Växtvärk och kraftig mensvärk = Fibromyalgi?
Hej allihopa!
Tänkte höra med er kvinnor ifall ni hade kraftig mensvärk och blödningar som tonåringar?
Min smärtläkare sa till mig att han upptäckt att många av hans patienter med Fibro haft det när dom var yngre och att det kanske hänger ihop med att utveckla Fibro som vuxen.
Samma sak med växtvärk, att om man hade det mycket som barn att det också kan hänga ihop med att utveckla Fibro som vuxen.
Skulle vara intressant och se hur det ligger till.
Så alla Fibropatienter, skriv gärna och berätta hur ni har haft/har det när det gäller dessa två saker.
Själv hade jag mycket växtvärk och mina menssmärtor och blödningar blev bara värre för var år som gick, tills jag som 18-åring började med p-spruta för att slippa blödningarna och smärtorna. Nu blöder jag aldrig längre och menssmärtorna är kraftigt reducerade vilket jag är tacksam för nu efter jag för snart 3 år sen fick diagnosen Fibromyalgi.
Tack på förhand för era svar.
Kram Kavitha.
jag hadde svår mensvärk men inte som ung, och kan heller inte komma i håg nåt kraftig växtvärk heller faktisk
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Ok, tack för svaret iallafall. Har nämligen två som jag känner som båda är Fibropatienter och båda hade precis som jag hemsk mensvärk som unga. Så det fick mig att börja undra.

Inte växtvärk vad jag kan komma ihåg.
Men mensvärk som gjorde att jag varje gång svimmade av smärta. Det skulle bli bättre när man får barn sägs det. Men så var det inte för mig. Kanske lite mildare men ändå alltid svår värk.
Den värken ökade o resulterade i att jag op bort livmodern senare. Då det upptäcktes att jag hade endometrios.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Mycket starka värkar, fick genom operation reda på att jag hade endometrios. Växtvärk hade jag en period och jag mindes att jag grät av smärta i benen.
Varken det ena eller det andra……
Men jag med har hört att det är många som får detta. Det är tydligen ganska normalt, och jag var en av dom som slapp undan.
#6-Många som får vaddå? Endometrios eller?
Förlåt, många som får svår mensvärk och växtvärk i tenåren, och sen utveklar fibromyalgi menad jag att säga :D
Jag har haft både väldigt mycket växtvärk o även mensvärk men den blir bara värre o värre… :( Blöder då inte mkt alls men det gör sååå ont. Har inte riktigt fått diagnosen fibro heller, inte mer än ett "Det är nog mycket möjligt att du har fibromyalgi men jag kan ändå inte hjälpa dig så det spelar ingen roll" av min läkare, han har gjort några tester, bla tryckt på 14 av dem 18 punkterna o alla 14 gjorde ruskigt ont.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
jag hade rätt ont inna ägglossning. annars inte så svår mensvärk. jag kommer ihåg att jag hade ont i benen när jag var barn. Annars tror jag att jag fått min fibro av svår upväxttid och infektion samt inre stress. en kombination alltså.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Rita.S-Ok, då förstår jag vad du menar. Ja, jag är ju en av dom så…
Min vännina som har fibro, hade en tuff barndom med misshandel mm, hon fick av en läkare höra att man lättare får smärtor i kroppen som vuxen om man varit med om misshandel som barn. Någon som vet något om detta?
Både svår mensvärk och jättejobbig växtvärk
#12 Gäller det fysisk el psykisk misshandel?? Har blivit psykiskt misshandlad som barn o fysiskt som vuxen… Kanske bidrar det också isf till all värk
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Jo sådana saker kan bidra till psykosomatisk fibromyalgi på toppen, misuppfatta mig inte, psykosomatisk fibro betyder inte att man inbiller sig smärtan, utan att smärtan har rötter i psykiska bekymmer, vare sig långvariga ekonomiska bekymmer eller mer alvarliga saker som tex mishandel i barndommen. Om man får enbart psykosomatisk fibro eller om man får detta på toppen varierar från person till person, men vi vet ju alla här inne att har man strul i livet så som ekonomi, mobning eller annat så försämrast dom smärter vi redan skulle ha.
14, både och.. Jag har efrarenhet av båda.

