Har en fråga
Är mamma till en tioårig pojke som har ett meddföd muskelstelhet. Nu har även sonen värk i mellan i sina armar samt fötterna/benen om han har rört mycket på sig. Han beskriver detta hela som att det skulle vara en kniv som sticker i han. Smärtan försvinner lika fort som den kommer. Vissa dagar är det mera jobbig än andra och ibland kan han vara helt smärtfri ett tag. Oftast får han ont i fötterna/benen efter en skoldag. Värken i armarna kan komma när som helst, ofta på nattetid eller på morgonen.
Sjukgymasten vill få detta hela till att han har psykisk värk, vilket jag inte alls håller med om. Hon säger ochså att i hans diagonos så fins inte värk med….Men då blir frågan hur kan han ändå ha det. Tror inte heller detta är växtvärk.
Är det någon som kan komma med tips, vad detta hela kan vara?? Kan det vara en rematisk värk han har??
Är tacksam för alla tips och ideer då jag står just nu som ett stort fråge tecken.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

Börja undersöka om det kan vara något neurologiskt. Har själv kanske något som heter polyneuropati, ska utredas framöver.
Man får en massa konstiga saker, just nu bränner det i händer, fötter och känseln börjar försvinna i fingertopparna. Det går i skov och jag har nog haft detta sedan jag var liten. Ibland kunde jag få illont i tex handen och kunde då inte hålla i något, finmotoriken försvann och sedan var det över på en liten stund.
Får ont under fötterna om jag gått mycket, ont i händerna om de används mycket. Gör ont om man tar på huden m m. Det beror på att nervtrådarna skadas och ibland kan de läka och ibland inte.
Det går i skov och i mitt fall kommer de just nu tätare och tätare och det stannar kvar en massa symtom.
Bara en idé att spåna på, det finns många sorter och oftast får man inte reda på vilken.

# 0 Har din son nån behandlande läkare? Går han på barnmedicin? Ta kontakt med läkare där och hör vad detta kan vara.
Sen om han har en sjukgymnast som är insatt i hans problematik och hans diagnos så kan det ju vara som sjukgymnasten säger.
Men jag skulle tagit kontakt med barnmedicin och kollat upp detta. Så det blir utrett och din son får bästa möjliga hjälp.
Hjälp som behövs även om det skulle visa sig vara psykisk värk.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Hej ! Man blir verkligen upprörd över detta med psykisk
värk, tror väl knappast att det finns, utan något som läkarna
hittar när de inte vet vad det är.
En mycket god vän hade en flicka med precis samma symtom.
Blev utredd av alla diverse läkare men ingen hittade något.
Ibland var värken så svår att hon inte kunde vara kvar i
skolan.
Med allteftersom åren gick så försvann värken. Det är en dålig
tröst när man sitter mitt i alltihopa, men ville bara berätta
hur det gick för flickan med samma värk.
Han har kontakt med barnhablitering pga. sin funktionshinder.
Det som jag kommer göra är att gå till en annan läkare och få via dem en remis till en reumatolog. Sjukgymnasten säger att värk inte ingår i hans diagonos och därför kan han inte ha detta, utan det måste vara psykist värk, vilket jag inte håller med om. Värken kommer ofta på nattetid vilket jag inte kan förklara varför.
För min del käns det som de vill sopa detta med värk lite granna under mattan….Vilket jag inte kommer aceptera.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!