Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 3435 ggr
bluemary
0

Ett städat hem ?

Just nu är det en katastrof här hemma. Och när jag
så mår lite bättre så är det så mycket som jag vill
göra och jag skriver listor. Men det händer inget,
det går så sakta. Om jag har räknat med att göra 5 st
saker som står på min lista så blir det bara någon
enstaka som jag kan bocka av. Det händer inget.
Det går så sakta. Blir det likadant för er ?

illernettan
0

Jag har slutat skriva listor. Det är för mig alldeles för stressande då jag inte orkar/kan börja/slutföra dom. Det blir som det blir. Jag har fördelen av att bo själv och då blir bara det nödvändigaste framplockat. Sedan har jag en förmåga att småplocka hela tiden så då blir det inte så mycket.

Nackdelen är att jag har sju illrar och en katt. Fem illrar är inte rumsrena så det är städa undan tidningar i tid och otid. Dammsugning och våttork av golv försöker jag att göra en gång i veckan. Inte alltid jag lyckas. Men jag har fått tips om små, blöta, tvättlappar som jag använder på golvet och det funkar riktigt bra. Då känner jag mig inte så ohygienisk Glad.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

kajsa-kavat
0

Städa, vad är det ? Jag klarar inte av dammsugaren, och vi har två katter och en hund. Så ni kan tänka er vad hår det blir.

Men ibland lyckas jag faktist få fart på gubben så att han dammsuger. Själv kan jag sköta det som är i lagom ståhöjd utan att behöva lyfta armarna för högt.

Rita-S
0

Självgåande damsugare är rätt bra faktisk. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

knas65
0

Jag har varit och tittat på dammsugare idag…Yippiii va kul att behöva köpa en sak som gör mig illaRynkar på näsan. Det är så tungt att dra omkring med "det aset". Uppe på en hylla stod det en självgående…

Vilken dröm det vore att få äga en sån!!

Känner igen det där att inte få nåt gjort… Jag är inne i en period av handlingsförlamning, skitjobbigtGråter. Jag har aldrig skrivit lappar för jag hade med all säkerhet inte hittat dem ändåSkrikandes. Jag lägger in de viktigaste måstena i min mobil så påminner den mig i lagom tid innan jag ska iväg, eller om det är nåt jag ska göra hemma..Tungan ute

mongu
0

Det är svårt detta med städning. Klarar själv inte av att dammsuga, utan det får maken göra. Problemet är att han har runda hörn överallt i vårt hem.

Nån annan som har det problemet?

Om jag skulle köpa ny dammsugare idag så är en väldigt viktig faktor tyngden på dammsugaren. Den får absolut inte va tung att dra runt på. För visst måste det finnas lättare o tyngre dammsugare?

När man har en som funkar hemma så byter man inte bara så där. Det kostar ju att köpa.

Faktiskt så har jag en självgående liten dammsugare. Den är perfekt att ta upp en del med men jag har ingen dyrare variant. Köpte den faktiskt på Tradera för några år sen.

En liten maskin som klarar att göra rent på mattor och golv. Men den är inte heller så bra på att hitta hörnen.

Jag skriver inte listor men jag har dom i huvudet. Tänker ut att det och det ska jag göra. Men bara tanken räcker för att jag ska krokna totalt.

Sen klarar min rygg mindre och mindre för tillfället. Väntar ju på en stelop. står på kö med vårdgaranti så får se när det blir.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Rita-S
0

Jag skulle faktisk fundera på liten handhållen damsugare med munnstycke for att damsuga golv om jag var er. Den jag har är inte så lätt, men den suger bra och är påselös så jag älskar den. Dock är den inte så kul i trappor.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

[Jeremina]
0

Jag har sådana problem att jag måste få hjälp hemma med städning för det är något som jag aldrig klarar av själv.

Det är jobbigt att inte kunna göra det som huvet vill men inte kroppen klarar….Obestämd

kajsa-kavat
0

Du som hade en dammsugarrobot, vad tycker du om den ? Fungerar den bra ? Hur är det med hinder som sladdar, bordsben osv. Går den bra där ?

Jag frågar bara för att även jag tänkte buda på en på Tradera. Vilken robot har du ?