Jag hade mycket växtvärk som barn och mens/ägglossningsvärk i tonåren. Blev ordinerad p-piller mot värken redan som 15-åring.
Nu har jag p-spruta sedan 12 år tillbaka och är blödningsfri men på senaste åren får jag emellanåt smärtor som liknar mensvärk isynnerhet på natten. Jag har kopplat det till fibron då den "bjuder" på allehanda skumma symptom då och då.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jag har varit misshandlad i barndomen, men hade vädervärk i mina fötter sedan 1-års åldern. Den kommer fortfarande vid väderomslag och kan liknas vid tandvärk, fast i fötterna.
Min mensvärk har varit fruktansvärd, sedan första gången och är det ännu, trots klimakteriebesvär.
Har förstått att jag har haft cystoliskt ovarie syndrom, då ingår smärtan också. Även min 19-åring är drabbad.
kattassen, jag tycker att du för säkerhets skull ska gå och kolla upp det där, man ska inte skylla alla "skumma" symtom på fibron. Om det kommer nåt nytt, som man inte känner igen så är det bra att kolla upp det. För säkerhets skull.
ingen växtvärk men så är jag ju liten, mycke mens besvär i alla fall.
Fibromyalgi kan man få av många olika orsaker så som olika trauman, operationer, skador dödsfall i familjen osv.
Men just mensvärken och växtvärken verkar ju vara någon som ganska många haft innan Fibron brutit ut oavsett vad som triggade igång den.
TantAlma- Jag är också liten, men hade jättemycket växtvärk i benen. Jag ä bara 147,5 cm lång. Så det har nog inte med längden att göra.

hm, min mormor var bara 138 cm. lång och det var hon som sade att den enda av hennes barn och barnbarn som hade fått hennes väder-värk i fötterna var jag, så jag är rätt så övertygad om att det INTE har med längden att göra.
Däremot så kan jag säga att jag också hade vädervärken i ryggraden, samt i händerna. När jag var 15 så hamnade jag i puberteten och då stoppade ledvärken upp när den kom till armbågarna. Det är jag bara SÅ tacksam för, för som jag sa så är den som tandvärk, i lederna.
Som barn hade jag ofta växtvärk. Från tonåring och hela men-
struationstiden hade jag både kraftig smärta samt rikliga blödningar vilket i sin tur leder till järnbrist. Jag tror att fibro-
myalgi utvecklas pga obalans och brist på vitaminer mineraler
och antioxidanter. Brist på detta skapar trasiga celler som får
arbeta väldigt hårt. Vi äter kanske inte så nyttig kost som vi
borde. Maten innehåller mycket kemikalier. Jordbruket förgiftar
marken som sedan tas upp av växterna. Luften vi andas är för-
orenad. Hela vårt kretslopp utanför vår kropp är i obalans, det
i sin tur påverkar vår inre balans. Våra celler i kroppen är stressade. Lägg till traumatiska upplevelser till detta.
Min sk. växtvärk startade igen för ca 5 år sedan tills för ca 1 vecka sedan då jag av en japansk väninna (massör) fick ett lösthe som heter "Drakens gröna the" detta the brygger jag varje morgon + att jag pressar 4 apelsiner. Hokus Pokus.. min växtvärk är borta och samtidigt har övriga besvär reducerats till mer än hälften. Jag har tidigare stundtals fått gå med kryckor. Prova
. Finns att beställa på SOMA Nordic AB (på nätet). Jag är verkligen överaskad av resultatet därför rekomenderar jag det till alla. Det är KRAV märkt och ekologiskt odlat.
bareberg- Jag tror mycket som du att det vi stoppar i oss nuförtiden inte är bra för kroppen och skapar den obalansen som du talar om.
Sen lever vi i en mycket mer stressad miljö nuförtiden också och det bidrar ju också en hel del tror jag. Och just i tonåren är man ju väldigt känslig också eftersom det är mycket omställningar i kroppen och man växer en massa. Det ihop med all stress i skolan och annat tror jag kan ligga till grund till att många utvecklar Fibro senare i livet.
Det där teet är värt att tänka på. Brukar dock bli så hård magen av te, men man kan ju prova iallafall.
Prova med papayafrukt. Det finns ett preparat (naturligt) som heter Caricol bra för matsmältningen och tarmarna rensar tarmen på naturligt sätt. Finns att köpa på samma företag som theet.
bareberg- Tack för tipsen! Ska testa dom någon gång längre fram. :)
jag har varken haft mycket växtvärk eller mensvärk :/
pottsorken- Lycko dig att ha fått slippa växtvärk och mensvärk för inget av det är roligt alls.
Jag har haft båda. Växtvärk som liten och svår mensvärk i tonåren, och även senare när jag inte använder hormonella preventivmedel.
#28 mensvärken har jag sluppit genom tidigt preventivmedelsbruk ;)
Jag blev också av med mensvärken genom preventivmedel, jag tar p-spruta.
jag hade enorm växvärk,,fruktansvärt..höll mina föräldrar vakna i timmar bara låg och skrek.. har varit jätteorolig nu för min son har också det..så där så man får oanik… jobigt..mensvärken var också olidlig men löste sig ganska bra med ppillren i 14 års åldern..
mudkip- Jag trodde att min mensvärk skulle försvinna med p-piller, men den blev bara värre för var år som gick iallafall. Men som sagt så lyckades jag få bort den med p-spruta tillslut istället.
Mycket svåra menstrationer när jag var yngre, och jätte ont av växtvärk i benen, kommer ihåg att det var en jobbig tid, nu vill man bara att det ska ta slut.

