Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: behandling-medicin
Läst 3162 ggr
Crowone
0

Nån som provat kostomläggning?

Tjabba!

Är det någon här som testat att lägga om kosten för att bli bättre?

Och har det gett något resultat?

Allmän fråga från okunniga mig…..Är fibro inflammatorisk?

Mvh Crowone

Rita-S
0

Nej vore det inflamatorisk kunne man sett spår av det på blodprov, men inte sällant får man inflamationer lättare när man har fibro. Iaf enligt mina två läkare.

jag har lagt om kosten, framst för att få ordning på min fibromage, men även med hopp att det ger sig utslag på värken med tiden. Fungerar kalasbra för magen, har inte nån plan att sluta på kosten enbart av denna anledning.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Linn
0

Rita, vad är det för speciell kost du äter? LCHF? vet du hur LCHF fungerar på fibro?

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Rita-S
0

#2 tror inte det finns nån som kan säga att dom vet.. men jag vet en hel del som äter lchf och blir symptomfria av sin fibro efter några år.
Ja, det är LCHF jag äter, efter att ha läst om och talat med många som hadde fibromage som jag och blev bättre eller helt bra i magen av att äta just LCHF, och sedan jag under en 18 års period hadde provat i principen allt kunne jag väl prova det med tyckte jag. Och under 2 veckor efter omläggningen var min mage som förbytt. Inga illamående, inga kramper, nästan ingen diarre heller. :)
Nu hoppas jag på att även höra till dom som märker förändring i värken med tiden :) 2 år nu! Jag har en känsla av en ändring men vågar inte riktig va optimist just än.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

TjockaBerta
0

Jag har provat LCHF i 16 månader men fick problem med bl a musklerna. Ingen viktnedgång och ingen hälsoförbättring över huvud taget. Bara blödande tandkött, järnbrist samt muskelproblem som jag inte haft innan. Jag kände mig helt muskelsvag och mjölksyreaktig. Nu har jag lagt till kolhydrater och det känns bättre i kroppen. Hoppas tänderna hämtar sig också.

>>>Malum domesticum<<<

Rita-S
0

#4 himla tråkigt att du fick det så, men vi är ju alla olika. Tur du känner dig bättre nu. Själv har jag aldrig haft dom bekymmer du beskriver och glad är jag för det!

Crowone
0

Tack för svaren!

Jag förmedlar denna sida till er. Läs särskilt kapitlet som heter "Det är jättejobbigt att läka!".

Denna sida behandlar ett annat problem, MEN jag kände att detta kanske var intressant för oss allihop eftersom det förklarar hur kroppen reagerar på till exempel gifter, vilket då oxå kan vara via maten vi äter, i form av allergier.

(kopiera och öppna nytt fönster manuellt).

http://www.lagerhorn.com/pdf/uc_bok_annika_lagerhorn.pdf

#4  Jag tror inte LCHF är bra för alla människor. Kanske har det med blodgruppen att göra? Själv har jag 0-grupp och provade jag på att äta väldigt mycket vegetariskt ett tag men då slog min mage bakut. Gissa om de hade kunnat sälja mig som "biologisk krigsföring"? Hahaha!! Nä, köttproteiner ska min kropp ha och inte för mycket kolhydrater, då är min mage som bäst. Min väninna är preciiiis tvärtom. Tror hon var A-blodgrupp. Hon blev biologisk krigsföring på köttet istället.

Vad jag är lite orolig för vad det gäller LCHF dieten är alla mjölkprodukter det blir i maten. Undrar just om det är så himla bra egentligen? (tänkte på mättade fetter i mängd). Och utan mjölkprodukter med den dieten blir ju bara för tråkigt att äta. Inte vet jag vad man kunnat laga för middag då? Enbart kött och grönsaker utan sås? Alltid!!  Suck!  Lycka till med ditt tillfrisknande!

Mvh Crowone

Rita-S
0

#6 jag har läst om dom såkallade blodgruppsdietterna, och provade den. Åt enligt vad jag skulle, och mådde inget bättre av det. Inget sämre heller för den saks skuld. Men det är som du säger, alla dietter passar inte alla. Jag levde totalvegan ett tag. Värsta tiden i mitt liv. Marginalt bättre var det när jag var vegetarianer en tid. Allt för att kolla magen. Och jag forsökte viktväktarna, tallriksmodell, sunna förnuftet och jag vet inte vad. Ingen hjälp att få, och jag ökade i vikt dessutom på alla dessa kosthåll. Medan LCHF var räddningen för just mig.

Samtidig har jag vegetarianer vänner som mår superb, vegankompisar som mår superb, folk som fölger talriksmodellen och mår superb. Det är helt änkelt med kosten som med behandling och alt annat: Vi är olika, och olika saker passar i varierande grad… eller inte alls.

