Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 4571 ggr
fibro
2009-12-03 21:46
0

Smärtpsykolog

Nån som varit hos en sån? Vad kan den göra, prata bort smärtan eller…?

Jag ska till en sån nästa vecka, eftersom medicinerna jag provat inte funkat av olika anledningar…

Ingrid-Marie
2009-12-06 21:02
0

Hej

Skriv gärna vad som hände under besöket, nyfiken. Jobbigt att inga smärtstillande har hjälpt.

I-M

fibro
2009-12-08 11:05
0

#1 Hejsan.

Javisst, jag berättar sen. Ska dit på torsdag…

FunnyFlyer
2009-12-11 14:12
0

nyfiken, hur var besöket? mvh

fibro
2009-12-11 15:10
0

#1 och #3…Tack för visat intresse;)

Jaani, det var inte alls nåt märkvärdigt..Läkaren fråga vilka mediciner jag provat och konstaterade att jag är överkänslig mot dessa..  Han pratade lite kring fibromyalgi och smärta och den ångest som detta för med sig.

Han tyckte jag skulle prova Atarax eller Lyrica, och han skrev ut lyrica. Dem ska jag ta med långupptrappning och se om det hjälper mot kraftiga biverkningar. De ska dämpa smärta och ångest sa han..Så prata han om KBT för att lära sig hantera smärta och ångesten det för med sig..

Jag är lite skeptisk mot lyrica, har läst så mycket negativt om det. Men alla är ju olika, kanske passar det mig. Ska prova i alla fall..Passar det inte ska jag prova Atarax i nästa steg…

Denna kommentar har tagits bort.
fibro
2009-12-11 15:42
0

Förvånad OJ..nu kom inlägget in 2 ggr och det går inte ta bort den ena…sorry

Mossedal
2009-12-14 13:27
0

Jag tror benhårt på KBT! Go for it….

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

mongu
2009-12-14 13:57
0

# 6 Nu har jag tagit bort det som kom dubbelt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Ingrid-Marie
2009-12-17 13:52
0

Hej fibro.

Hur går det med nya medicinen? Hjälper den?

Ingrid-Marie

fibro
2009-12-28 10:48
0

#9 Hejsan.

Mjaah, vet inte riktigt. Det strula med apoteket innan jag fick ut Lyrican, så jag har bara provat en vecka..

Jag skulle ju börja försiktigt, så jag har bara tagit 25 mg  /kväll i en vecka nu. Det har då inte hjälpt mot värken, och inte ångesten heller än. Däremot mår jag rysligt illa och svettas i floder. Har också konstiga ryckningar i kroppen och vinglar när jag går. Sover ännu sämre än förut.

Så jag vet inte om jag ska fortsätta på denna låga dos, eller våga öka dosen, eller om jag ska lägga ner detta..Verkar inte vara meningen jag ska kunna ta medicin  Gråter

Läkarn går inte få tag på, han är ledig i mellandagarna..Vet inte vem jag ska rådfråga.

Ha det så bra.

sighni
2009-12-29 12:53
0

#10 Jag har provat lyrica tre dagar. Jag kände mig berusad så jag la av. Usch vilken hemskt medicin.

mongu
2009-12-29 13:35
0

Fibro är det via VC du fått Lyrican eller? I så fall borde det finnas nån annan där som kan svara dig ang. Lyrican.

Den har ju många biverkningar- men orkar man stå ut med dom så brukar de flesta ge med sig. Hur länge kan jag inte svara på för det är så olika från person till person.

Men att sluta utan att prata med sin läkare är inte så bra.

Sighni tre dagar är väldigt kort tid att ge en ny medicin. Då hinner inte startens biverkningar att få en chans att försvinna.

Hade du kontakt med din läkare när du slutade eller gjorde du det helt på egen hand? För då har du väl inte nåt annat istället.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

fibro
2009-12-29 15:59
0

#12  Nej inte VC, jag fick det av smärtpsykoligen på den här utredningen jag gått.Har ny tid där 15 jan.

