Möjlig utväg?
Ibland frågar folk. Har du fibromyalgi? Vet inte, svarar jag.
Doktorn har föreslagit fibromyalgi. Kanske har han rätt. Jag vet inte. Mycket ryggproblem ända sen barndomen som utvecklade sej till muskelvärk i hela kroppen. Ett fasligt elende som ni ju vet. Till slut fick jag för mej att pröva om det kunde vara något i maten som kunde påverka positivt eller negativt. Jag testade att utesluta än det ena och än det andra. När jag uteslöt alla mjölkprodukter hände det saker. Efter några dygn började musklerna mjukna och göra mindre ont. Sömnen blev bättre och livsglädjen kom tillbaka till följd av att jag mådde bättre.
Första tiden var jag oerhört känslig. Om jag råkade få i mej något som innehöll mjölk i någon form var muskelvärken tillbaka i full styrka. Och det hände ofta eftersom vänliga människor som ville bjuda på något inte förstog vad det innebär att utesluta mjölk i alla former i matlagningen. Men efterhand avklingade känsligheten och jag kan nu tåla ett mindre intag utan att det ökar värken.
Jag har medvetet testat att dricka mjölk, äta ost osv. och det slår inte fel. Efter några timmar är verken i full gång. Doktorn mumlar om fibromyalgi men skakar på huvet när jag föreslår honom att testa på några patienter.
Därför undrar jag. Finns det någon som är intresserad att testa om det hjälper? Kan det vara så att mjölkprodukter förvärrar dessa problem?
Det bör räcka att pröva under tre veckor och under den tiden vara ytterst noga att inte få i sej något som kommer från mjölk. Att läsa innehållsförteckning och rata allt som innehåller mjölk. Det finns dolt i alltför många varor och är lite besvärligt i början, men det handlar ju bara om tre veckor för att få någon aning om det kan vara en väg till ett bättre liv.
jag har provat helt utan då min läkare utredde mig för magproblem, och det gjorde ingen skillnad alls på värken. Ej heller magproblemen.
Så jag har redan provat.. :)
Men jag hoppas fler kan prova och se om även dom kan få lättnad från detta.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
har oxå testat, ingen skillnad…..
Jag har provat att utesluta mjölkprodukter ingen skillnad fömin del.
Spelman, Kanske du är laktosinolerant.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Nej, magen har jag inga problem med.
Själv misstänker jag postpolio eftersom jag är lindrigt(?) poliodrabbad, men då skulle det å andra sidan inte ge lindring att utesluta mjölk. Men eftersom läkarna så envist klamrar sej fast vid fibromyalgitesen ville jag dela med mej av mina erfarenheter. Kanske det kunde hjälpa någon. Det skulle glädja mej mycket.