Är det sant?
Läste någonstans att om man har fibromyalgi kan man bli så dålig att man får svårt att skriva och läsa böcker, det vill säga svårt att fokusera på handlingen och även få problem att läsa, tyda ord. Är det så? Blir ledsen då jag älskar att läsa och läser mycket, speciellt nu när man är sjuk får en att glömma värken en stund…
Idag när jag skulle skriva ett mail fastnade jag vid ordet sig (så enkelt) satt en bra stund innan jag kom på hur det stavas… Blir mörkrädd…
Är det någon som råkat ut för det att ej kunna läsa böcker te x pga denna sjukdom?
Har en undran till har läst att tår te x blir svullna men att man inte ser det med blotta ögat. Men för drygt två år sedan blev min lilltå svullen, tjockare på något vis samtidigt som huden domnade bort. Nu idag såg jag att en annan tå på andra foten också blivit bredare och huden domnat, är det någon som har det så?
Jaadå, visst känns det igen alltihop…
Jag har fått lägga läsandet på hyllan så gott som helt
Fötter, tår, händer, fingrar känns och är "något" svullna, men inte så det markant syns…
Jo det är sant, man kan få så mycket värk att man pga utmattning inte klarar läsa eller skriva särskilt mycket. detta är ju för att värken aldrig låter oss få vila varken fysisk eller mentalt.
Det samma problem med att läsa och skriva skulle även drabba en normalt sett helt frisk person som har fått vara vaken i 3-4 dygn med.
Man får älska ljudböcker även om det inte är riktig samma som att mysa med en bok. Det finns dagar jag inte orkar läsa men som tur är för mig är det långt mellan dom.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag har alltid älskat att läsa.Men de senaste 2-3 åren har jag inte öppnat en bok. Det är jättrtråkigt,känns som en stor förlust. Jag fattar inte längre vad jag läser,får hela tiden börja om och då ger jag upp.

Sedan jag blev sjuk kan jag inte läsa längre. Nu föreslår FK studier som rehabilitering. Ha ha ha
>>>Malum domesticum<<<
Jag läser böcker, men bara på kvällen när jag lagt mig. I övrigt blir det mest ljudböcker.
Jag håller med men för mig så är det inte alltid så.
Fibron går ju upp och ner, när man har dåliga dagar så
existerar det inte i huvudet att det även finns bättre dagar.
Så jag kan trösta dig med, att för egen del (skriver det så
att inte någon skriver och blir sur…) så kan jag läsa och
fokusera när jag har mina bättre dagar. Jag mår även bättre
kvällar och nätter, och då kan jag läsa om jag inte har gjort
något som gjort att jag är helt förstörd).
Så jag tycker inte att du ska behöva ha en framtidstro som
grundar sig på att du aldrig kommer att kunna läsa. För
det tror jag säkert. Det beror bara på om det är en bra,
eller mindre period.
Jag har gett upp att läsa. Om jag läser kommer jag inte ihåg vad det var jag läste, minns inte. Men om detta är förknippat just med min fibromyalgi vet jag inte. Jag har även borderline med mycket bonus den för med sig :/ (melankoli, social fobi, depression, ångestsyndrom) så för mig kan det lika gärna handla om psykisk utmattning. Finns inte en chans i världen att man någonsin vaknar utvilad…
# 7 Shit! Fibro OCH borderline! Mina varma tankar går till dig.
Om det är OK vill jag passa på och tipsa dig (om du inte redan upptäckt det) om DBT och mindfullness. Kognitiv/Dialektisk beteendeterapi och träning i mindfullness har hjälpt och stöttat oerhört många med borderline/emotionellt instabil personlighetsstörning.
Jag gjorde mitt arbete (C-uppsats) om DBT och borderline, och träffade Åse Nilsonne som tillsammans med Anna Kåver är stora frontfigurer inom DBT och borderlinebehandling i Sverige.
För mig (även om jag inte har EIP), och för många andra med eller utan EIP, har deras kognitiva synsätt, böcker och/eller terapi varit mycket hjälpande/stöttande. Jag tror att ALLA skulle vara behjälpta och få ett rikare liv med deras synsätt.
#0 När det gäller läsning skulle jag inte gå och oroa mig i förväg! Precis som någon sagt är det kanske inte alltid jag orkar läsa för att jag är trött, men när jag väl läser (har läst otroligt mycket i mina dagar ;-) har jag inga problem med detta. Däremot kan jag ha svårt att tala om precis vad en bok jag läst handlade om… men det ser jag mer som ett kvitto på att jag har fullt med annat viktigare i huvudet och faktiskt har läst så himla många böcker. Så häng inte läpp… om du älskar att läsa kommer du säkert att få det att fungera även i framtiden!
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#8 Tack :)
Jag har varit sjukskriven sedan -00 och gått på psyk och provat otaliga mediciner, gått i ångestgrupp, DBT, KBT, enskild terapi… tyvärr beslutade sig psyk för att de inte kunde göra mer för mig då behandlingarna gjorde mig sämre… så nu får jag ingen hjälp längre :/
Jag läser mycket, även fast det är svårt att hålla boken. ofta är det dimmigt för ögonen och svårt att läsa. Jag är väldigt "beroende" av det tryckta ordet, så ljudböcker är inget för mig. Det blir inte min läsupplevelse utan den som har läst in boken. Jag har alltid älskat att läsa ända sedan jag lärde mig läsa har jag läst mycket. jag har läst allt ,bibeln (flera gånger, men är ej troende), uppslagsböcker ja tom telefonkatalogen (i brist på annat), allt för det tryckta ordet. Jag måste alltid ha någon bok att läsa, och jag konkar hem "högvis av böcker från bibblan. De får aldrig ta slut, då blir jag lite "nervig".
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
#9 För jävligt på ren svenska!
Om du har möjlighet (eftersom du tydligen får klara dig själv :-( så försök att läsa lite av Nilssone och Kåver.
Eftersom du älskar att läsa, passa på och plocka ur russinen ur kakan - de böker som kanske kan ge dig en bättre dag.
Jag har just läst ut "Mindfullness i hjärnan" av Nilssone.
Sen ska jag (när jag får tid) börja läsa "Himmel, helvete och allat däremellan - om känslor" av Anna Kåver.
I bokhyllan har jag "Dialektisk beteendeterapi vid emotionellt instabil personlighetsstörning. Teori, stratego och teknink" av Kåver och Nilssone. Denna bok är kanon tillsammans med "Dialektisk beteendeterapi. Färdighetsmanual" av Linehan.
Kanske de långa titlarna avskräcker lite ;-) men det är nog för att dessa böcker även används som skolböcker…. de är inte så svåra att läsa om man är van att läsa böcker. Och det finns så många stycken i böckerna som antingen får en att fnissa åt (eller fundera allvarligt på) sitt eget och andras beteende.
Har för mig att Linehans färdighetsmanual är just en manual.. som man kan följa för att få mer strukturerad vardag. Den kom nog ut i samband med att du blev sjukskriven.
Kämpa på!
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria