Ont i munnen?
Har i flera år haft ont i munnen/tandköttet utan att ha tandköttsinfektion eller liknande. Kan inte är ex en baguette utan att få ont i gommen för den hårda ytan på brödet. Äpple går inte heller för då känns det som om tänderna ska lossna och det värker länge efteråt. Har sökt för detta hos olika tandläkare men det är inga fel på mina tänder/mun.
Någon som mer än jag kan sätta detta i samband med FMS? Alltså att man är mindre smärttålig.
Sara
Jag vet inte om man kan tala om mindre smärt-tålig, utan mer en toleransegräns. Man har nog en rätt HÖG smärttålighet när man har FMS.. men låt oss säga all våran tålighet går till kroppen. När något nytt kommer till som vi inte redan är van vid så kjänns det lite extra mycket värkar det som.
Dom har även forskat litegrann i detta stoffet dom kallar P i USA. En forskare fick för sig att kanske FMS va på grund av en obalans i det stoffet i kroppen. Stoffet hjälper att översätta signaler från nerverna om va som händer i kroppen till hjärnan. In other words, P är en del av parlören som gjör att hjärnan tolkar signalen rätt. Om där är obalans i en riktning betyder det att hjärnan inte hör om mycket smärta (dom undrar om dom som har syndromet som gjör att man inte kjänner smärta alls kanske inte har P alls) när kroppen rapporterar stärk smärta tex man brinner sin handflata på en varm platta. Eller andra vägen om vid obalans andra vägen: kroppen säger "är lite obekväm i ryggen" medan hjärnan hör "AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAJ!!!!".
tyvärr kunne denna professoren inte påvisa obalans i P hos alla dom fibropasienter han kollade, jag tror det va nånting 60-70 % av dom, men även det är en rätt hög prosent tycker jag. Jag tror man kan gissa på att dom som har FMS i så stor grad att dom inte klarar jobba kanske har en obalans som gjör att hjärnan hör "för mycker smärta" i förhållande till det som är, vilket förvärrar FMS en hel del. Smärtan är nog där oavsett, men obalansen förvärrar om ni hänger med. Dock är inte detta bevisat änn, tror dom fortfarande forskar på det. Skall forsöka gräva fram lite mer info om det för särskillt intrecerade.
men åter till din fråga, jag pratade mig rent bort. Sara, det är rätt många FMS pasienter som har ont i kjeven eller tänder utan att där beviseligen är nåt fel. Även jag, fast i mycket liten grad, och det värkar va värre just dom dagar det tex regnar eller åskar. Jag tror nog du kan sätta dina munnbesvär i sammanhang med FMS..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Tillbaks igjen, Wikipedia hadde litegrann info om det faktisk, jag är överraskat!
Citat wikipedia:
Fibromyalgia patients also have elevated levels of Substance P in the body, which increases the levels of pain and intensity
jag mindes ungefär korrekt, det värkar som många med FMS har för mycket av P som igjen påvärkar att man kjänner av mer smärta enn man faktisk har (nej det betyder INTE att smärtan inte finns, smärtan är fortfarande reell, men dom med för mycket P kjänner av den ännu stärkare och vill då ha svårare att inte fokusera på den)
Hela infoen hittar ni här
Skall forsöka gräva fram igjen forskningsrapporten jag ramlade över nån gong
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.