Öm i hårbotten och ansiktet
Hejsan jag har ofta ont och är öm i hårbotten och ansiktet, käkarna spänner och det trycker i tinningarna, brukar även ha partier i panan som ömmar, hårbotten är vissa daar väldigt ömande, känner någon av er igen detta?? är det en fibromyalgi symtom?? har inter läst om någon annan som har liknade så jag känner mig lite ensam om det :(
Ha en fin dag!!
Hej på dej…
Det du beskriver har jag oxå(men säg nåt jag inte har
)
Jag har Fibromyalgi och spänningsvärk och det där med öm i hårbotten,ansiktet,tinningar och käkar är nog säkerligen spänningsvärk!Av det kan man få både det ena och andra symptom
Och vad gör man åt sånt då?…JO slappnar av..precis som det är så lätt då?!I vaken tillstånd kan man ju försöka tänka på att inte vara så spänd eller bita ihop käkarna…men en del spänner sig ju på nätterna och behöver kanske en bettskena…andra gör avslappningövningar…För min del har inget av det hjälpt..
Ha det gott och ta det lugnt
Jadå,samma här!Även runt ögonen och ovanför ögonbrynen är det så ont emellanåt.Brukar massera och försöka spänna av men som #1 säjer..inte det lättaste alls.Samma symtom som du plus detta har jag haft sen fibron gjorde sitt inträde i mitt liv för tolv år sen och inte verkar det vilja ändra sej heller hihi.
Den här sjukdomen är hur skum som helst,tycker nya grejer ploppar upp ideligen som man inte haft förut.Man får försöka glädja sej åt de dagar det är lite bättre iaf.
Precis…så är det…nya symptomer som bara"ploppar" upp…helt vansinnigt egentligen!När ska man egentligen veta när det är allvar eller"bara" nåt som tillhör fibron…?Usch man orkar inte ens fundera..
detta har jag också,,,men har inte satt det i samband med min fibro,,,trodde det var spänningsvärk,,men jag är riktigt öm både i pannan och huvudbotten,,även ovanför ögonbrynen,,så lättande att höra flera som har detta
Spännigsvärk kan ge nästan samma symptomer som Fibro…
ok,,men jag har både fibro och ra,,, men visste inte att värken i huvud mm kunde bero på fibron
som sagt..själv tror jag att det är spännigsvärken som ger dessa symptomer med öm hårbotten m.m.Har du exempelvis spända käkar…får du ju spänningar både i nacke…ansikte å huvud…Spända muskler som aldrig får slappna av ger konstiga symptomer överallt.

Jag har haft ömma punkter i ansiktet till och från. Det var muskelfästen som ömmade precis som på resten av kroppen.
>>>Malum domesticum<<<
Tack för alla era svar!! skönt att veta att man inte är ensam om denna värk!! läskigt att man kan bli så öm o få så ont i hårbotten och ansiktet :( önskar att vissa människor kunde ha lite mer förståelse för vårat lidande!!!
jag håller med dej!!men tyvärr kunde inte jag själv tro att man hade så här ont av fibro,,jag fick ra för 10 år sedan och har legat på reumatikersjukhus massor av gånger för det,,träffat ganska många som har fibro,,och då tänkte jag?men man kan väl inte ha så ont av det,,,men det har jag fått tillbaka,,,var på spanshults reumatker sjukhus i somras,eftersom jag blivit sämre i min ra,,men då visade det sej att jag också har fibro,,nu vet jag hur himla ont man har
Tack för era svar!! idag känns hårbotten som ett blåmärke speciellt huden runt omkring tinningarna , nacken värker och som en tok :( har ni några tips på hur man lidrar elädet??
tycker du ska be din läkare om en sefar(tns),,den får du på hjälpmedelcentralen,kostar 100 kr i månaden,,går på högkostnads skyddet,,,den hjälper mej jätte bra.lycka till