Bedövningsproblem?
Jag undrar om det är någon fler som det är svårt att bedöva, när ni ska laga tänder? Eller söva vid operation?
Det är nästan omöjligt att bedöva mig och jag måste få en "hästbedövning" för att kunna laga tänderna. Ibland går det inte alls. När jag var liten trodde inte tandläkaren på mig och sa att jag måste vara bedövad - fast jag inte var det.
Jag har just haft inflammation i käken efter att en tand har dött, troligen pga av att käken är överaktiv.
Har någon liknande problem?
"0 Hos tandläkaren fungerar bedövningen som den skall. Men när jag ska sövas måste jag ha mycket mer än vanligt. Min läkare säger att jag tål mer än genomsnittet, därför blir både premedicineringen starkare och även narkosen. Varför det är så kan man väl inte veta, jag menar man kan ju inte skylla allt på fibron heller. Vi är alla olika helt enkelt.
Jag hade inte problem när jag amalgamsanerade för några år sen, och inte "förritiden" heller. Fibron lättade tom nägra dagar efter tandläkarbedövningen. Har sedan läst om experiment i Sydamerika där man visat att lidokaininjektioner (dvs liknande det som tandläkaren använder) kan lindra fibrosmärta. Se
http://www.fibromyalgi.se/1/1.0.1.0/26/1/?item=art_art-s1/173&group=art_art_grp-s1/34
Men för två veckor sen skulle jag ta bort en sprucken kindtand. Tandläkaren fyllde på 2 olika sorters bedövning många gånger , men det gjorde ändå jätteont! Enl tandläkaren kunde det bli så när man gått flera veckor med sprucken tand. Det som hjälpte lite grann var stimulering av akupressurpunkt för käke på örsnibben. Vi turades om, jag, tandsköterskan och tandläkaren att massera den.
Men jag har haft väldigt lite "eftervärk" i käken och i hålet efter tanden (avstod från ny tand). Knappt någon spridning heller till andra sidan. Bara ny sorts värk i pannan. Trots att det gjorde så j-a ont under utdragningen.
Har inte fått några kommentarer efter operationer heller, föutom vid ett planerat kejsarsnitt på 80-talet då gynekologen inte kunde "inspektera och palpera bukhålan" som hon brukade när det ändå var öppet. Det gjorde för ont för mej. Men jag hade ingen fibro-diagnos på den tiden.
Jag är "svårbedövad" Fick det beskedet 86. Sedan dess har det blivit liiite lättare att gå till tandis. Jag säger till att jag behöver lite extra bedövning Den senaste tandläkar kliniken jag gått till är så bra att de kan ta ut en tand utan att det gör ont efteråt.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
tack för era inlägg!
jag har haft fibromyalig länge, men har fått diagnosen nu en gågn till efter 18 år. då för 18 år sedan sa det att min smärta och trötthet var psykosomatisk. nu är det annorlunda och jag är glad att det inte var diabete eller sjögrens syndrom trots allt! det är pusselbitar som faller på plats och jag har så många funderingar.
det är inte lätt att vara svårbedövad, när tandläkare inte riktigt tror på en. kanske det blir lättare för mig med nu, när jag vet att det finns fler.
jag har bara blivit sövd en gång, när jag var liten och skulle operera bort en "knöl" jag hade ont i i armhålan. då fick de försöka flera gågner innan jag "somnade". har haft knöl i halsen också som de sa var cancer först. men det var det inte. bara en svullen lymfkörtel som svullnar av och till…
"4 Borde inte egentligen berätta detta. Men första gången jag skulle sövas var 1973. Man ville se hur det stod till med äggstockar och äggledare, alltså en titthålsundersökning. Jag knoppade in på dom medikamenter jag hade fått. MEN, helt plötsligt var jag klar i knoppen, men resten av kroppen svarade inte alls. Jag var helt klar när jag blev intuberad. Jag försökte visa att jag mådde illa av tuben, men det gick inte. Helt plötsligt så höll jag på att dö eller vadå ? Jag såg hur jag var i en tunnel och så framför mig en, eller i allafall liknade piltavla som ringarna gick fram och tillbaka på. Svårt att förklara. Så plötsligt kände jag att lungorna kollapsade, jag fick ingen luft. Så var allt borta. Jag sov väl som man skull.
I en sådan här titthålsundersökning ger man medikamenter så att musklerna ska slappna av. I mitt fall slappade musklerna av, men huvudet var klart, jag fick ingen luft, jag trodde jag skulle dö. Men jag lever, och har efter detta blivit sövt 13 gånger. Och inga som helst problem när dom sett i journalerna att jag tål lite mer än genomsnittet vad gäller både premedicinering och narkos.
mvh kajsa-kavat

# 5 Det ges muskelavslappnade medel vid alla operationer när man ska igenom olika muskellager och arbeta i t.ex. buk. Annars är det näst intill omöjligt att utföra operationen.
Det du berättar händer nån gång inte ofta alls. Vad det beror på, ja säg det. Kan va att det muskelavslappnade medlet verkar snabbare än man tänkt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
"6 Det muskelvavslappnade verkade nog som det skulle. MEN hjärnar den var inte me riktigt.

