Fånga dagen
#52 Vill börja med att be om ursäkt för att jag inte svarat
på ditt pm men jag har varit fullständigt däckad de här sista
dagarna p g a väderomslag.
Men jag lovar lilli, så fort jag bara orkar så skriver jag till dig
och berättar om mina erfarenheter och vad som har hänt mig
inom sjukvården.
Med mail kan man ju spara men här kan jag ju skriva lite
och sedan går ifrån och fortsätta efter en liten stund.
En bamsekram från Anette

Jag känner ett flertal som äter tramadol mot värken och det hjälper och dom känner inte av biverkningar, så det är knepigt att det fungerar så olika. Min bästa vän tål ej tramadol och när hon var på utredning pga smärtan och sa att hon "bara" åt alvedon" blev läkaren irriterad och sa att hon fick skylla sig själv om hon hade ont när hon ej åt mediciner, typ tramadol. Trots att hon provat och blivit jättedålig, så tyckte han att hon skulle prova igen med en pytteliten dos och på så sätt vänja kroppen. Så tokigt det kan bli ibland, inte konstigt att vi blir förvirrade!!!
Samma sak med Lyrican när jag provade första gången.
Fick hallucinatiaoner, skräckslagen för hunden, tungan kändes
som svullen och sluddrade. När jag låg ner på sängen och blundade
så blev det åt "skära-elefanter-hållet". Så istället för att bli rädd
så tänkte jag att det är första, och sista gången som jag är hög
så det var bara att testa det. Jag flög omkring, men minns
inga detaljer om det.
Men aldrig mer !
Så visst reagerar vi olika ! 

#53 Det är lugnt,Anette..Jag förstår att du inte haft tid eller ork att svara
Jag är själv så in i bombens handikappad just nu av värken! För tillfället så har smärtan blivit sååå mycket värre så jag nästan blir orolig..
Men jag ska ju inte sticka under stol med att jag väntar på ditt svar! Det är så skönt att få "prata" med folk som förstår ens dilemma, man känner sig lite ensam fast man vet att man inte är det
När jag var på smärtkliniken första gången och fick min diagnos, så ville läkaren att jag skulle prova Lyrica. Men jag vill inte ha dessa biverkningar och jag vill framförallt INTE gå upp alla dessa kilon! Det räcker gott och väl med dom man har.
Bamsekram tebax!
#54 Ja, tänk så olika det kan vara med oss människor och med Läkarna framförallt!! Han förstod väl och visste att alvedon inte ger någon verkan på fibrosmärtan, men å andra sidan så är det ju svårt om man inte klarar av att äta Tramadolen. Hur i hela friden ska man gå till väga??
Carpe Diem….Fånga dagen
Hej igen ! Nu är jag på tråden ! Nu ska jag läsa och svara
på ditt pm. Kram !
Tramadol innehåller ämnen som höjer seratoninet och gör så att man hamnar i en depression när man slutar med det. För några år sedan fick jag hjälp med att sätta ut det, åt 1000mg/dag, och det var inte roligt. Det var inte bara den gamla vanliga abstinensen utan även också en hemsk deppkänsla. Har även också tidigare fått hjälp med att sätta ut läkemedel, ketugan och stilnoct (hästdoser). Kan säga att efter stilnocten så kommer tramadolen på en klar tvåa. Tittar man på synapserna så ser man ett "klet" (fick höra av läkaren) som man inte ser vid utsättningar av andra opiater, benso, kodein och det gör att abstinensen är väldigt utdragen. Äter oxy nu, har sänkt dosen lite och tycker abstinensen är stark men inte på samma sätt som tramadolen (kanske för att dosen inte är så hög) utan känslan av deppighet.
Vad gör man när man har smärtor……
Kan inte vara utan smärtstillande för då funkar jag inte pga smärtan. Kan inte äta smärtstillande för jag skapar snabbt en tolerans och måste sätta ut dom. Lobotomi??

#59 Jag undrar om du menar att du åt 1000mg/dag av tramadol? Det låter jättemycket. Jag håller på att avgifta mig själv från tramadol, men jag har ätit som mest 300mg/dag och är nu nere i 150mg/dag. Jag har undrat varför jag ibland känner mig så nere och irriterad, som om jag har PMS hela tiden, men det kan ju bero på nedtrappningen av tramadolen!!

