misstänker fibro..
har gått med värk sen jag för 1 1/2 år sen blev sjukskriven för utmattningsdeppresion(nu arbetslös). snubblade över denna sajt,blev nyfiken då många historier här liknar min(värken m.m) och började söka fakta. allt stämmer! min fråga nu: hur går man tillväga för en diagnos? läkare har uteslutit reumatism,artros m.m men inte gått vidare i det utan bara gett min voltaren alt. diklofenak(som inte hjälper ett skit) o sen tack o hej så hur gör man??
S*Winsnes Wilda
Jag misstänker också att jag kan ha fibro men läkaren jag går hos nu tror att det hör ihop med mina psykiska problem. Andra läkare har kollar reumatism och borrelia men har inte det. Och när jag söker information så hamnar 50% av gångerna på just fibro. Får se vad den nya läkaren kan åstakomma.
Läkaren kollar på 18 olika punkter i kroppen triggas och man skall ha 11 av dom 18 och sen skall det vara en varaktig smärta i minst tre månader. Det är vad jag har läst mig till.
Lycka till!
Jag har oxå gjort den här resan genom sjukvården jag fattar inte att det ska vara så svårt för läkare att ställa en diagnos!
Funderar så här:
du säger läkare, är det din vanliga eller en reumatolog??
Låt dig inte bollas runt mellan diverse värktabletter som inte hjälper, till slut får du biverkningar av dem också…
Du riskerar att få diagnosen psykiskt sjuk.. Hur många av oss har inte `fått den?? Har man provat alla deras f-bannade mediciner och inget hjälper så är det enkelt för dem att ta till den enkla utvägen: att klassa DIG som psykiskt sjuk.
Du har möjligheten att skriva en egenremiss till reumatolog på sjukhuset.
Jag har inte gått den vägen men vet att man kan göra så.
Det tar lite längre tid att få komma på en sån remiss men det är ett alternativ om din läkare inte vill remittera dig.
Stå på dig!!! Man skulle behöva vara frisk för att orka vara sjuk då det tar sån energi att slåss för sin rätt till vård…
Tack för svar.. ja d e vanliga läkare på VG. har fått diagnos panikångestsyndrom,utmattningsdeppresion,kroniskt trötthetssyndrom mfl.. verkar lätt o sätta såna "stämplar" värken har jag haft ca 2 år,svårt med o minnas när i år när saker skett.. 
S*Winsnes Wilda