vart i kroppen
har ni som mest ont?
eller ni har ont överallt?
Jag har mest ont i mina armar.
Ibland kan jag inte ens röra fingrarna förens de känns om hela armen vill sommna bort.
Har också väldigt ont i mina hfter men de har säkert med min vikt också att göra. Jag vet inte.
har ni något speciellt område ni har extra ont?

Av just fibron är det höfterna och händerna som är värst för min del.. Så är jag stel i benen o fotlederna, får hålla på o vrida o vända med fotleder o knän, för att det känns som dom ligger fel.. Värst är det på kvällarna med att det känns som det ligger fel.. På morgonen är jag så stel, så jag kan knappt gå ner för trappen.. Känner mig som 93 år.. :(
Så har jag ju whiplash-skadad nacke, så hela nackpartiet gör ont ständigt….

Glömde säga att lite mer om händerna. Dom känns ofta som svullna o stela.. Fumlig.. Och när jag ska vrida ur tex disktrasan, då om jag tar i för mycket, då gör det så ont så jag kunde skrika rakt ut! Så jag får lov att "ta i" försiktigt! Har varit stark i händerna förut, men INTE nu längre….. :(
Så blir jag ofta så kall! Speciellt om händer o armar. (?) Det är så otrevligt, för jag är helt enkelt ISKALL!!!

precis som de andra, exsakt som Hopi beskriver, stel ja allt det där. Jag har ont hela kroppen, ibland kan det vara värre på vissa ställen. Just nu har jag &%¤#"¤%& ont i rygg o höfter ( höfterna har inget med min vikt att göra, jag väger det jag ska) kan knappt gå. Jag har jämt ont i händerna o fingrana vissa mer än andra… Jag håller tummarna för botemedel mot den här skiten!!!!!!!
(jag har inte Wiplash)
MVH Isnornin
jag är jämt över stel överalt. Smärtan varierar i styrka över hela kroppen, men är centrerat runt mina höfter och min rygg. Där är smärtan i huvudregeln stärkast.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
benen och under fötterna är ALLRA värst, och handlederna som är ständigt inflammerade, sen har jag ju förståss ont överallt hela tiden som alla andra, men de ställena är alltid värst av allt

Ryggen. Det känns som att någon slagit till i ländryggen med ett basebollträ…Ni vet den smärtan som kommer precis innan man skriker…Inte skönt.. Om jag är oförsiktig och rör mig "normalt" så börjar nacken bråka och det blir migrän av alltihopa…

Ja urs nog har vi ont så det räcker och blir över… Vad har vi gjort för ont för att drabbas av det här..?…..
Handleder, armbågar, fotleder, under fötterna, knä, höftleder och ländrygg är värst för mig. Hmm.. Det var nästan alla leder..
Sara

#8 Ja ibland undrar man vad man gjorde för ont i sitt tidigare liv…

#10: Ja nog kan man undra…
Tänkte på att jag har alltid haft problem med mina handleder o fotleder.. Ända sen jag var liten.. Har tunn benstomme, smala handleder o fotleder.. Har alltid lätt stukat fotlederna.. Men fingrarna o höfterna det är nytt sen ett par år tillbaka.. Idag känns fingrarna som prinskorvar.. stela, ömma…
Jag har ont i hela kroppen.. Det är som om jag har på mig en tunn blykostym jämt. Det sitter en liten elak goblin på axlarna också och biter mig i nacken. Sen brukar mina knän fyllas med vätska några gånger om året med så jag inte kan belasta det knät.

Ryggen är värst, har alltid mkt värk i ländrygg, axlar & skulderblad, men sen går värken runt i kroppen, olika varje dag typ… ibland värker det i biceps, ibland i vaderna… Men ryggen den värker dygnet runt.

Har huvudvärk 24/7. I nacke och rygg också och värken är intensivast där. Annars flyttar det runt i nyckelben, överarmar, höfter, lår och vader.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Nacke, axlar och övre delen av ryggen har jag alltid ont i. Mycket ont. Sedan brukar jag ha ont i ländryggen, höfterna, överarmarnas baksida och under fötterna ganska ofta. Men det kommer och går, och varierar i intensitet. Huvudvärk har jag periodvis väldigt mycket, både migrän, spänningshuvudvärk och "annan" huvudvärk.
Stelheten är värst på mornar och förmiddagar och sitter i hela kroppen. Kraftlösheten är värst i armarna, kanske för att det märks mest där.
Ja, så ser smärtan ut för mig. Intressant att det är så olika från person till person.

Har ont i hela kroppen.Men jobbigaste är det när det skiftar i vädret hela tiden.Stelheten på morgonen är jobbig tills man börjar komma igång.

