Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: smärta-anhöriga
Läst 2916 ggr
MiaaiM
0

Hur ska jag förklara sjukdomen?

Hej allihopa!

Jag har ett problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med genom goda råd och era erfarenheter. Ska försöka ta det kort. Jag är 27 år, har två barn med min make som jag träffade för 10 år sedan och utbildad lärare. Jag kommer mest troligtvis få diagnosen fibromyalgi om en vecka. Detta är ett svärmorsproblem. Vi har inte tyckt om varandra men tolererat varandra och kunnat ha trevligt tillsammans. Hon är en knepig människa som inte har några vänner,  det går inte att diskutera med henne, allt är svart eller vitt.

I förrgår var hon och svärfar och hälsade på. Vi pratade och allt var bra. Sedan går jag upp för att lägga mig eftersom jag har ont och är jättetrött. På kvällen frågar svärmor min make om jag var sur på dem eftersom jag gick upp till sovrummet. Han förklarade att självklart var jag inte det och att jag hade ont och behövde vila. Dagen efter åkte vi och hela makens familj till ett äventyrsbad. I omklädningsrummet började svärmor hacka på mig, frågade om jag var sur på dem, att jag var så otrevlig som gick upp o.s.v. Jag blev jättearg, tyckte det var onödigt och respektlöst av henne att börja skälla på mig inför massa främmande människor i ett badhus. Jag förklarade att jag mår dåligt, har ont och att hon inte kan förstå hur min situation är. Då säger hon att det inte är en ursäkt för att bete sig oartigt. Jag och maken åkte hem.

Hur ska jag få min svärmor att förstå? Just nu har jag tagit en paus från henne, jag behöver inte henne i mitt liv just nu. Hon är alltid så negativ och tycker om att ge mig tjuvnyp, det är alltid något hon måste påpeka som är fel med mig. Hur ska jag få henne att förstå vad denna sjukdom innebär? Eller ska jag ens ha kvar henne i mitt liv eftersom hon får mig att må sämre?

"Smärtan är människornas store lärare"

*Diagnostiserad Fibromyalgi*    http://mariaairam.blogg.se

mo12
0

Hej! Detär verkligen ingen lätt fråga, men i och med att jag själv varit drabbad av liknande så kan jag berätta hur jag gjort. Det kan vara svårt för din svärmor att förstå om hon inte vill, men annars kan du lämna henne en folder om fibro, så hon får läsa själv. För din man o dina barn är det nog bra om du försöker ha kvar kontakten, deet är lättare att skippa den om man inte är släkt osv.. men du ska inte låta henne ta all din enegi, utan skaka av dig om hon sårar dig o försök kanske träffa henne så lite som det går, utan att ni blir ovänner.Tyvärr finns det människor som din svärmor, men jag är helt säker på att hon är den som mår allra värst själv. Lycka till. KRAM!!

knas65
0

Hej!! känner igen det där med att det är svårt att få förståelse… Det är tungt att vara i början av fibrolivet…Men det är viktigt för dig o din familj att det finns förståelse..Försök prata med din svärmor om fibromyalgi, har hon data så ge henne adressen till detta forum, eller sätt dig med henne hemma hos er o visa henne denna sida. Sen har du gjort vad du kan. energin du har behöver du lägga på dig själv o din kropp, på din egen familj oxå. Skönt att din man har förståelse. Lycka till.Glad

kkarinn
0

jag har också samma problem med min svärmor, och hon tror inte heller att jag är sjuk att jag bara latar mig!

sighni
0

Ge dem som inte fattar en broschyr om fibromyalgi. De finns att få tag på via patientföreningarna. Fattar de inte ändå vill de inte fatta.

knas65
0

Vill dela med mig av de här tänkvärda raderna som jag använder mig av i många situationer:

Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra.

Mod att förändra det jag kan.

Och förstånd att inse skillnaden.

Hoppas de kan vara till nytta för dig och alla andra som möter oförståelse.

MiaaiM
0

Tack alla för era kloka ord!!

Jag ska skriva ut från internet, bland annat från fibromyalgiförbundet och göra en informationsmapp åt henne. Hon är ju själv undersköterska och jobbar på ett stort sjukhus så jag tycker att hon borde kunna ta till sig informationen. Vi har länge haft våra kontroverser vi två, vi kommer säkert att lösa det men just precis nu vill jag bara koncentrera mig på det kommande besöket hos läkaren, sjukgymnasten, arbetsterapeuten och kuratorn som är på måndag och dagen då jag mest troligt får min diagnos! Oj vad jag känner mig nervös!

"Smärtan är människornas store lärare"

*Diagnostiserad Fibromyalgi*    http://mariaairam.blogg.se

mo12
0

Lycka till!!!

sighni
0

Ja det borde hon kunna om hon är undersköterska. Då är det särskilt viktigt att hon kan tycker jag.

Jag önskar också lycka till med alla besöken.