svåra menstruationer med långa rikliga blödningar samt skiiit ont::::::
Verkar vara lite olika ändå, men många som haft/har det jobbigt med mensen iallafall. Växtvärken verkar det ju vara lite mindre av. Tackar så mycket för alla svar hitills och skriv gärna mer.
Själv har jag inte orkat vara så aktiv senaste tiden då jag inte alls mått bra.

japp, båda delarna.
ja, jag hade extrem växtvärk och mensvärken gjorde att jag svimmade ibland. men nu efter att jag fått barn för 6 år sedan så har mensvärken avtagit.
"0 Jaa du, växtvärk det hade jag fr.o.m jag var 10-11 år, varenda natt. Det var helt sjukt, kunde inte sova mer än några timmar.
Se´n kom mensen vid 12-års åldern. Och då var livet slut för en tid. Mensvärk och otroliga blödningar, varje månad. Det var fruktansvärt helt enkelt. Men, tur i oturen, jag blev gravid som 16-åring och födde en son (pappan och jag är fortfarande ett par efter 43 år) sedan blev blödningarna bättre efter förlossningen.
kram kajsa-kavat
Jag hade hemska mensvärk som ung och blödning javisst men det pga min blödarsjuka.

Svår växtvärk, pappa fick dra i mina ben för att jag skulle få lindring. En fruktansvärd mensvärk och enorma blödningar.
>>>Malum domesticum<<<
Växtvärk+svår mensvärk och rikliga blödningar.
Jag hade växtvärk som gjorde det svårt att sova och som jag minns som regelbunden under 8-9 årsåldern. Mensen kom tidigt men har förmodligen varit rätt normal. Mina bekymmer tror jag kommer sig av att ha växt upp i en socialt besvärlig familj. Det var ingen fysisk misshandel, men dock en psykisk eftersom jag större delen av uppväxten kände mig ovälkommen och oönskad. Följderna av detta har jag arbetat med under de senaste 10 åren, själv och med hjälp av terapeuter. Och nu som grädde på moset kom fibron.
Det var intressant att läsa om teet (#23) ska försöka komma ihåg att kolla upp det efter helgerna.
PS: är bara 154,5 cm lång!

Vid vilken ålder är mensen "tidig"? Själv var jag 12. Är det tidigt?
>>>Malum domesticum<<<
Fruktansvärd växtvärk+ hemsk ägglossning

Fruktansvärd mensvärk och mest blödningar/kramp dag 4-5. Skönt att det är över nu.
Jag fick min mens när jag var 12 och det tycker jag är rätt tidigt. Då var det bara jag och 1 tjej till i hela min klass som hade fått vår mens och då var vi ändå 20 tjejer i min klass.

Denna tråd ligger som oläst hos mig hela tiden.
>>>Malum domesticum<<<

Det gör den hos mig med. När jag trycker på "första olästa" så hamnar jag på första svaret trots att jag läst igenom tråden tidigare.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Hos mig med.
Absolut både växtvärk (fast jag inte blev mer än 1.60 :-), smärtsamma ägglossningar och menstruationer, rikliga är dem tyvärr fortfarande men den mesta värken gick över när jag fått min första son
Mvh
Erika

oooo
>>>Malum domesticum<<<