Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 5510 ggr
Anna_Sv
0

Fått diagnos - MFS

MFS står för myofasciellt smärtsyndrom och kan liknas vid fibromyalgi men är ändå inte samma sak. Diagnosen fick jag av dr Mats Karlsson på Smärtkliniken S:t Olof i Falköping den 4 januari. Vad skönt att äntligen kunna säga att "jag har myofasciellt smärtsyndrom" istället för "jag har värk i hela kroppen men vet inte varför"!

På Sveriges Fibromyaligförbund's hemsida kan man läsa en artikel om skillnaden mellan FM och FMS.

Såhär skriver de om FMS:

Myofasciellt smärtsyndrom innebär en molande, värkande smärta i muskelområden, ofta i skinkorna, ryggen, nacken och axlarna och är väldigt ofta orsaken till rygg- och nacksmärta. Den är ofta förknippad med ömma och hårda områden, s k ”triggerpunkter”. När dessa triggerpunkter utsätts för tryck gör de ont och smärtan kan sedan stråla ut från dem. Mekanisk stress kan göra att triggerpunkterna består hos de flesta patienter som lider av ett ihållande myofasciellt smärtsyndrom. Den vanligaste källan till sådan stress är asymmetri i skelettet, dålig hållning, repetitiv överansträngning av muskler eller långvarig orörlighet.

Ständig värk alltså.

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

Anna_Sv
1

Någon annan som fått denna diagnos istället för fibromyalgi?!

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"