Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 4089 ggr
millan62
0

jäkla fibro

Jag hatar ordet Fibromyalgi..det väcker bara en massa misstankar hos människor att man inte är sjuk på "riktigt".Man blir liksom inte tagen på allvar varken av läkare eller andra.Jag fick den diagnosen för några år sen.Fibromyalgi med ångestsyndrom.Och att försöka förklara hur man mår…ingen idé, för den som inte upplevt det själv kan aldrig förstå vilket helvete det är.Att få en massa helt konstiga och omöjliga symptomer…olika varje dag.Just nu har jag ett konstant tryck i ena örat och över käken…så jäkla obehagligt.Dessutom fladdrar hjärtat i otakt så det finns ingen tid att försöka koppla av.Man tror varje dag att man blir tokig.Va fan beror det på??Varför får man sånt här..stress säger en del..allt verkar ju vara stressrelaterat.Min läkare säger att jag är medicinskt färdigbehandlad..kul…får äta Sobril resten av livet då för det är vad jag fått.Som han säger"bara du kan lugna ner dej lite så blir det bättre"…visst…hur ska jag kunna vara lugn med dessa jäkla konstiga symptomerna???

TjockaBerta
0

Jag förstår precis hur du menar. I många år vägrade jag ha diagnosen fibomyalgi och än idag säger inte jag det till folk jag träffar för det blir ofta så fel då.

>>>Malum domesticum<<<

kajsa-kavat
0

Jag förstår dig verkligen och vet hur det är/hur du har det. Och det är väl konstigt att diagnosen Fibromyalgi fortfarande inte räknas som en sjukdom. Jag upplever också att jag inte blir tagen på allvar när jag säger vilken åkomma jag lider av. Jag har artros i flera olika leder också, så jag brukar ta det först när någon frågar,för det är ju ändå accepterat. Se´n säger jag att ja, jag har ju Fibromyalgi också.

Ska det behöva vara så här kan man undra ?

mo12
0

Jag känner precis som du. Träffade i går en gammal granne som frågade vad  jag gjorde nu. När jag sa att jag var hemma pga fibro kändes det så fjuttigt, som att det finns väl ingen anledning att vara hemma pga av bara #det". Vill bara säga att var försiktig med sobril, min mamma är beroende av det sen 30 år tillbaka och EJ lyckats sluta med det och hon har blivit personlighetsförändrad.

Bettybony
0

Mmmm sobril kan vara otäckt, har en släkting som ätit de i många år o är beroende och helt olik sig som person..

millan62
0

Men det lät ju riktigt otäckt med att man kan bli personlighetsförändrad av SobrilFörvånad.Det har ju liksom blivit min livlina..Det har han minsann inte sagt något om, min läkare.Fast naturligtvis vet jag ju att de flesta mediciner ger biverkningar…men det lät ändå för otäckt.Sobrilen har faktiskt hjälpt mej…den är både ångestdämpande och lite muskelavslappnande.Finns det någon annan medicin jag kan be och få?

Bettybony
0

Jag har Tryptizol och de jag har pratat med så är den inte "så farlig" så att säga. Det är en antidepressiv medicin från början, men har visat sig effektiv på ptaienter med kronisk smärta/fibromyalgi. Man tar det till kvällen/em och på så vis blir det inte på samma sätt som vid "lyckopiller-varianten" för då tar man den regelbundet under dygnet.

Tryptizol i det här fallet verkar på så sätt att de "stänger av" kontakten mellan nervtråd och hjärna, att man i i viss mån då inte känner smärta. Detta har jag fått förklarat för mig av smärtsjuksköterskan, men råder dig till att prata med någon om det. Eftersom det är väldigt individuellt..Fråga gärna olika och läs på själv om dem, det är din hälsa det handlar om och ingen ska bestämma över den.

Jag personligen mår bra av dom, och mitt mål är att bli helt fri från medicin och smärta.  Glad För jag tror på att det verkligen går att bli frisk från detta..

P.S avslappningsövningar är kalasbra……

Lycka till!!!

Gunbritt75
0

Jag har också ätit Sobril tidigare för ångest och smärtorna . Det hjälpte ju kanon men min läkare ville bara skriva ut det en kort tid sen fick jag Atarax, den fungerar bra inte lika effektivt men den är inte alls beroendeframkallande. Värt att pröva.

[tantleen]
0

Jag tar tryptizol till natten,voltaren+2 alvedon när värken är som värst samt L-teanin(hälsokost-topformula)vid behov för avslappning.

Har också Inderal när hjärtat börjat slå extraslag.

sunkan
0

jag har ochså fibromyalgi och ångestsyndrom. jag har lyrica och cymbalta, båda är för ångest och oro hjälper dessutom på smärtan. jag tycker dom medicinerna är jätte bra. mej hjälper dom bra.

millan62
0

Tack för alla era svar och tips..Måste ta upp det här med "min" läkare…eller så får jag skaffa en ny.Någon som orkar och vill bry sig..

Bettybony
0

Ja, annars så byt, för det är din fulla rätt att de ska lyssna på dig. Ge inte upp! Glad

anki1
0

Jag känner igen mig jag med. tidigare hade jag tryptisol och andra lyckopiller, men sedan ett par år har jag bytt till en parkinssonmedicin som heter sifrol. Den funkar bra t o m mot min rls ben. jag får lugn och rp på natten. Jag sover lite bättre mer djupsömn. och så har jag mndre värk.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

millan62
0

Det är synd att man aldrig träffar människor med samma problem som man själv har förutom på nätet då.Fast det är kanske på nätet man törs erkänna att man mår dåligt och har vissa sjukdomar…önskar iaf att jag hade någon nära som visste hur det är att må så här..istället är man tyst för man orkar/har inte lusten att ens försöka föklara hur allt är.Att vissa dagar förstår man inte ens hur man ska överleva…