# 59 Maxdosen för Tramadol är 400 mg/dag. Så har du tagit så mycket som 1000 mg/dag så har du fått i dig mer än dubbelt så mycket.
En sån stor dos kan ge mycket skador. För man lindrar inte smärtan mera om man överdoserar det man gör är att skada sin kropp.
Det är inte vanligt att man reagerar med depression när man slutar med Tramadol. Men det finns med bland mindre vanliga effekter.
Viktigt när man trappar ner en medicin, vad det än är, är att man gör det långsamt. För har kroppen varit van att få ett visst ämne under en tid så saknas ju det.
Ha en bra dag! Mongu.
*61 Så du tror att en person som har skaffat sig en tolerans mot sina värktabletter och fortfarande har lika ont som när den började, tänker att den inte kan ta mer? När man väl är inne i tablettberoendet så har logiken dragit ut genom fönstret och det enda är att man inte vill må så dåligt. Om jag åt 4 tabletter eller 20st 5mg/dag spelade ingen roll för jag hade då lika ont som när jag började äta. Jag åt i stort sätt för att slippa bli abstinens. Har du läst eller upplevt själv att depression finns med bland mindre vanliga effekter, MONGU?
De som vill läsa hur det funkar kan gå in på:
Där har dom inte läst sig till erfarenheten.

# 62 Det jag skriver är mina egna erfarenheter, samt det som står i FASS.
Har själv sen ett antal år mycket svår smärta, ständigt. Är aldrig fri från den. Däremot skulle jag inte ge mig på att överskrida maxdosen på de mediciner jag fått och får.
Har sett människor som fått skador pga tabletter.
Sen vet ju inte jag vad du har för läkarkontakt, själv har jag en mycket bra och förstående läkare som verkligen försöker hjälpa mig.
Så till din fråga i början av inlägget där måste jag svara JA! Jag både tror och vet att personer med svår smärta tänker att den inte ska gå över maxgränsen.
Sen vet jag också att det finns de som inte följer ordinationer. Utan tar för mycket medicin.
Ha en bra dag! Mongu.
*63 Ca 250 000 personer i sverige lider av läkemedelsberoende och mörkertalet gör siffran mycket större. Så jag vågar nog påstå att det finns väldigt många som överdoserar.
Då jag har genomgått 3 läkemedelsutsättningar på klinik och då haft läkare som är utbildade i ämnet torde jag ha ganska stor erfarenhet om det.
Kan bara säga Grattis, Mongu, att du inte tillhör den kategoring som överdoserar!
Men hur många överdoserar av "egoistiska "skäl ?
Man har kanske en läkare som har skrivit ut en dos som
egentligen är alldeles för låg för den smärta som man har
(och friska läkare har svårt att sätta sig in i hur det egentligen
är. Har i Läkartidningen läst att "fibropatienter har en förmåga
att starkt överdriva sina smärtor genom att i sin beskrivning
säga att det känns som en kniv i ryggen, det bränner som
eld o s v. Och det hela var skrivet i tämligen syrlig ton.
Och hur stor förståelse har de då ? Och nog blir dosen där-
efter då.
Om man sedan har familj med kanske flera mindre barn,
tonårsbarn, sjuka föräldrar och därtill hus, trädgård o s v.
Att då med denna för låga dos klara av detta…….Så att man
överdoserar måste jag faktiskt säga att jag förstår. När värken
fullständigt gör att kroppen håller på att gå i bitar, man
ligger på sängen och är ledsen samtidigt som samvetet
håller på att gnaga sönder en (ännu ett uttryck för våra
oförstående läkare), hur lätt är det inte då att överdosera?
Efter en liten stund så har värken lindrat lite och man kan
komma upp och ställa upp för barnen.
Har man därtill en oförstående make som gnäller för att
man bara ligger på sängen…
Så det är inte bara frågan om att vara "duktig". Det är frågan
om i vilken situaion man är.
Och om man verkligen har en dos som räcker till för den
smärta som man har (och oftast har man inte fått det).

# 65 Men hjälper verkligen medicinen bättre för att man överdoserar? Många gånger gör den inte det utan ger så mycket mera skador på kroppen istället.
Jag har inte tillräcklig medicindos för att bli smärtfri, tvärtom ligger högt på smärtskalan ständigt. Dygnet runt.
Men överdoserar inte i alla fall för jag är alldeles för rädd om min kropp. Att den ska få skador som inte går att bli av med.
För mig handlar det inte om att va "duktig".
Sen finns andra sätt att försöka möta smärta på. Vad det är helt olika från person till person. En del tycker Mindfulness hjälper andra yoga osv.
Ha en bra dag! Mongu.
Är egentligen för dålig för att svara, men jag gör ett försök
utan vad jag menar är att om läkaren skriven ut en dos som
är alldeles för låg, och så tar man mera för att klara av att ta
hand om familj, barn o s v. Då så överdoserar man……
Och det är då det är så orättvist. Bara för att läkaren har
skrivit ut för låg dos, och man tar mera, så står det i journalen
att man överdoserar=missbrukar.
Det är så orättvist !

