Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2570 ggr
fibro
0

Beskedet...

Jag har ju tidigare berättat om epm-utredningen jag skulle på. Den är nu klar…fattas bara några grejer jag ska kollas mer om, som migränutredn, EMG i benen (ENG räckte inte) och smärtpsykolog.

Men i det stora hela har teamet en bild av läget…Så idag får jag beskedet om vad de kommit fram till och hur det blir framöver..

Nervöst, skrämmande, spännande…Äntligen får jag VETA nåt..

fibro
0

Förvånad Ojdå…så blev det:

Fibromyalgi, Depression, Utmattningssyndrom, Andra specifierade reaktioner på svår stress, Migrän..

Som sagt är utredningen inte helt klar, ska på några röntgen..

När alla undersökningar är klara föreslås div behandlingar/åtgärder..som daglig sjukgymnastik, gruppterapi, mediciner provas--igen.

Jag är i alla fall glad som fått denna ordentliga utredning…nu VET jag varför jag mår som jag gör…

Rita-S
0

#1 skal man gratta eller skall man gråta tro :/ grattis till att veta, och sen kan vi gråta över diagnoserna kanske..? Men det måste kännast riktig skönt att du äntligen _VET_

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

fibro
0

#2 Tack Rita-S…

Jaadu, jag varken skrattar eller gråter, beskedet är inte helt oväntat. Det känns riktigt skönt att ha allt konstaterat och på papper nu.

Det svåra blir "vägen tillbaka", jag vill allt ska hända så fort, men detta kommer ta tid att bli bra ifrån. Och då dyker såklart frågan om allt trassel FK kan ställa till med upp..

Men, men..ta en dag i taget..jag är nöjd och glad att jag vet i alla fall nu Skrattande

Rita-S
0

Skrattande

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TjockaBerta
0

Så skönt för dig att de reder ut dina problem. Det är ju inte förrän man hittar felet som man kan börja få hjälp. Det är hopplöst att gå runt och få höra att man inte har något fel fast man känner hur dåligt man mår. Jag skulle också vilja få någon slags utrednign till stånd men hur ska man bära sig åt?

Nu när jag googlar på EPM får jag upp några träffar som gäller Västmanland. Är det där du varit? Visst kan man väl söka vård över länsgränserna? Min slappa distriktläkare har remitterat mig till en smärtklinik som returnerade remissen och sen visste hon inte vad hon skuller göra. Till slut frågade jag om det inte fanns något annat ställe och då kom hon på att hon skulle remittera till en stressklinik istället.

Jag måste själv föreslå alla åtgärder för hon rycker bara på axlarna och säger "jag vet inte".

Lycka till med din behandling och rehabilitering.

>>>Malum domesticum<<<

fibro
0

#5  Tack så mycket. Jag ser fram emot att börja behandling/rehab Flört

Precis som du säger, när felet är hittat kan man få rätt hjälp.

Och nu kan jag bättre acceptera min situation och att det inte finns nån "quick fix", det får ta tid det här. Jag ser mer positivt på tillvaron nu.

Ja, jag var i Västerås. Min företagsläkare skickade remiss dit. Jo visst får man själv välja vårdplats har jag för mig. Jag kan varmt rekommendera EPM, trodde aldrig själv det skulle vara så bra. Teamet är kanontrevliga männskor som verkligen förstår och stöttar. Framför allt tar de en på allvar!!!

Jag hoppas du inte bor alltför långt bort, kanske kunde du få gå en utredning i V-rås…

Lycka till.

[SvenA]
0

#0 Det låter bra att du nu har fått veta vad som är fel

Lycka till med rehabliteringen

fibro
0

#7  Javisst. Tack så mycket Flört

TjockaBerta
0

Vad säger FK om den här typen av utredning? Accepterar de utslaget eller kan de köra över utredningen och kräva att du ska jobba i alla fall?

>>>Malum domesticum<<<

fibro
0

#9  FK har samarbete med EPM, så de godtar utredningen. Jag pratade med FK idag och sa att det ännu inte är helt färdigt, då jag har remisser ute och ska på dessa undersökningar innan hela utredningen är klar. H*n hade förståelse för det oxo.

Jag har turen att ha en mycket bra handläggare på FK, h*n stressar inte alls på ärendet, tvärtom stöttar h*n mig. H*n gjorde klart för mig att jag inte ska oroa mig för sjukpenningdagar heller, är jag i behandling/rehab genom EPM får jag automatisk förlängning 550 dagar när mina dagar för ett år är slut.

Så det var lugnande besked, jag kan koncentrera mig på att bli bättre och slipper slösa energi på att oroa mig om sjukpenning i alla fall.

TjockaBerta
0

# 10

Det låter ju jättebra. Då har du tiden framför dig! Jag kanske ska boka en biljett till Västerås.

Glad

>>>Malum domesticum<<<