Ja inte ger jag upp än iallafall, vågar inte sluta på egen hand heller. Jag är skitfeg med piller, så jag vill inte höja dosen heller när jag mår såhär av bara 25 mg/dag :(  Jag kör på med det lite till, efter nyår får jag tag på läkarn och kan fråga då…

sighni
2009-12-29 20:25
0

#12 Jag hade läkarkontakt när jag provade Lyrica men slutade efter 3 dagar för jag kunde knappast jobba eller komma till jobbet i det skick jag var. Jag berättade det för läkaren när jag träffade honom igen. Jag fick ingen ny medicin istället för lyrican.

bluemary
2009-12-31 21:30
0

Jag äter nu Lyrica och i högdos. Äter den tillsammans med
annan jättestark medicin men utan Lyrican så fungerar inte
den andra.

Första gången som jag åt Lyrica blev det i för hög dos.
Somnade och när jag vaknade så var jag livrädd för våran
golden och ropade att de skulle ta bort honom. Hade svårt
för att prata, kände mig helt neddrogad. Men nu äter jag
samma dos utan några som helst problem.
Det är nog en medicin som man måste börja mycket för-
siktigt med. Tråkigt att ni blev så dåliga av den, det
kan inte ha varit roligt.

mongu
2010-01-01 02:28
0

Ja Lyrica är en sån medicin som verkligen behöver smygas in långsamt. Sen är det inte alltid det är bra ändå.

Men bästa förutsättning för att klara den är långsam upptrappning

Ha en bra dag! Mongu.

bacilla
2010-01-05 14:14
0

Vad jag förstår så hjälper en smärtpsykolog dig att hantera smärtan etc. Du har alltid ett val. Du väljer hur du tänker kring smärtan och dessa tankar kan fortsätta i en tankekedja som för dig uppåt eller nedåt. Det handlar även om acceptans och vad du kan göra som är bäst för dig själv när det är som värst. Av en tanke föds en känsla, pos. eller neg. Att lära sig att hantera det när Fibron hoppar på en ger en styrka. Att ha en vettig handlingsplan i stället för att se sig som ett offer det är konstruktivt och stärkande för självkänslan.

pege56
2010-01-12 00:44
0

Fibro; Om du känner så när det gäller medicinen så ska du kanske överväga att använda dig av alternativa metoder för smärtlindring. Själv har jag fattat beslutet att kategoriskt säga nej till all form av kemisk smärtbehandling och det fungerar utmärkt, inte minst för att jag känner mig trygg i att jag inte tillför främmande substanser till min redan av smärta påverkade kropp.

Sen tycker jag att det är horribelt att man ska behöva må så dåligt av mediciner som ska vara avsedda att lindra. Jag tycker det faktum att man lider av kronisk värk är illa nog, inte ska man väl behöva bli sjukare av att äta medicin. Jag har också provat Lyrica och en del annat innan, men mitt tips till dig är att använda kroppens eget smärtstillande hormon, endorfin, och det gör du enklast genom att försöka motionera lite genom promenader eller simning. Men även spikmattan utlöser endorfin och även oxytoxin, som är ett avslappningshormon och lyckohormon.

Meditationer och avslappningsövningar ger kroppsmedvetenhet och hjälper dig att hantera din smärta genom att du så att säga "lättar"från kroppen en stund och det ger dig ny energi. Prova så får du se och bli inte ledsen om du inte lyckas direkt, man kan behöva öva sig i att slappna av också ;)  Lycka till

mongu
2010-01-12 07:30
0

# 18 Det är nåt man måste få ta ställning till själv om man väljer den hjälp läkare och mediciner kan ge och ger i många fall eller om man väljer alternativa metoder.

Det som passar en passar inte nästa osv. men viktigast är att man själv känner att det passar mig bäst.

Att man mår dåligt av en medicin, vilket oftast är i början, är en sak. För många gånger så hjälper trots allt mediciner bra.

Ha en bra dag! Mongu.