# 67 Det är en sak. Visst är det jätteorättvist när det blir så.
Det jag undrade är om man verkligen blir hjälpt när man går över maxdosens gräns.
Som t.ex. Tramadol där maxdos är 400 mg/dag.
Ha en bra dag! Mongu.

Detta är verkligen inte lätt, som att välja mellan pest eller kolera. Jag känner som mongu, att om jag har maxdos och det inte hjälper, så tänker jag att om man försöker minska medicinen, för att sedan kunna ta den igen osv.. Det är ju förstås mycket lättare om man inte har en massa krav på sig, utan kan ligga när det är som jobbigast. Dom som inte har den möjligheten förstår jag att man tänker bara en dag i sänder och tar så mycket medicin, så man klarar dagen.Men om då läkaren vägrar skriva ut mer så blir det ju så mycket värre då, om man helt plötsligt står där utan medicin(vilken abstinens!!!)
#68 Tror inte att man blir hjälpt. Men det är väl i ren panik,
man har så ont, så ont så det är det enda man kan göra
för stunden. Måste vara rent vedervärdigt.

Helt klart så måste det va hemskt.
Men man blir aldrig mera smärtlindrad av att överdosera tvärtom så skadar man sig själv och sin kropp.
Det bästa om man har så ont och inte nåt hjälper är trots allt att ta sig akut till sjukhuset. Så dom får hjälpa till med nåt, sprutor eller vad det kan va. Har själv blivit tillsagd att jag ska åka in akut för det är enda sättet dom kan hjälpa mig på när smärtan sätter in för fullt.
Ha en bra dag! Mongu.
När jag var patient på smärtkliniken så fick jag veta att jag
skulle inte söka akut, "det är helt meningslöst" sade hon.
Min svärfar åkte in men fick åka hem efter att ha väntat i
5 timmar.
Läkaren på smärtkliniken sade också" skriv inga långa brev"!.
Tala om att känna sig ovälkommen.!!
Är det någon som har fått hjälp genom att söka akut ?
Skulle vara bra att veta om det blir akut.

# 72 Min ortoped har uppmanat mig att söka akut när jag får så ont att jag inte klarar mig med de mediciner jag har.
Har en gång sökt akut och det resulterade i att jag fick ortopedkontakt på sjukhuset och den kontakten har jag fortfarande.
Vet också flera andra som sökt akut och fått hjälp med blockader och liknande.
Ha en bra dag! Mongu.
#73 Tack för svar mongu
Men vad jag undrar över är just fibrovärk, kronisk smärta,
den sorten där läkarna egentligen inte har någon hjälp att ge,
mer än smärtstillande till en viss gräns.
Om man har just fibro,kronisk smärta, är det då någon
mening med att sitta på en stenhård bänk i 5 timmar.
Har de någon hjälp att ge i dessa situationer ?
Jag har pratat med min son som jobbar med Alkohol-Narkotika rådgivningen och han blev rädd när han hörde att läkare skriver ut Tramadol med antidepressiva för de ska inte kombineras.
#75 Jag har precis samma inställning men hållt tyst då jag
inte velat sätta mig på tvären alltför mycket.
Men hur många har inte det ? På smärtkliniken fick jag Oxy
och antidepressivum. Och när jag mådde dåligt så satte de upp
dosen. Så nog är det skrämmande !
#76 Det är väl inte att sätta sig på tvären utan du och jag kan hålla varandra i handen och tala om att så här är det.
Sonen ser ju hur det går om de blandar och läkarna som han jobbar med förbjuder denna blandning. Tyvärr är en del Distriktsläkare inte så kunniga som de borde vara i detta. Lite för lätt att blanda och ge.
Och har man ont tar man ibland emot det som erbjuds utan att ifrågasätta och det är bara mänskligt!
Jag kan inte vara tyst med det här för jag vet att sonen har rätt!!
Jag kanske uttryckte mig lite fel med "att sätta sig på tvären".
Det är ju många som äter kombinationen. Och som behöver
det (gäller även mig själv) och då vill jag inte komma och
oroa, det var väl egentligen så jag menade.
Och jag skulle aldrig komma på tanken att kritisera de som
informerar. Och eftersom det redan har informerats så finns
det ingen anledning för mig att fortsätta, för då blir det tjat.
Så det var väl egentligen så jag menade.
Hoppas ingen tar illa upp nu oh det blir diskussion om
mitt inlägg. Jag menar bara väl. Inget annat.