Crowone
0

Skönt att höra att du hittat en kostvana som passar dig och din kropp. Det är minsann ingen lätt sak att hitta nåt som passar.

Läste du kapitlet jag skrev om?

Jag hoppas verkligen TjockaBerta hittar något som passar henne med.

Kramar Crowone

[Myy2000]
0

Jag blev mycket sämre av LCHF kost. Men har däremot märkt att jag mår bättre av att undvika syrabildande födoämnen. Jag tror att oupptäckta allergier kan ställa till en hel del också.

Crowone
0

#9  Enligt min länk menar hon att det inte ens syns att det är basämnesallergier det rör sig om….fast jag undrar om man kan kalla det för allergier i så fall?

Mvh Crowone

evacarina
0

# låter som om du inte fick i dig tillräckligt med t.ex. lever (järn) + lingon, paprika, citron (c-vitamin). Jag äter kycklinglevergryta med lingon minst var 14 dag och har nu jättebra värden.

Hoppas det ordnar sig med munnen! Glad

TjockaBerta
0

Jag tror du menar mig.

Jo visst så var det. När jag inte gick ner i vikt eller mådde bättre drog jag ner kolhydraterna till max. Jag åt inget grönt eller frukt överhuvudtaget. Troligtvis fick jag för lite C-vitamin och kunde därför inte ta upp järnet i kosten.

Den 5 oktober är det dags för tandhygienisten igen. Det ska bli spännande att se om det har förbättrats. Järnet är bra igen efter en kur med järntabletter som läkaren skrev ut.

>>>Malum domesticum<<<

Crowone
0

#9  Vilka födoämnen är syrabildande??

Jezzz
0

Hej

Jag testade faktiskt att bli vegan. Strikt vegan.

Ganska snart märkte jag skillnad om min smärta. Jag blev definitivt bättre. Tyvärr blev jag sämre psykiskt, då jag hafft ätstörningar flera år tidigare. Ätstörningarnas tankar brann till liv igen och då jag verkligen tycker om kött blev det tillslut tankar och känslor som att jag inte var värd god mat. Jag försökte göra maten så god som möjligt, men det höll inte. Jag testade vara vegan i en månad innan jag avbröt det.

Det intressanta tyckte jag, var att trotts att jag mådde sämre psykiskt -vilket för mig brukar få min smärta att förvärras- så fick det ändå min fibro att bli lättare. Hade jag inte haft mmina ätstörningsproblem/tankar så hade det definitivt varit värt att fortsätta!

/Jezzz

spoketlaban
0

Jag äter LCHF och jag har blivit bättre i min mage.

cacao
0

Jag äter LCHF och mina skov har blivit kortare och mindre frekventa. Tror att man med all koständring verkligen måste ha kunskap om vad den gör och hur den funkar samt att man också måste veta om man har en normal ämnesomsättning från början och inte lider av någon bristsjukdom osv.

Att bara starta en dag med ex vis LCHF utan att ha läst på först och verkligen satt sig in i kosten tror jag är dömt att misslyckas.

Jag startade med GI men när jag upptäckte att ju mindre spannmålsprodukter jag åt, ju bättre mådde jag så tog jag bort dem succesivt. Jag äter i dag fågel, fläsk, kött, fisk, skaldjur, ägg, smör, mjölkprodukter så som grädde creme fraish, turkisk youghurt. Alla grönsaker som växer ovan jord samt lökväxter.

Har märkt också att kokosfett i matlagning och i kaffe/the förbättrar min hälsa.

I början fick jag kanske lite mer värk men läste då på ang omställningsbesvär och åt då lite exta magnesium som kosttillskott vilket gjorde att allt rättade till sig på någon vecka.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

marianilsson64
0

Snälla ni! vad är LCHF? jag är så fruktansvärt dålig i min mage.

Kanske något för mig?

Maria

cacao
0

Gå in på kolhydrater.ifokus.se och läs. Börja med tråden "Vanliga frågor och svar"

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

anki1
0

Jag äter oxå enlgt LCHF, men inte helt strikt. Min "fibromage har blivit mycket bättre, men är inte helt bra.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bettybony
0

Jag blev bättre när jag uteslöt rött kött, vetemjöl (bröd etc.), godis, chips, kaffe och slutade röka Glad

Äter nu väldigt nyttigt, men syndar ibland, och mår mycket bättre.. Hamnar i deppighet ibland och då kan jag proppa i mig lite vad som en period, och då blir symtomen starkare.. Men så fort jag återgår till min diet, så mår jag bättre. Jag ahr värk, MEN det är mindre. Jag har symtom, men en del försvinner helt..