Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettsmärta-anhöriga
Läst 5812 ggr
CamillaS
0

Skolios, smärta.

Är det någon här som har det?
Får du bära korsett? eller är du opererad?
Eller har du en väldigt lindrig skolios som man inte behöver göra något åt?

För min egen del så upptäcktes min skolios när jag var 15år.
Ryggen krökte sig mer och mer så tillslut sa läkarna att nu får du börja använda korsett. *Urk* Jag verkligen avskydde den, och dessutom skulle jag ha den på mig 20 timmar om dygnet.
Skolgången kändes milt ut sagt pinsam! Jag kunde inte ha dom kläder jag ville och byxorna var jag tvungen att ha högt upp. Badhus och gympa lektioner tyckte jag inte alls om, men då var det ända tillfällena som jag fick ta av mig korsetten. men under min korsett tid fuskade jag väldigt mycket med dom här timmarna då den skulle vara på. och ryggen blev såklart ennu sneare. Så tillslut sa min läkare att ne, det här funkar inte längre vi får steloperera dig istället. och så blev det! så nu har man två titanstag, skruvar och krokar i ryggen :/
Men dom var ju inte så väldans hjälpsamma med träningen efteråt, så jag vet inte om det kna vara det, men min sjukgymnast tror att jag har för svaga muskler, eftersom jag får ont i min högra sida i midjehöjd. och p.g.a det så kan jag bara jobba 4 timmar om dagen på det jobb jag har just nu, men jag ska byta jobb. Så just nu känns livet allmänt jobbigt. min mamma är också opererad för skolios så troligtvis har jag ärvt det av henne. Men det orättvisa är att ingen av mina syskon har ärvt det, bara jag :/ *suck*

Så jag tänkte bara kolla om det finns fler som hamnat isamma eller liknande situation som mig? :)

Mettan
0

Det verkar inte alls bra. Har du fått fibromyalgi också, efter din smärta? Det kommer ju gärna efter långvarig värk, infektioner eller stress. Du kan maila till mej på mettan@comhem.se, så kan du få mina fibromyalgifiler, som jag omarbetade hösten 2006. Rita har använt dem här, som artiklar, men jag vet inte om hon har lagt dem så att de kan laddas hem.

Många läkare, påstår att den som är ung inte kan få fibromyalgi. Det är lögn så det smäller, för även barn kan få det och då påstås det ofta att det är "växtvärk", eller vad det nu kallas för. Gå gärna till en reumatolog, för att få det hela kontrollerat. Du ska bara komma ihåg att.

• alla prover ska vara normala
  • värken ska flytta sig i alla 4 kvadranterna av kroppen (dela kroppen i fyrkanter)
  • du ska ha minst 11 av 18 smärtpunkter, för att det ska vara fibromyalgi.
  • värken ska vara långvarig, dvs ha varat i mer än 3 månader. (kronisk värk)

Du är helt klart i riskzonen, så gör en ordentlig kontroll, för det är viktigt att veta. Det är så många symptom, som kan komma och det är lätt att bli orolig och undra. Men därför finns det ingen anledning att skylla varken allt eller hälften på fibron. Man måste vara uppmärksam på en hel massa, som kan uppträda.

Inge-elsie
0

Jag har 2 skolioser i ryggen men inte så farliga. Just nu går jag hos kiropraktiker var 8 vecka. Ibörjan gick jag 2 ggr i veckan. Visst är det dyrbart men det hjälper. Han drar och bänder i ryggen.Men det funkar.

CamillaS
0

#1 får jag bara fråga vad är fibromyalgi för nåt? aldrig hört talas om det. :/ men "växtvärken" som du pratar om vart sätter sig den? Jag brukar ibland få väldigt ont i foten och då har jag sagt att det är "växtvärk" men i själva verket så vet jag inte.. jag borde ju inte växa mer nu iaf :/

Mettan
0

SkrattandeNej, det borde du kanske inte! fibromyalgi, är en sjukdom som till största delen drabbar kvinnor, påstås det. Naturligtvis tror jag att fler lmän har det, men inte erkänner det, eftersom det tidigare lite nonchalant kallade SVBK-sjukan (SVEDA-VÄRK-BRÄNN-KÄRRING)

Bland det viktigaste när det gäller fibromyalgi, är en långvarig värk, som flyttar sig i kroppen. Du kan alltså ha ont i ena benet och nästa dag, kan du ha ont i armen, eller någon annanstans.

Jag har skickat filerna till dej, och där finns det en bättre förklaring.

Om någon mer vill läsa filerna, så maila mej på mettan@comhem.se, så skickar jag dem. Här kommer så många nya medlemmar, som inte har fått tillstymmelse till förklaring till vad fibromyalgi är. Så bara maila mej, om någon vill ha filerna.

CamillaS
0

ok. nja min smärta flyttar vel direkt inte på sig den håller sig bak på ryggen i midje höjd på höger sida så jag vet inte..

Ja, jag har kollat lite på filerna vissa sakr tycker jag kan stämma in lite på mig och andra inte. :)

Rita-S
0

#5 många saker kommer även du få av symptom även om du inte får fibro i sig själv, många av våra problem kommer av kronisk smärta och utmatning pga smärtan, därav kan du lätt hitta många symptom du delar med oss fibrisar utan att du har fibro. Min ena goda vän har skolios som dig, och hon har många symptom lika med mig, dock är hon vad jag vet utredd för fibro en del gonger utan att läkaren stallt dagnos, även fler olika läkare vad jag vet, så vi är rätt trygga på att hon inte har fibro. Dock är det heller inte ovanligt att personer med skolios och smärta av det utveklar fibromyalgi med tide. Några aldrig.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

CamillaS
0

#6 ok, kanske något att vara uppmärksam på iaf. :/

CamillaS
0

*puttar denna gamla tråd*
Är det någon mer som har problem pga sin skolios?