#77 Jag tycker oxå att läkarna är lite nonchalanta med att blanda mediciner! Jag som frågat så många läkare, varit orolig, om Tramadol och cipralex verkligen går att äta tillsammans..och fått svar flera gånger att " det ska nog gå bra"!!
Tur att jag har sådan respekt för tabletterna att jag inte vågar lita på detta "nog gå bra", så jag tar kontakt med läkemedelsupplysningen och smärtkliniker, för att få rätt information.
Och där säger de att man ska INTE blanda tramadol och SSRI-preparat!
Däremot så är det ingen fara med Oxycontin och SSRI. De krockar inte med varandra, säger de.
Carpe Diem….Fånga dagen

# 74 Jag har både fibrovärk som är kronisk men också flera andra sorters värk som varat så länge att de är kroniska.
Smärtor går ofta hand i hand och smärta föder smärta.
Den som rått mig att söka akut är medveten om att jag har fibro
Ha en bra dag! Mongu.
#78 Men snälla du jag står för det jag skriver och om jag missförstod dig så tar jag tillbaka det jag skrev till dig men jag står för mitt. Det är inte att kritisera för jag tycker det är att hjälpa att tala om att det inte får blandas vissa mediciner. Det tänkte inte jag be om ursäkt för i alla fall.
Det är bara att gå in på Fass.se eller läsa i en vanlig Fass att de SKALL inte blandas…så enkelt är det!
Vi ska väl hjälpas åt och jag ser det så som att det är just det jag gör. Provar att hjälpa!!
Jag kan tala om att jag idag fick Arthrotec av en läkare fast jag talade om att jag inte får äta inflammatinonshämmande då jag har haft magsår en gång och har problem med halsbränna som kommer och går. Medicinläkaren har förbjudit mig att äta dem.
Men inte lyssnade han på det inte, han var mycket vänlig och så men han ville inte lyssna på detta.
Att skriva att nån gör något fel när man överdoserar och att det kan ge stora skador är inte bra. ALLA vet att det inte är det bästa att göra. Men om det nu är så att man gör det så är det väl bättre att få stöd och råd än att få ännu mer dåligt samvete och ångest för att man har hamnat i den situationen man befinner sig i. Överdoserar en person så behöver den istället få höra att det inte är ovanligt och att det finns hjälp att få och INTE att det är farligt och fel, för det vet den personen redan. Risken finns att den personen undviker att säga något till en läkare eller sin omgivning pg a det dåliga samvetet och rädslan för att inte bli förstådd. Ge STÖD istället för förmaningar. Det finns alltid en orsak till ett problem, fokusera på orsaken och inte på symtomen.
Jag har väl varit inlagd 20-25 gånger för min värk och ALLA gånger fått en massa morfin intravenöst. Det om något är väl att glida in i ett beroende på räkmacka!! Den som tror att läkarkåren och sjukvården har full kontroll över varje individ som lever med värk kanske skulle tänka om lite. Är det inte så att vi måste vara kaptener på våra egna skepp? MEN, även en kapten går på grund ibland. Hellre går jag på grund för egen maskin än att nån annan styr hela tiden. Jag förstår läkare som skriver ut smärtstillande när inget annat finns att göra men det måste finnas en bättre uppföljning och det måste finnas ett alternativ till piller. Massage, akupunktur, naprapati, osteopati mm mm. Som det är nu får man ju betala sin massage själv och hur fan ska man kunna det på en sjuklön eller halvtidslön…..

Så rätt du har, lillsyrran
Carpe Diem….Fånga dagen
#82 Om jag är en av de du lillsyran vänder dig till ang dåligt samvete så ber jag om ursäkt, för det var inte min mening. Tro mig att jag vet hur det är att ha ont jämt och ständigt och äta värktabletter.
Det med överdosering är nog mycket vanligt men läkarna måste ta ett större ansvar. Nu finns det många läkare som tar ansvar men den grupp som inte har koll alls på hur mycket tabletter patienterna äter bör skärpa sig.
Men å andra sidan lever vi ju i ett samhälle där många läkare själv mår dåligt så det är nog inte lätt för någon. Och tro mig när jag säger att jag är sådan person som brukar hjälpa om jag kan och vill absolut inte ge någon dåligt samvete. Allra helst inte någon som redan mår dåligt av värk och av att äta mycket värktabletter.
#83 Jag håller med dig men jag tycker att vi kaptener ska prova att vara rädda om oss själva i alla fall. Det låter jobbigt att måsta få så mycket morfin pga värk och då är det lätt att bli beroende. Men vi får inte tappa hoppet utan hoppas att det ska ordna sig så småningom med eller utan tabletter!!
Själv har jag nu bett om att få röntga mina höfter men jag skulle prova att blanda Tramadol, Alvedon och Diklofenak men det gör jag inte utan håller mig bara till det ena för jag vill inte blanda.
Nu ska vi stödja varandra, alldeles rätt och det var min mening i alla fall i det hela….Vänligen Jeremina!