Rita-S
0

Lite beroende på modellen, men robot-damsugare har sensorer som registrerar bordsben, väggar, trappor. Du kan även få tag på robotar som reagerar på laserstråler så du kan sätta upp en falsk vägg låt oss säga mellan hall och vardagsrum så den enbart damsuger ett av rummen varje dag.

Många av dom billigare typer har små borstar som svarvar runt och sopar upp damm och småböss, vilket inte är riktig ideellt med djurhår, men dom dyrare modellerna har även sugnings-effekt och är rikgita damsugare och inte bara damborstare.

dess dyrare modell, dess mer kan man göra. Dom billigaste fungerar enbart när man slår den på. Dom dyrare har en "dockingstation" eller en laddnings-station och återvänder till den när den är klar, du kan då programmera att den skal damsuga ¨vid fasta intervaller, varje 72 timmar (vart tredje dygn) eller vad man vill, och då vill den damsuga tills den går nästan är slut, återvänder till laddaren och laddar tills den är uppladdar och fortsätter sen.

mattor och låga tärsklar skal inte va ett problem för dom mer sofistikerade, och den skal heller inte låta sig besvära av sladdar över golvet. Hur det är med dom billiga är nog mer tveksamt.

Roomba är en av dom mer kända och en av dom första och bästa som kom, numera finns där en rad kopior.
Dom som har gjort Roomba har även gjort Scooba som tvättar golv, och dom har även en tilsvarande som klipper gräsmatta.

kajsa-kavat
0

"9 Tack för svaret Rita. Jag förstår ju att dom billiga modellerna för några hundralappar inte är så effektiva. Och då särskilt när man har hund och katt. Det är det jag mest tänker på, att få upp hund och katthår som det blir massor av.

Ska titta på Roomba och Scooba och se vad dom kostar.

mongu
0

# 8 Den jag har är en enklare modell som jag måste sätta på den har ingen dockningsstation. Men den tar faktiskt upp en hel del av katthåren, vilket jag inte trodde den skulle. Det är med borstar som tar upp.

Den fastnar ibland på mattkanter och så men förvånansvärt bra tycker jag att den är.

Tror den heter TCM cleaning robot. Det är en röd liten söt sak.

Jag gav inte mer än ca 400 kr med frakt så för det priset tycker jag den gör ett bra jobb.

Vad ska du buda på för nån? Min är också köpt på Tradera.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Rita-S
0

Borstarna på dom billigare kan man ju va uppmärksamma på faktisk, skaffa en pinsett och kika efter om borstarna börjar bli fulla med hår, presis som man gör med hjulen på golvmunnstycket på en vanlig damsugare med :) Håller man dom ren för hår så hänger dom inte upp sig heller.

Sen är det ju inte så himla tungt att sitta och betrakta en liten robot damsuga, och kanske lyfta den av en matta i bland som det är att faktisk damsuga själv. Det går att överleva tycker jag.
Så all heder till dom billigare, det är fortfarande bättre än att göra jobbet själv. Det kan va lite olika hur mycket sensorer dom har, men det borde ju stå om dom har sensor som upptäcker trappor och sådan. Dom flesta som inte har sensorer är dog fixat så dom iaf reagerar när dom stöter i något med att styra undan sen skulle jag tro. Vilket kan betyda att man får ställa något i vägen för en trappa på sin höjd.

Roomba och Scooba är nog något dyrare än 400 kronor. Sist jag kollade kostar dom äldre modellerna av Roomba runt 1000-1500 nånstans men dom har ju då en docking.
Scooba är skitdyr tror jag nog, den är rätt ny, sist jag såg (längre sen) kostade den över 3000 kronor, men även där kan det ju ha kommit kopior på senare tid utan att jag har koll på just det :)

linasvovvar
0

Pedant som jag är så städas det här hemma varjedag, har 4 hundar med massor av hår och två katter som alltid tycks fälla. en tonåring och en man. Så det känns som om här alltid är skitigt. Men som sagt så städar jag varje dag, tyvärr blir ju andra saker lidande.

illernettan
0

Jag kan se framför mig ett gäng med illrar som åker snålskjuts på robotdammsugaren, om jag skulle skaffa mig en sådan GladGlad

[Jeremina]
0

Min robotdammsugare heter Ingela och har städfirma hihi! Skrattande

Min kommun beviljade mig städning men då jag inte behövde mer hjälp än så då min man och jag hjälps åt med saker och ting. då fick jag inte hemtjänst för bara städning så då fick jag anlita privat städfirma vilket ju blir dyrare men jag måste få den hjälpen så det fanns inget annat val.

