Varför kan de inte förstå?
Måste bara få häva ur mej lite funderingar.
Har en biologisk pappa som jag haft relativt liten kontakt med. Nästan ingen. Nu när hans fru sog (tråkigt förstås, hon hade hjärntumör) så har han plötsligt börjat vela träffas mycket mera. Även om det bar aär sporadisk kontakt, trots att vi delvis bor i samma stad.
Han ställer jobbiga frågor, och har inte så stor koll på vad vi gör och vill i våra liv, alltså hela familjen.
Så nu idag. Jag sa att jag inte kunde komma på kursen jag går via af/fk, för har för ont och är för trött. Får lite gjort på förmiddagen, och kikar lite på tv. Så var planen att bara göra lite till, sen väntade sängen med VARM värmedyna. Så ringer min far.
Han vill så klart komma. Jag sa att jag egentligen behövde vila, så uttryckte på ett snällt vis att det egentligen inte gick så bra. Jamen, det blir bara en liten stund. Han ville lämna ett brev till Milton (min son alltså). Han skulle inte vara länge… Han skulle komma på 1- 1½ timme.
Suck. Ja ja, han väl vila en stund då innan det var dags att hämta sonen. Så medans jag väntar så städar jag lite. Sen ser jag lite på tv. Klockan går och går och han kommer inte.
kl 14.30 kommer han! Jag tyckte att det var lika bra o hämta sonen, så vi gick tillsammans så fick han prata med honom lite.
Arg och less, också på mej själv. Sjävklart skulle jag sagt ordentligt NEJ att han inte kunde komma, eller efter 15 eller så. Men tänkte att det är ju inte så ofta han kommer, och han har ju bara mej och milton som är nära släkt här osv. Men jag behövde verkligen lägga mej.
Det är inte heller så att jag kan lägga mej, och sen trycka på en knapp så kan jag vila. Jag måste ligga där minst en halvtimme och läsa och värma kroppen, för att kunna slappna av och sen somna en stund.
Hur gör ni för att kunna säga nej? Det mesta jag planerar i vardagen är att kunna lägga mej o vila, men lyckas väldigt sällan med det. Jag blir ju sååå lesss! Hur ska man göra?
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Kom bara på, något min man sa alldeles nyss.
Att min "far" tror han är viktigare för mej än vad han egentligen är. Han betyder inte så då jag har en styvpappa som jag känner mycket närmare band med. Att det är därför han bara kommer endå kanske.
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
Allt för många av oss har svårt att sätta oss själva i första hand. Vi får dåligt samvete om vi säger nej och det är lättare att göra sig själv besviken än någon annan.
Enda sättet att lära sig att säga nej är att träna på det. I början är det jättesvårt att neka någon nått men du kan alltid skylla på något ex du har inte tid, ska göra nått annat osv, om du inte vill säga att du inte har lust.
Säg inte nej rakt ut utan kom med ett annat förslag. Ex vill din pappa lämna ett brev till din son kan han lägga det i brevlådan eller så kan han komma efter kl 15.
Erbjud något annat istället för att säga blankt nej.
Sara
Jag gör avslappning varje dag eller ligger på min spikmatta, på dörren till mitt rum står "avslappning pågår stör ej" Nu är mina barn så stora att de förstår och ingen stör mig. Har tränat länge på att säga hur jag vill ha det och det blir bättre. Om du lär dig djup avslappning slipper du ta så mycket tid av annat som du vill göra, du kommer fortare ner i djup avslappning och känner dig avslappnad och pigg i alla fall ett par timmar. Det är nästan som att trycka på en knapp. Du och din hälsa ska alltid komma först.
Som Catarinas skriver så ska du och din hälsa komma först, och just när man har fibromyalgi också är det väldigt viktigt att man verkligen tar det på ordet. Din kropp kommer bara må tio gånger sämre om du inte lyssnar på dig själv, och då kommer det gå käpp rakt åt H. Och du ska inte behöva komma med andra erbjudande om du inte orkar, för då blir det mkt lättare att man ger med sig helt och hållet ändå. Det är självklart inte lätt att säga nej, men i ditt fall där din far varit frånvarande i flera år men nu visar intresse så tror jag inte att han bara kommer hålla sig undan helt om du förklarar för honom att det finns dagar då du inte orkar med sällskap för du orkar i princip inte med dig själv (på sätt och vis), så då funkar det helt enkelt inte för honom att komma på besök.
Och när det kommer till att vila så brukar det vara vanligt att man måste få varva ner allt från en halvtimme till ja, hur lång tid det nu tar, innan man kan somna. Det gäller ju för oss som inte har sjukdomen också, men när det kommer till dem med fibromyalgi så störs man mkt lättare av omgivningen och har svårt för att varva ner på samma sätt för det är ju i princip hela kroppen som ska lugna ner sig medan det i princip bara är huvudet hos oss andra. Det är därför det är så himla viktigt att verkligen stå upp för sig själv och säga NEJ om man inte orkar, för du tjänar absolut INGENTING på att säga ja om kroppen säger nej. Det blir en ond cirkel av det och vem tar då hand om dig när du väl hamnar så långt ner att du verkligen inte orkar ta hand om dig själv? Inte är det din far eller vem det nu än kan bli som tvunget ska komma på besök fastän du mår skit!!

Öva dig i att säga "nej", det komemr sakteligen att ligga som en naturlig del för dig. 
Det kan komma att betyda att vissa människor inte accepterar det, blir sura och arga, men STÅ PÅ DIG. För det är som sagt dig och din hälsa det handlar om, du får inget extra för att du går emot ditt inre.. Stäng av telefoner, finns telesvar - eller ännu bättre, aktivera inte telesvar ;) För då kan de INTE jaga rätt på dig. Var BESTÄMD och lugn, värna om dig och din son.
Är själv mamma till en son och jag hade samma problem med ordet "nej" när han var liten. Idag är jag glad att jag stod på mig!
Lycka till tjejen!!