Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketterforskningnyheter
Läst 8342 ggr
Ioma
1

B-vitaminbrist!

Jag undrar om någon här kollat upp om ni har B-vitaminbrist?

Var hos en vän i helgen som fått beskedet att hon har fibro och har haft det under många år.

Av en slump fick hon reda på av en av sina vänner att hon bör kolla upp B-vitaminmängden och att B-vitaminbrist ger samma symtom som fibro och att man bara blir värre och värre till slutet.

Hon kollade och det var precis det hon hade så nu har hon fått sprutor osv och är mycket bättre.

Använder inte rullstolen o andra hjälpmedel alls lika mycket som innan.

Det är även ärftligt och hon fick reda på att 2 i hennes uppstegade släktingar haft samma sak.

Så ni som inte kollat upp B-vitaminet: GÖR DET!!!

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

neverendingstory
0

Hej jag är ny här men fick diagnosen fibromyalgi redan 1995. Problemet är att B-vitamin bristen kan finnas även om vårdcentralens blodprov visar att det är okey. Fick lära mig av en läkare som gått ur landstingsvåden att B-vitaminen kan vara blokerad på väg till hjärnan där vi behöver den bäst. Hon ansåg att flera med fibro, kronisk trötthet mfl hade denna brist. Jag fick pröva sprutor ett tag och tyckte jag blev piggare och "tänkte bättre". Försökte få min nya läkare att skriva ut dessa. Neej sa han det behövs inte… Jag blir galen!

Gloria

[Tassy]
0

är lite trött så nu orkar jag inte läsa igenom allt, men både B och D vitaminbrist ses ofta i fibrosammanhang.

Mvh Tassy

[mia-38]
0

Jag har brist på både B-12 och Folat….Har haft detta i ett par år…mått skit till och från. Fick tabletter..men dessa hjälper inte. Men jag får ingen mer hjälp…utan bara hemskickad med en massa andra medeciner…som INTE är receptbelagda.

mongu
0

#1 Välkommen hit!

#3 Det är inte säkert alls att det räcker med tablettbehandling om du har en B12 brist. B12 o folat går hand i hand o behöver ofta ges båda.

Väldigt ofta behövs B12 som injektioner i alla fall i början innan man fått upp nivån igen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[mia-38]
0

#4,,,Det var inget snack alls om att ge mej injektioner. Blev så nonchalerad så jag var inte vatten värd.
Har nu bytt läkare så jag hoppas det blir bättre.

tuska
0

Börja med att begär pengarna tillbaka, eftersom man inte på vilkors vis inte är nöjd med läkarbesöket.   varför ska man betala för ingenting   ??   Så ska vi göra

Mysan59
0

För några år sen tror jag att jag hade lite B-12 brist och fick 5 sprutor på 5 veckor (en i veckan alltså) samt folsyra, men är lika trött som vanligt och har samma värk.

Hallenena
0

Om man hamnar i rullstol pga "fibromyalgi" bör man alltid söka en annan läkare för då är det något annat som är fel. Fibro enkommen skickar inte personer i rullstol eller säng.
Som svar så har jag kollat nivåer och testat täta injektioner utan resultat. Jag har ME (och fibromyalgi) så det brukar vara vanligt att man testar injektioner då.
Min mamma har b-12 brist om hon inte medicineras för det men fibromyalgin kvarstår även vid medicinering. Hon blir piggare när hon medicineras mot b-12 och nu för tiden även järnbrist.

Helena2
0

Har också brist på B 12 och folat. Min läkare tyckte bara jag skulle se till att äta grönt varje dag.

Förstår hans tankesätt- han tyckte att upptaget blir bättre från naturlig vara än att ta vitaminer.

Men när man är så trött så man inte orkar med något!

Helena2
0

Kom på att jag läste nyligen-

De har kommit fram till att vi med fibro mår bra av ett extra tillskott av magnesium och kalcium.

Det gör att våra muskler får lättare att slappna av!

Jag går redan på detta,genom att jag har början till benskörhet.

Likaså var det bra med omega 3 för oss, men det kommer jag inte ihåg orsaket varför just för fibromyalgins del.

mayolica
0

Jag vet att det finns människor som blivit mycket bättre av b12 sprutor,utan att det syn brist på prover. Så jag tycker att det är dåligt att inte läkarna är mer insatta.

Det är offta så att kroppen tar upp näringen sämre vid fibromyalgi,så man kan må mycket bättre av ett fullvärdigt kosttillskott av bra sort(inte apotekets syntetiska) Med vitaminer mineraler spårämnen och aminosyror.Det är viktigt att välja en sort som kroppen verkligen kan ta upp. Naturläkare och hälsokostaffär kan ge bra råd.

Eftersom olika vitaminer och mineraler samverkar kan det skapa oballans om inte tar ett tillskott med bra ballans av dom olika ämnena.

~ mayolica ~

[mia-38]
0

Min son hade stor och skadlig brist på B-12 upptäckte läkaren för några månader sedan. Nu går han på injektioner två gånger i veckan + tabletter.
Han känner sej bättre och är piggare. Men innan han fick hjälpen så mådde han verkligen pyton. Han orkade inget, det kröp i benen på honom, yrsel, nedstämdhet osv..osv…
Man kan bli jättesjuk av brist på detta. Inget som syns utåt sett så han har blivit kallad både lat och hypokondriker av sina lärare i skolan.

Hopi
0

B12-brist är visst vanligare än man tror! Hörde om en äldre dam som var extremt otrevlig o snurrig, det visade sig att hon hade kraftig brist på B12! Efter behandlig blev hon som en ny människa! ;)

Själv har jag ätit B12 vitaminer i 20 år pga att jag har varit vegan. B12 finns inte i helt vegetarisk kost! Men nu sen jag fick veta att jag har benskörhet har jag börjat äta fisk, för att få i mig D-vitamin. Fisk innehåller ju även B12.

Magnesium har jag ätit ca 1 år för sömnens skull. Tar en tablett på kvällen innan jag ska lägga mig. Sover otroligt mycket bättre sen jag började med dom!!

mrshannah
0

Hej jag har inte fått diagnosen fibromyalgi men misstänker att det är det jag lider av då symtomen stämmer väldigt bra in på mig :(

Jag fick idag veta att jag lider av brist på folsyra och hon ville även jag skulle ta medicin mot B12. dom går ofta hand i hand och har du brist på folsyra kan den dölja bristen på B12

Fick utskrivet tabletter mot båda så vi får se om det hjälper.

mayolica
0

Många med fibro kan ha allmänt försämrad upptagningsförmåga av näringsämnen från maten,min naturläkare rekommenderade mej därför ett kosttillskott som heter "Total Nutrient nova" Som är ett fullvärdestillskott med vitaminer,mineraler,spårämnen och aminosyror och förbättrar även näringsupptaget från mat.

Jag märker väldigt stor skilnad med både trötthet och smärta, särskilt på smärtan om jag håller upp med det några månader. Då hjälper heller inte smärtstillande medel.

~ mayolica ~

Romanov
0

Tror ochså att det finns mycket att göra med mineraler å vitaminer. Har själv fått hjälp med att rätta till PH värdet,( som doktor i fråga doktorn sa inte hade någon betydelse ), men det tror jag inte ett dugg på! Jag var kraftigt försurad, nu ligger påde urin å saliv nästan perfekt å jag mår bättre så tror verkligen att det har samband.

Har tidigare testat b-vitamin sprutor men märkte inte så stor skillnad.

ph

bacilla
0

Tror absolut på teorin om syra bas balansen. Sköter min kost enligt den och märker skillnad.