Hon är så duktig och jag är glad för att min man kan göra en del saker åt mig medans jag kan göra en del som inte han kan.

Han ramlade ner och skadade sig på jobbet så han har andra bekymmer än jag.

Rita-S
0

#14 eller tre katter som antingen flyr för livet eller forsöker döda "kaninen"……

illernettan
0

#16 Ett stort fniss…….Glad

kajsa-kavat
0

"11 Budade på en röd maskin, lade in 400 men är nu överbjuden. Rynkar på näsan Får se om jag hakar på igen.

mongu
0

# 18 Min är röd och grann.

Visst är det lätt att sitta och titta på den och hjälpa den på traven när den fastnar betydligt lättare än att dammsuga. För dammsugaren och jag är ovänner. Den gör mig så illa.

Ha en bra dag! Mongu.

knas65
0

Jag brydde mig inte om att köpa nån ny " slangdrake " Jag la pengarna på sånt jag behöver just nu för att lyfta mitt humör.

Jag är inne på Tradera och slåss om ett sååå fint pussel på 1000 bitar…DET blir nåt för fibrohjärnan att bita i!!!

Jag bojkottar städningen ett tag till…

mo12
0

Jag brukar gå på all reklam och köpte mig en Swivel Sweeper från Twins.se tror jag. Den är lätt att städa med och funkar mkt bra på mattor som är släta, inte ryamattor alltså. Den duger i alla fall mellan varven:)

mongu
0

Vad tror ni om denna städsak dom gör reklam för nu? H2O-mopp eller vad den kallas. Där allt ska gå som en dans och man kan städa överallt med denna lilla maskin.

Allt från toaletter till möbler osv.

Låter lite för bra för att va sant tycker jag. Fast det ser väldigt lätt ut när dom demonstrerar den.

Ha en bra dag! Mongu.

bluemary
0

Bra att du tog upp det här mongu, funderar på precis samma
sak !

mongu
0

ja jag tycker det verkar otroligt att precis alla fläckar bara försvinner. Vare sig det är vin eller bläck.

Sen så tar dom i toastolen för att sen va i ugnenFörvånadfast det kanske inte är med samma munstycke.

Men jag tycker det verkar lite konstigt.

Ha en bra dag! Mongu.

mo12
0

Har sett reklamen  på H2o moppen och varit på väg att beställa den, men den är ju inte så billig, så jag skulle gärna vilja veta om nån kan rekommendera den. Jag håller med, det verkar nästan vara för bra för att vara sant, men vem vet. Sov Gott alla Fibrovänner. Kram!!

Rita-S
0

nånting jag vill ha är en damp-tvättare. H2o moppen har jag provat, den var kass fast bättre än vanlig rundmopp iaf.

kajsa-kavat
0

"26 Vad är en damp-tvättare ? Jag är intresserad av allt som kan göra städningen lättare.

illernettan
0

#24 Menar du att dom först har den i toastolen för att sedan vara i ugnen?? Äckligt…..om dom inte har torkat av och bytt munstycke Rynkar på näsan

mongu
0

Nej dom hade säkert bytt munstycke men det syntes inte i reklamen utan dom visade alla ställen man kunde ha den.

Jag reagerade på att det verkade äckligt.

Ha en bra dag! Mongu.

Rita-S
0

#27 oj förlåt, damp är norskt ord! En ångtvättare menar jag självklart, som blåser ånga på smutsen! :D

kajsa-kavat
0

"30 Menar du en sådan man även kan tvätta fönster med ??

Rita-S
0

#30 ja du kan väl i principen tvätta allt föruten dig själv med det :) Du kan ånga bort rökdoft, doft av bål, eller andra o-dofter från kläder och tyg med :) ja, och ylle förståss.. det tål ju hög värme och fukt rätt dårligt..