Misstänker jag har fibro!
Hej!
Skriver för att få lite råd och stöd. Jag är 27 år och har värk, klåda, trötthet, återkommande svampinfektioner, dåligt minne, tarmproblem, yrsel och lågt blodtryck o.s.v. Det kommer då och då i olika skov men värk har jag väl mer eller minde varje dag. Det hela började efter att mitt andra barn föddes när jag var 25, alltså för två år sedan. Jag fick ont i leder och muskler och hade en hemsk klåda, sedan har det kommit fler och fler symtom, bl.a. har jag alltid haft en känslig mage men nu är den ibland alldeles hemsk!
Min mamma har dessutom fibro.
Jag har tagit en massa prover men inget visar något. Jag tål inte inflammationshämmande läkemedel så jag får Tradolan samt panodil och det fungerar rätt bra. Jag har kontaktat läkaren för att höra om vi inte kan undersöka möjligheten att jag har fibromyalgi. Hon ska kontakta mig och två veckor och jag vill gärna att vi gör testet med Triggerpunkterna.
För mig skulle det vara jätteskönt att få ett svar och ett namn för det som är fel på mig. Hur lång tid tog det för er innan ni fick svar och en diagnos?
Tack för att ni orkade läsa!
Kram - Maria
Jag tror det kan ta varierande tid att få sin diagnos. Jag blev utredt under ett års tid, och efter jag kom med symptomlistan till min läkare och bad om att få hjälp att utesluta fibromyalgi tog det runt en månad tills jag hadde diagnosen, jag talade med läkaren om fibro, han tryckte på alla tenderpoints och noterade, och jag fick remis till reumatolog. Dit fick jag komma efter 3 veckor, och hon konstanderade "kristallklart tilfälle av fibro" vid att läsa vad läkaren gjort och antecknat, samt vad jag berätta själv.
kass mage slet jag även med hur länge som helst, men ingen satte denna i samband med fibroen förens jag drog den slutsatsen själv för några år sen. Så länge jag äter lite begränsat med kolhydrater håller jag kontroll på min mage. Jag behöver inte utesluta allt, men jag måste hålla mig undan socker allra mäst, och va jätteförsiktig med ljust bröd och pasta.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
min värk kom 2003 och jag fick diagnos nu i februari 2009.
mitt råd till dig är stå på dig och blir du inte nöjd med vad dr säger finns det gått om dem….
Lycka till
Tack för era svar!
Tack och lov så har jag en underbar doktor och när jag säger till henne att jag vill undersöka möjligheten att jag har fibro så vet jag att hon kommer göra en noggrann och ordentlig undersökning. Hon är väldigt mån om att jag ska må bra och hon har flera gånger påpekat att fastän det inte går att mäta min smärta och se den på de olika proverna så vet hon att den finns! Henne kommer jag att fortsätta gå till!! :)
#3 Var hittar man sådana doktorer!? Håll fast hårt vid henne!!!
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Oja, jag ska inte släppa iväg henne i första taget! Sådana doktorer kan man hitta i norrland by the way! :)

Var hittar jag de typiska symptomen för Fibro? Jag har efter en whiplash-skade fått mer och mer ont i hela kroppen. Det är över 20 år sedan jag var med om trafikolyckan och har sedan dess behandlats då och då för mina nackproblem, men de senaste fem åren har värken i kroppen tilltagit mer och mer. Jag är nu 64 år och när jag sökte min läkare för de här smärtorna för ca 4 år sedan, så sa han att det kommer med åren. Han har sagt detsamma två ggr till när jag sökt hjälp för mina smärtor. För ca 1 månad sedan så fick jag en annan läkare på samma Vårdcentral och hon trodde att det kunde vara ev reumatiskt eller inflammatoriskt. De tog massor av blodbrover och urinmätning ett dygn och jag var jättelycklig att äntligen någon brydde sig. MEN jag hörde inte något, så i torsdagsmorse - efter en halvt sömnlös natt pga smärta- så ringde jag VC igen och då hade "min kvinnliga" läkare slutat och jag fick telefontid med min tidigare läkare. Han meddelade att alla mina prover var bra och det var inget fel på mej. OK det är väl bra, men jag har ju lika ont i alla fall - sa jag, inte alltid, utan mer som i skov. Då skrev han ut seratoninhöjande medicin Sertralin, för han trodde att det var nerv-verk.
MiaaiM: Förlåt nu kapade jag Din tråd.
Påförsta sidan här finns det länk till fler artiklar under läsvärt som kan ge dig en del svar!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.