Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketterhälsavälvaro
Läst 2540 ggr
Rita-S
0

O fantastiska snö..?

Jubel och fröjd tänkte jag när jag klev upp. 10 cm snö.

Inte lika jubel över att skotta den sen. Gubben skal normalt sköta det då jag klipper gräsmattan (pollenallergien hans forstör för att han skal kunne göra det) men han var sen att kliva upp så jag rafflade över själv.
Visst får jag betala för det nu vet jag!

Hur gör ni? Har ni undvikit hela grejen med att bo nånstans med vaktmästare som sköter det? Har ni hjälpsamma karlar, soner, kompisar eller får snön ligga där den hamnar då ni inte klarar av att skotta?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mamadragon
0

Jag brukar försöka sopa/putta undan snön på trappan, och sen har jag en hög fyrhjulsdriven bil som tuggar sig igenom det mesta i snöväg Glad

Snön blir ju aldrig liggande så länge här ändå i mina trakter. Men skulle det bli så mycket att det ändå MÅSTE skottas så har jag en sån där snösläde. Dvs man skjuvar snön framför sig istället för att gräva upp den. Mycket snällare för ömma kroppar.

Men i det stora hela försöker jag bara njuta av utsikten o glädjas för barnens skull

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

TjockaBerta
0

Eftersom jag inte klarar mig själv har jag flyttat från mitt älskade hus till en lägenhet med förvaltare som ska sköta snöskottning och gräsklippning.

På landet bor jag i skogen och struntar helt i båda delarna. Förra vintern tog jag sats med bilen och körde genom lössnön för att ta mig in på gården. Det var inte så genomtänkt för det frös på sen så resten av vintern kunde jag inte köra in alls. Ha ha ha

>>>Malum domesticum<<<

kajsa-kavat
0

Jag bor på landet, men har turen att ha en man som sköter snöskottningen. Glad

Om inte han fanns skulle det få snöa igen, eller så var jag tvungen att flytta. Så det gäller att vara rädd om gubben. Men förr eller senare får vi väl ge oss iallafall. Då emigrerar jag nog till varmare breddgrader. Vad sägs om det ?

illernettan
0

Tar bara bort det nödvändigaste snön. Skottar fram en stig till bilen, skottar lite runt den och tar bort så att jag kommer fram till ytterdörren. Mer behövs inte anser jag men till helgen så kommer förmodligen särbon och då kanske han tar bort lite till, snäll som han är.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Ingrid-Marie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en snöbild till er från mig. Tagen på min lilla utegran kvällen den 16 dec.

Ingrid-Marie

lotta69
0

Tack för bilden, den är vacker! Sambon jobbar borta i veckorna så jag sopar trappen och lite nedanför. Sedan har jag sån tur att svågern brukar komma förbi med traktorn och ta vår lite för stora men fina gårdsplan. Han är verkligen guld värd! Det som är svårast för mig är att vi har en hund och han behöver ju komma ut oavsett vilket väder det är. Lössnö eller halka är ingen succe.

hellah
0

Mest bara njuter jag av snön och den torra kylan. Idag 5-25 cm snö och -22 grader.

Jag sopar farstubron varje dag, och en smal gång ut till gatan.  Resten får vara tills jag orkar. Använder snösläde även jag. Hemskt bara när den gnisslar mot gruset eller plattorna :-(

Fin bild Ingrid-Marie!

Mamadragon
0

Just idag njuter jag oxå bara av snön. Jag tänker trotsa huvudvärken som alltid tittar fram vid solsken o kyla, trotsa värken, och bara sitta vid köksbordet med kaffekoppen o titta ut. Det är så vackert!!! Solen gnistrar i snö o frostiga grässtrån så det ser ut som nån strött ut små kristaller över hela gården. Och små gul/svarta/blå/grön/röda fåglar struttar omkring efter frön Kyss Granen e intagen, skinkan klar… fattas bara att ungarna börjar kivas så blir det RIKTIG julstämning Cool

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

fibro
0

Vi bor oxo på landet, gubben röjer med traktor, och där det inte går skottar han. Jag hjälper till så gott jag kan, fast han vill inte jag ska befatta mig med det alls :)Han blir glad om jag då bjuder på lite glögg eller annat gott i stället.

Han är så omtänksam min sambo…

linasvovvar
0

Jag bor på landet, skottar små vägar så jag kan ta mig mellan dörrarna och stallet, sen får gubben när han kommer hem skotta gårdsplanen, för när dom kör förbi och plogar så blir det ju vallar precis bakom bilarna och då kommer man ju inte ut. Men jag har inte kört någonstans på hela helgen ! Så han får skotta idag igen när han kommer hem. Sammanlagt har vi nog fått en 30 cm och det är ju MASSOR för oss här i skåne !!!

TjockaBerta
0

Var i stugan i helgen, ensam. Det var vitt vakcert och många stjärnor. Tyvärr okar jag inte skotta så det blir kvar tills nästa gång sambo kommer upp.

>>>Malum domesticum<<<