Så är det för en del och vad det beror på kan nog va flera olika skäl. Kanske till och med olika från gång till gång som man behöver sövas-
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Bedövningen hos tandläkaren fungerar bra för mig, men min tandläkare vet också att den behöver lite extra tid att verka.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
jag har inga problem varken med lugnande hos läkaren innföre op, narkos eller bedövning hos tandläkare som tur är
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
För mig verkar varesig lokalbedövning el ryggmärgsbedövning… Har aldrig behövt prova att sövas tack och lov. När jag krävde svar på varför inget fugerade fick jag en avhandling "i knät" och lite länkar på nätet. Tydligen har forskarna upptäckt att det är nåt med rödhåriga som gör att det KAN vara svårare att bedöva. Kommer tyvärr inte ihåg exakt vad och har NATURLIGTVIS slarvat bort länkarna. Men om man är nyfniken kan man ju alltid googla ;-)
Men jag köpte förklaringen med hull och hår iaf. Sen finns det säkert fler el ytterligare förklaringar, men det här var EN av dem.
Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...
"Aliquando et insanire iucundum est"
Jag behöver inte bara extra tid för bedövningen, utan jag behöver mer bedövningsmedel. kanske ni som har smärta trots att ni fått bedövning får för liten dos. så är det för mig.

Jag är rätt så svårbedövad hos tandläkaren. Jag tycker det är så jobbigt att få spruta efter spruta..o man ändå känner hur det värker. Sen ska jag kanske även ska tillägga att jag har tandläkarskräck. Mina tänder är dessutom en katastrof, på grund av alla starka mediciner jag måste ta mot fibron. Sen har jag inte råd alls att gå till tandläkaren…. moment 22.. känns så jobbigt. finns det nån som har nån miljon till övers…får ni gärna skänka den till mej..
*kram på er alla*.
jag har ingen miljon, men jag förstår dig! tror min tandläkarskräck kom av att de inte trodde mig när jag var liten, att deras bedövningar inte tog. och muntorrhet gör att jag får fler hål nu - sköljer med flux morgon och kväll.
nu vet jag att jag kan kräva mer bedövning och mer tid! men det är ju också dyrare.
kram
nja bedövningsproblem hos tandläkaren har jag inte haft däremot efteråt så drabbas jag av något som tandläkarna säger är extremt ovanligt jag får en mycket kraftig nervsmärta i hela ansiktet och huvet smärtan är så outhärdlig även med kraftiga smärtstillande att jag i några timmar brukar sitta på köksgolvet och dunka huvet i skåpen bara för det gör så jävla ont svårt att beskriva varför man gör sig själv mer illa men det gör så ont så man tror att man håller på att förlora förståndet

# 5
Så extremt obehagligt det måste ha varit. Tur att de andra gångerna gått bra.
Själv är jag lätt att bedöva. Jag reagerar för fort och för mycket på läkemedel överhuvud taget och det är lika svårt att få läkarna att tro på det.
Minns när jag skulle sövas och fick lugnande och var övertygad om att jag åkte på sne tändning och upplevde fruktasvärda saker innan de väl sövde mig.
Även lustgasen på BB var en ren skräckupplevelse. Jag hörde ett eko som liksom gick i cirkel och när ekot skulle komma ifatt sig själv skulle jag dö. Och det ska kallas "lustgas".
>>>Malum domesticum<<<
jag fixk oxå snetändning av lustgasen på förlossningen fick världens ångest o trodde på allvar jag skulle dö och upplevde en massa knäppa saker

# 20
Just precis det uttryck jag ville använda. En riktig snetändning.
Men varför blir det så? Jag har aldrig hör om att det kan hända. Å andra sidan springer inte jag heller runt och berättar det för folk. Det här är nog första gången jag sagt något.
>>>Malum domesticum<<<
11, Jag är av rödhårig släkt även fast just jag inte är det. MIn mormor, min mamma mina båda systrar var/är rödhåriga. Jag har nog min släng av sleven jag med även fast jag är cendré (innan jag bidde grå).