Jag har ont överallt men värst i händer och höfter. Är nästan jämt stel och svullen i händerna. Om jag suttit en stund måste jag resa mej jätte försiktigt och långsamt (speciellt om jag suttit lågt i tex soffan) annars hänger inte höfterna med och det gör så fruktansvärt ont. Brukar få ta några steg innan jag reser mig upp helt.
På sistone har jag haft mycket och ofta ont i nacken och ländryggen. Har nyligen fått ett lätt träningsschema för nacken men har inte kommit igång med det för jag har varit sjuk. Ländryggen har krånglar till och från i en månad. Känns som att jag är på väg att få ryggskott varje gång, det bara smäller till och sen får jag jätte ont och blir stel. Igår var jag och bowlade med pojken som jag jobbar med på helgerna. Tog det väldigt lungt och försiktigt ändå small det till i ryggen. Hade så fruktansvärt ont och var stel igår kväll, idag har det varit lite bättre men inte bra.

Är enklare att svara på var jag inte har ont…. o just nu blir det svaret: tår och fingrar.
Resten av kroppen ömmar o värker.

Övre ryggen. Mellan skulderbladen och hela vägen upp till nacken. Det brinner inuti ryggen när jag har mina värktoppar, som just nu. Och så strålar det upp i nacken ibland och fram till pannan. Det blir nog så när man spänner sig för mycket.
Förutom detta så är jag ibland väldigt öm i händerna och fötterna samtidigt.
Jag har ont i ansiktet det flyttar sig runt där och jag tycker det blir värre när man går ut och det blåser kallt då blir det nästan outhärdligt.Jag har för öv.ont i hela kroppen.Har haft detta i 15 år har fått tryptizol 100mg dygnet. Nu prövar jag också tegretol få se vad den kan göra.Vore bra om någon svarade som hade något liknande.Det känns som inte någon med fibro.har detta i ansiktet.
ejanu: Du är inte ensam om att ha ont i ansiktet, det har jag också till och från. Ibland är det nästan den värsta smärtan, verkar inte vara något som biter ordentligt på den.
Hela kroppen mer eller mindre, men alltid och mest i rygg och händer.

Ont i hela kroppen, mest och oftast i vekrygg och höfter. Sen är det händer och fötter. Vridande belastning är svårt, öppna skruvlock med bara händerna är nästan omöjligt pga av smärta
nacke, höger axel/arm/hand (whiplash/fibrokombo), bröstryggen, svanken, höfterna och smalbenen är det som är absolut värst

Jag har idag just nu mest ont i höften och i ländryggen och nacken. Men imorron kan det vara värst nån annanstans! Jag är fruktansvärt stel i alla leder på fm..och sen har man rekat igång maskineriet..så då känner man sig inte längre som 85 år..
Jag domnar i armarna och förlorar styrkan..vilket gör att jag tappar saker och ting. Och denna ilande värk i underbenen håller på att driva mig till vansinne..
Det ser ut att bli en lika het dag ute idag igen…FY FASEN! Då får man hålla sig inomhus..
Kram till er alla'
Anita
Usch att vi ska behöva ha så ont utan att de hittar ett botemedel. Jag har ont i hela kroppen - jämt! ibland känns det som om man har blåmärken överallt och ilande värk långt inne i muskler och leder…
Mest jobbigast är när händer (jag blir galen när jag inte kan använda händerna ordentligt - speciellt i jobbet, där jag ofta går omkring med en kopp kaffe i händerna för det lindrar med värme - dricker kaffe gör jag inte längre för nån har sagt att fibron blir sämre av koffein.) och fötter värker. Hur kan man ha ont under fötterna?? känns som att gå på vassa stenar. När man beskriver för kollegor, vänner och familj tittar de undrande jag verkligen talar sant känns det som. Jag ser ju pigg och fräsch ut för det mesta…
Fast allra värst är nog den här förbannade orkeslösheten och tröttheten.
Mest ont har jag i axlar, skulderblad och armarna. Men benen strular ibland också, och så är jag väldigt stel i kroppen främst benen då jag suttit länge och speciellt på morgonen. Höfterna strular ibland.
Armarna är de som är värst. Har ofta ont i dem och de känns svullna och ofta känner jag mig fumlig - som om jag inte kan greppa saker och ting riktigt.

Jag har alltid, konstant, dygnet runt ont i ryggen. Den är värst, strax därefter kommer knäna. Sedan kommer fler och fler ställen hela tiden som jag har ont i. Så ja, jag har ont mest överallt.
Ryggen,axlar,ansiktet,hårbotten,öm hud, käkarna, ben, armar ja över hela kroppen :( men mest i ryggen och ansiktet,
Jag har ont i höfterna, ryggen och fingrarna och handlederna men musklerna gör ont vi hårt fysisk aktivitet.

Under fötterna, händerna (konstaterad Herberdens Noduli och måttlig artros). Molvärk som flyttar runt i olika leder, främst höfter. Värken kan jag nog hantera men utmattningen och sjukdomskänslan fixar jag inte fastän jag gått i hypnos.
Ont konstant överallt mer eller mindre. Värst är ryggslut, axlar och armar. Nu några månader har vänster armbåge och fingerleder varit så onda. Plus att man är så öm överallt, man känner sig som ett vandrande blåmärke